høst 2017: TANN-107 Helhetlig pasienttilnærming - 10 stp
Innhold
I dette emnet inngår en helhetlig pasienttilnærming. Emnet består av innledende/ videregående fagemner fra: generell og spesiell patologi, geriatri, gerodontologi, farmakologi, etikk, trygdelovgivning, sosialmedisin, samfunnsodontologi. Studenten skal lære å integrere, bruke og videreutvikle helse- og tannpleierelaterte oppgaver i forebyggende og behandlende arbeid, spesielt ovenfor pasienter med spesielle behov eller eldre. I tillegg lærer studenten lærer om utbredelse og fordeling av tannsykdom i spesielt utsatte grupper, samhandling og samarbeidsprosesser innen forebyggende arbeid, lover og regler samt bruk av trygdeverkets refusjonsordning.Hva lærer du
KUNNSKAPER: Studenten skal etter endt semester kunne:
- vurdere hvilken tannpleiefaglig kunnskap som er nødvendig for å kunne foreta en helhetlig pasientevaluering, diagnostisere og kartlegge status presens og planlegge tannpleiefaglig behandling
- diskutere utbredelse og fordeling av tannsykdom
-beskrive ulike former for funksjonshemming og deres konsekvenser for tannhelse og tannbehandling
-beskrive refusjonsordninger knyttet til tannbehandling.
-vurdere eldres og spesielle gruppers medisinske historie knyttet opp mot farmakologi
-diskutere de viktigste smertebegrepene og smerteteorier, herunder smerte relatert til muskulatur og kjeveledd, smerter relatert til patologiske prosesser samt neuralgiforme lidelser
-beskrive tobakk sin innvirkning på tannhelsen
FERDIGHETER: Studenten skal etter endt semester kunne:
-kommunisere på en åpen og respektfull måte overfor pasienter med spesielle behov
-foreta en helhetlig pasientevaluering, diagnostisere, kartlegge status presens, planlegge og gjennomføre tannpleiefaglig behandling
-vurdere (røntgenologisk, klinisk) forskjellige endodontiske materialer
-vurdere, og gjennomføre munnstell på svært syke mennesker
-justere klammere og fjerne støtpunkter som gir gnag, ta avtrykk og gjennomføre rebasering, i samarbeid med tannlege og tanntekniker
-gjennomføre nødvendig justering av tannteknisk arbeid
-foreta manuell og maskinell ekskavering, og kunne legge provisorisk dentalt fyllingsmateriale (IRM, Zinkoksyd mm)
-kunne bruke nødvendige instrumenter i forbindelse med ekstraksjon av melketenner
GENERELL KOMPETANSE: Studenten skal etter endt semester kunne:
-diskutere en tannpleiefaglig og etisk forståelse for hele mennesket, ulike funksjonshemminger, kunne tilrettelegge tannpleietjenesten slik at mennesker med spesielle behov bli ivaretatt på en best mulig måte
-diskutere folkehelsearbeidet, slik at det opprettes kontakt mellom tannhelsetjenesten og andre helsetjenester med tanke på best mulig tilbud til spesielle grupper, både på klinikknivå og på samfunnsnivå
-diskutere etiske og kommunikative utfordringer i møtet med pasienter fra andre kulturer og være i stand til å tilpasse helsefremmende og -forebyggende tiltak til pasienter med ulik kulturell bakgrunn.
Eksamen
Alle former for obligatorisk aktivitet må være bestått for å gå opp til eksamen. I tillegg er det et krav om minimum 80 % studiedeltakelse på hver enkelt obligatorisk aktiviet for å fremme seg til eksamen. Obligatorisk aktivitet må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Obligatoriske aktiviter for dette emnet er:
- Seminarer
- Basisgrupper
- Simuklinikk
- Intern og ekstern praksis på klinkk
Skoleeksamen består av en 5 timers skriftlig eksamen, karakter A-E (F er stryk). Ved vurdering til stryk eller i tilfeller hvor studenten har levert gyldig legeerklæring til ordinær eksamen gis det adgang til kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen.
Pensum
Obligatorisk pensum tredje studieår. NB! Denne listen dekker alle fagene 3. studieår, altså 5. og 6. semester. I tillegg kommer ressurslitteratur som oppgis ved studiestart. Med forbehold om små endringer fram til studiestart.
Ahlborg, B. og Sellgren, M-L. (2007) Munhälsa, sjukdom och funktionshinder. Mun-H-Center forlag 100 s
Dalland, Olav (2012) Metode og oppgaveskriving for studenter. Gyldendal Norsk Forlag. kap.5, 7, 9, 11 102 s
Fejerskov, Ole and Kidd, Edwina (2008) Dental Caries. The Disease and its Clinical Management. Kap.8, 9, 16 18, 21, 22 Blackwell Munksgaard 90 s
Hanssen, Ingrid (2005) Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn. Oslo: Gyldendal Norsk ForlagAS Kap. 1, 2, 5-10, 14 137 s
Kvale, Steinar (2009) Det kvalitative forskningsintervju Kap. 1, 2, 4, 6, 7 46 s
Magnusson, Tomas (2013) Klinisk bettfysiologi. Gothia fortbildning 60 s
Mohlin, B. m. flere (2008) Ortodonti. Varför? Nær? Hur? Forlagshuset Gothia Kap. 8-13 124 s
Nunn, June (2000) Disability and Oral Care. iADH Kap. 1-11 109 s
Simonsen, Terje og Aarbakke, Jarle (2010) Illustrert farmakologi bind II. 137 s Fagbokforlaget Kap. 1 (9-22), kap. 2 (23-33, 36), kap. 3 (39-54), kap. 5 (71-77), kap. 6 (83-129), kap. 7 (131-170), kap. 12 ( 238-247)
St.meld. nr 35 (2006-2007) Tilgjengelighet, kompetanse og sosial utjevning. Fremtidas tannhelsetjenester. Oslo: Det kongelige helse- og omsorgsdepartement, 2007 84 s
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: TANN-107
- Ansvarlig enhet
- Institutt for klinisk odontologi