høst 2017:    HEL-3500 Grunnlagstenkning i barnevern - 20 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett på masterprogrammet i barnevern. Kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet er delt i to tematiske sammenhengende områder:

1. Vitenskapsteori og etikk. Emnet fokuserer på kunnskapsdannelsen innen barnevernfaglig praksis. Emnet synliggjør sammenhengen mellom vitenskapsteoretiske posisjoner og betydning for barnevernfaglig forskning og praksis. Målet er å legge et grunnlag for kritisk og analytisk drøfting der barnevernfaglige problemstillinger ses i sammenheng med grunnleggende spørsmål om hva virkelighet er og hvordan vi kan tilegne oss kunnskap om den. Sentrale retninger i etikk blir belyst og knyttet til fagenes vitenskapsgrunnlag, tradisjon og praksis.

2. Teorier og begreper for forståelse av barnevern. I emnet drøftes sentrale teorier og begreper, slik som: velferdsstat, makt, beslutning og deltakelse, relasjoner og familie, kultur, kjønn og klasse.


Hva lærer du

KUNNSKAP OG FORSTÅELSE

  • Kunnskap i teorier og begreper som er relevante for forståelse av barnevernfaglig forskning og praksis.
  • Innsikt i sentrale trekk ved naturvitenskapelig og samfunnsvitenskapelig vitenskapsteori.
  • Innsikt i sentrale retninger innen etikk relevant for barnevernet og hvordan de kan anvendes i en barnevernfaglig sammenheng.
  • Innsikt vitenskapsteoretiske perspektiver for analyse av klientskapende prosesser, barn og familiers situasjon, barnevernets arbeidsmåter og andre barnevernfaglige problemstillinger.

FERDIGHETER

  • Kunne diskutere teoretiske perspektiver fra emnet i forhold til eget praksisfelt, profesjon eller fagområde på en selvstendig måte.
  • Kunne anvende ulike vitenskapsteoretiske perspektiver på forståelse av barnevernets funksjon, barns situasjon og oppvekst, barnevernets arbeidsmåter og kunne forstå perspektivenes begrensninger og muligheter.
  • Kunne forholde seg kritisk til praksis, forskning og teoriutvikling i barnevernet.
  • Kunne forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og formulere faglige resonnementer både skriftlig og muntlig.
  • Kunne anvende publiseringsdatabaser og referanseverktøy.

KOMPETANSE

  • Kunne kommunisere skriftlig og muntlig om barnevernfaglig forskning og teori.
  • Kunne identifisere og vurdere ulike typer yrkes- og forskningsetiske problemstillinger med hensyn til forsvarlighet.
  • Kunne anvende sine teoretiske kunnskaper og ferdigheter på nye arbeidsområder og prosjekter.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Emnet er samlingsbasert, med fire undervisninguker i løpet av høstsemesteret. Studiesamlingene består av forelesninger, gruppearbeid og seminar med studentframlegg. Undervisningen vil dekke ulike deler av pensum og læringsmål. Forelesningene legger vekt på å gi bakgrunn og eksempler til hjelp for å forstå barnevernfaglige grunnlagsspørsmål. Seminarene forutsetter studentengasjement og legger vekt på evnen til å forstå og formidle faglige problemstillinger.

Studentene må regne med å arbeide med stoffet mellom samlingene.


Eksamen

Det kreves minst 75 % deltakelse på samlingene. Ved ikke godkjent deltakelse kan det ved dokumentert fravær bli gitt adgang til å levere en skriftlig oppgave over et oppgitt tema. Denne skal godkjennes av emneansvarlig før eksamen kan tas. Ta kontakt med instituttet dersom du er i ferd med å overskride grensen.

Arbeidskravet består av en 4 timers oppgavebesvarelse knyttet til teorier og perspektiver som er presentert i forelesninger og pensum. Arbeidskravet må være godkjent før hjemmeeksamen. Det gis anledning til å ta en ny prøve dersom første ikke blir godkjent.

Eksamen består av en hjemmeeksamen. Studenten velger et av to eller flere oppgitte temaer knyttet til teoretiske perspektiv fra emnet. Hjemmeeksamen går over 10 dager, med en begrensning på 8-10 sider (ca. 4000 ord) for individuelle arbeider, og 12-14 sider (ca. 5000 ord) for arbeid i grupper på to. Nærmere retningslinjer finnes i studieplan for master i barnevern, kapittel 6. Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke bestått.

Ved ikke bestått tilbys det kontinuasjonseksamen i påfølgende semester. Kontinuasjonseksamen avholdes slik at studenten kan følge normal studieprogresjon. Kontinuasjonseksamen arrangeres i henhold til forskrift for eksamener ved UiT Norges arktiske universitet.


Pensum

Pensum vil foreligge i god tid før semesterstart.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: HEL-3500