høst 2017: BED-2011 Samfunnsvitenskapelig metode og statistikk - 10 stp
Studiepoengreduksjon
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
BED-2011 Innføring i kvantitativ analyse og statistikk 10 stpØS204 Samfunnsvitenskapelig metode og statistikk 10 stp
BED-2011F Samfunnsvitenskapelig metode og statistikk 10 stp
BED-2011F Samfunnsvitenskapelig metode og statistikk 7 stp
FSK-2012 Vitenskapelig metode og statistikk 10 stp
Innhold
For å oppnå kursets formål, vil det inneholde følgende elementer: a) Gi studentene en innføring i ulike samfunnsvitenskapelige begreper og forskningsdesign for analyse av kvalitative og kvantitative data, herunder bruk av sekundærdata og innsamling av primærdata ved bruk av spørreundersøkelser. b) Gi studentene en innføring i statistiske grunnbegreper, statistiske fordelinger og hvordan de blir brukt av økonomer og samfunnsvitere. Vekt vil bli lagt på å gi opplæring i å avdekke statistiske sammenhenger mellom variabler (blant annet krysstabeller, variansanalyse, korrelasjonsanalyse) samt hypotesetesting. c) Gi studentene en grunnleggende forståelse av lineær regresjonsanalyse. Dette elementet vil ha en sentral plass i kurset. d) Gi studentene praktisk øvelse i å bruke statistisk programvare gjennom øvelser og innleveringer.Hva lærer du
Kurset gir en bred innføring i samfunnsvitenskapelig metode og statistikk. Studentene får kjennskap til forskningsprosessen og både kvalitative og kvantitative forskningsdesign og metoder gjennomgås. Studentene gis det nødvendige metodegrunnlaget i sannsynlighetsregning og statistikk for andre emner i studiet. Studentene får analytisk innsikt og det legges vekt på anvendelser av statistisk metode innen et bredt spekter av problemstillinger knyttet til det økonomisk-administrative fagområdet. Det legges vekt på oppgaveregning og analyse av data ved bruk av dataverktøy.
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap:
- Kandidaten har bred kunnskap om samfunnsvitenskapelig metode (forskningsmetode).
- Kandidaten kjenner til forskningsprosessen, av både kvantitative og kvalitative forskningsopplegg.
- kandidaten har kunnskap om forholdet mellom teori og empiri/data.
- Kandidaten har kunnskap om ulike analyse- og datainnsamlingsmetoder, både kvalitative og kvantitative, og kan anvende disse i praksis.
- Kandidaten har bred kunnskap om grunnleggende sannsynlighetsregning, inkludert sannsynlighetsmodeller, kombinatorikk, utvalgsmodeller, betingede sannsynligheter, lov om total sannsynlighet, Bayes lov og uavhengighet.
- Kandidaten har kunnskap om simultane sannsynlighetsfordelinger inkludert beregning av forventning, varians og kovarians.
Ferdigheter:
- Kandidaten kan definere forskningsspørsmål og foreta avgrensning og definering av begreper og problemer.
- Kandidaten kan bruke dataverktøy, relevante modeller og teori for å analysere økonomisk-administrative problemstillinger.
- Kandidaten kan reflektere rundt forskning og vitenskapelig metode, forskningsetikk og redelighet.
- Kandidaten kan søke etter informasjon, utøve kildekritikk, referere og skrive referanselister.
- Kandidaten kantolke teoretiske og empiriske forskning/funn, samt generalisering, validitet og reliabilitet, og være seg bevisst mulige feiltolkninger og feilkilder.
- Kandidaten kan presentere og tolke statistiske data ved hjelp av sentral- og spredningsmål, frekvensfordelinger og grafiske metoder.
- Kandidaten kan analysere sannsynlighetsfordelinger og beregne forventning og varians til en stokastisk variabel, og videreføre dette til lineærkombinasjoner av stokastiske variable.
- Kandidatenkan velge sannsynlighetsmodell og regne med diskrete og kontinuerlige sannsynlighetsfordelinger, inkludert binomisk fordeling, hypergeometrisk fordeling, poissonfordeling, normalfordeling/normaltilnærming og t-fordeling.
- Kandidaten kan estimere ukjente parametre, både punktestimering og intervallestimering.
- Kandidaten behersker hypotesetesting i målemodell og binomisk modell og vurdere ulike testmetoder.
- Kandidaten kan tolke signifikansnivå, signifikanssannsynlighet og teststyrke.
Kompetanse:
- kandidaten besitter en grunnleggende kompetanse i metode og statistikk for å kunne skrive en eventuell prosjekt- eller bacheloroppgave.
- Kandidaten kan utforme og skrive strukturerte rapporter som omhandler økonomisk- administrative problemstillinger og som tilfredsstiller anerkjente standarder.
- Kandidaten har innsikt i ulike forskningsdesign; kvantitative kontra kvalitative forskningsopplegg og aktuelle kombinasjoner av disse.
- Kandidaten kan bruke relevant dataverktøy til statistisk analyse.
- Kandidaten kan beregne og tolke korrelasjonskoeffisienten.
- Kandidaten kan anvende og tolke regresjonsanalyse, både ved estimering og hypotesetest av regresjonskoeffisienten.
- Kandidaten kan foreta kjikvadrattester, både modelltesting og test av uavhengighet.
Undervisning
Arbeidsformer vil være forelesninger, datalab og seminarer o.l. Studentene må påregne å delta i gruppearbeid. Emnet forutsetter i utgangspunktet tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.Eksamen
Fire timers skriftlig eksamen. Kurset har arbeidskrav som tilsier at studentene må gjennomføre innleveringer for å kunne avlegge eksamen.
Bokstavkarakterer A-E, med F som stryk. Skriftlig eksamen arrangeres i Tromsø og Alta. Studentene må velge eksamenssted når de registrerer seg til eksamen i studentweb.
Etter søknad kan det vurderes om eksamen kan avholdes ved andre studiesteder. I utgangspunktet må det være minimum ti kandidater ved annet studiested før eksamen ved annet studiested vurderes.
Det tilbys kontinuasjonseksamen i emnet for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen. Kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen består av en skriftlig skoleeksamen (teller 100 %) og arrangeres i Tromsø, Harstad, Narvik og Alta.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø | Alta |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: BED-2011
- Ansvarlig enhet
- Handelshøgskolen ved UiT