høst 2017:    HIS-1018 Kilder til norsk historie, ca. 950 - ca. 1400 - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet er valgfritt i bachelorstudiet i historie og for studenter på lektorutdanning med studieretning eller fag 2 i historie. Passer som støtteemne for studenter innenfor arkeologi, religionsvitenskap og filosofi og andre humanistiske fag og samfunnsvitskap. Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.


Innhold

Perioden ca. 950 - ca. 1400 er en tid med store endringer i Norge; kristninga av folket og den gradvise framveksten av kongemakta introduserte nye sosiale forhold. Samtidig er perioden preget av økonomisk endring og vekst, med den økte eksporten i forbindelse med nordnorske fiskerier og etableringa av Norges første ordentlige byer som kongelige, kirkelige og handelssentrale steder. Mye av vår kunnskap om denne perioden kommer fra seine narrative kilder, skrevet i løpet av en kort periode fra ca. 1150 og framover; den økte mengden av samtidige kilder tilgjengelig rundt år 1200 tilfører en ny dimensjon til vår forståelse av hendelsene. Målet med emnet er at studentene skal lese og bli kjent med vesentlige deler av disse viktige tekstene, og med fortolkninger til historikere i ettertid og deres bruk av tekstene som historiske kilder. Emnet skal gi studentene en større dybde i forståelsen av denne viktige perioden i norsk historie, som er grunnleggende for historie generelt og kan også brukes som introduksjon til videre studier på denne perioden.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • Sentrale tema og problemstillinger innenfor fagområdet.
  • Innholdet og bruk av skriftlige kilder for norsk historie under perioden
  • Introduksjon til historisk forskning og debatt om perioden 950-1400

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Demonstrere kunnskap og evne til faglig drøfting både muntlig og i mindre skriftlige arbeider

 

Kompetanse

Formidle kunnskap og problemstillinger om perioden  


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket skal normalt være norsk. For å oppnå instumentelle mål om å utvikle kompetanse i engelsk fagspråk hos norskspråklige studenter og/eller intregrere studenter med annen morsmål enn norsk/annet skandinavisk språk, kan undervisningsspråket også være engelsk.

Eksamensspråk er normalt norsk, men det kan også gis anledning til å skrive oppgaver og eksamensbesvarelser på andre språk. Det må eventuelt avtales med instituttet på forhånd.


Undervisning

Undervisningen skjer gjennom forelesninger, seminar og kollektiv veiledning i samband med skriving av to hjemmeoppgaver. Omfanget av undervisningen tilsvarer minst 30 timer undervisning. Undervisning som er gitt i løpet av semesteret blir regnet som del av det kunnskapsgrunnlaget studentene kan prøves i til eksamen. Emnet blir tilbudt i høstsemesteret ved ujevne mellomrom.

 Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Eksamen

Studentene avlegger to hjemmeksamener med en varighet på en uke hver i løpet av kurset. Hver eksamen skal være på ca. 2700 ord (ca 6 sider). Samlet sluttkarakter etter skalaen A-F. Det er høve til kontinuasjonseksamen ved karakteren F.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret


Pensum

Oppdatert pensumliste foreligger ved semesterstart

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: HIS-1018