høst 2017:    BED-2108 Prosjektstyring - 15 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet kan tas som et enkeltemne.

Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PROØK Prosjektstyring 15 stp

Innhold

Emnet handler om generell kunnskap om prosjektledelse, med særlig vekt på hvordan ulike prosjekt kan styres. Det gis en grundig innføring i ulike verktøy for prosjektstyring.

Noen sentrale spørsmål i emnet er:

  • Hvilke særtrekk har prosjektledelse som fagområde og som arbeidsform?
  • Hvordan formulere formål og mål i et prosjekt?
  • Hvordan organisere et prosjekt med bruk av ansvarskart for fordeling av roller, ansvar og myndighet?
  • Hvordan planlegge et prosjekt ved hjelp av milepælsplan?
  • Hva er en interessentanalyse og hva bør en risikovurdering inneholde?
  • Hvordan bør prosjektavslutning foregå for å sikre overføring av prosjektets resultater?
  • Hva er suksesskriterier og suksessfaktorer?
  • Hvordan skal prosjektet finansieres?
  • Hvordan bygger man et godt budsjett for prosjektet?
  • Hvordan følger man opp og styrer prosjektet etter budsjett?


Hva lærer du

Kunnskaper:

Studenten skal ha:

  • kjennskap til ulike retninger innenfor prosjektledelse som fagområde
  • inngående kunnskap om ulike prosjektverktøy for å starte, planlegge, gjennomføre og avslutte et prosjekt
  • kunnskap grunnleggende prinsipper for budsjettering og økonomistyring i et prosjekt
  • kunnskap om suksesskriterier og suksessfaktorer i et prosjekt

Ferdigheter:

Studenten skal kunne:

  • trekke frem særtrekk med prosjektledelse som fagområde og som arbeidsform.
  • utvikle og formulere de ulike prosjektverktøyene som navn, formål og mål i et prosjekt, organisasjonskart for fordeling av roller, ansvar og myndighet, samt milepælsplan, interessentanalyse, risikovurdering og et budsjett for prosjektet på milepælsnivå med relevante inntekter og kostnader.
  • ha daglig oppfølging av et prosjekt gjennom oppfølging av de ulike prosjektverktøyene
  • benytte ulike metoder for å evaluere og overføre prosjektets resultater ved prosjektets slutt

Samlet kompetanse:

Studenten skal være i stand til å

  • Utvikle, planlegge, gjennomføre, evaluere og avslutte et prosjekt fundamentert i teorier fra og prinsipper for effektiv prosjektledelse.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen vil skje gjennom en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og veiledning. Arbeid med konkrete og praktiske problemstillinger vil bli vektlagt. Emnet vil innbefatte tre samlinger, hver på tre dager. Det må påregnes å jobbe både individuelt og i gruppe mellom samlingene. Det er lagt opp til 54 timer undervisning i emnet.

Eksamen

Det skal utformes en prosjektskisse som kan leveres individuelt eller i gruppe (maks 3 deltagere). Besvarelsen skal ha et omfang på 2000 - 2500 ord, og vurderes til godkjent/ikke-godkjent. Nærmere kriterier vil gi gitt. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

6- timers individuell skoleeksamen som vurderes med bokstavkarakter. Det gis karakter fra A-F, hvor A er den beste karakteren, og F er ikke bestått.

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangert eksamen i dette emnet.

Eksamen arrangeres kun ved Campus Harstad.


Pensum

Litteratur: Ca. 1000 sider.

Andersen, E. S., Grude, K. V. & Haug, T. (2009). Målrettet prosjektstyring. Bekkestua: NKI-forlag. ISBN 9788256270958. 265 s. Siste utgave.

Esnault, M. (2005). Prosjektoppstart: du har ikke tid til å ha det travelt. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 9788205339224. 186 s.

Gaarder, E og N.C. Moe (2006): Prosjektøkonomi. Oslo: NKI forlaget. (116 sider).

Jessen, S. A. (2008). Prosjektledelse trinn for trinn: en håndbok i ledelse av små og mellomstore prosjekter (SMPer). 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 9788215013657. 194 s.

Woxholth, G. (2014). Avtalerett i et nøtteskall.Nøtteskallserien. Oslo: Gyldendal juridisk. ISBN 9788205461970. 244 s. Siste utgave.

Strøm, Heidi Angell (2016). Milepælsplanlegging - prosjektets hjerteslag. I: Å studere økonomi og administrasjon (red.) Trude Høgvold Olsen og Elsa Solstad, Cappelen Damm Akademisk. 2016 ISBN 978-82-02-48812-3. s 251-264.13 sider

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: BED-2108