Ledende i Ledelse

Master i Ledelse ved Handelshøgskolen ved UiT i Harstad ligger på topp i landet, viser nasjonal studentundersøkelse. - Hva skyldes suksessen?
Nilsen, Kjetil
Publisert: 30.01.17 00:00 Oppdatert: 30.01.17 21:58
Harstad

Hvert år foretas en undersøkelse av norske studenters opplevelse av studiekvalitet i høyere utdanning – Studiebarometeret.

Assisterende instituttleder Grete Hagebakken. Foto: Kjetil Nilsen /UiT

Den sist publiserte undersøkelsen, ble gjennomført høsten 2015 av NOKUT – det nasjonale organet for kvalitet i utdanningen. Den omfattet samtlige studenter i andre studieår på bachelor- og masterprogram på landets universiteter og høgskoler.

Resultatet for studiene ved UiT Norges arktiske universitet i Harstad, var generelt meget bra, men ett studium utmerket seg: Master i Ledelse.

Flere forklaringer
Studentevalueringen viste høyere score enn landsgjennomsnittet på alle områder, med en helhetsvurdering av studiet på 4,9 av 5 mulige poeng – langt høyere enn landsgjennomsnittet på 4,2 for tilsvarende masterprogram.

Den positive evalueringen fra studentene viste seg over landsgjennomsnittet på områder som: læringsmiljø; medvirkning med mulighet for påvirkning; engasjement; undervisning; yrkesrelevans; eksamen og læringsutbytte.  

- De gode tilbakemeldingene skyldes nok flere forhold, sier assisterende instituttleder Grete Hagebakken. – Vi legger blant annet vekt på at studentene skal bli hørt - gjennom dialog og skriftlig evaluering. Vi vet derfor veldig godt til enhver tid hva de mener. Studiet er samlingsbasert, der hver dag på hver samling blir evaluert. Neste gang vi møtes gir vi tilbakemelding, og forteller hva vi tenker å endre på og hva vi evt. vil beholde, opplyser hun.   

- Det faglige innholdet har selvsagt også stor betydning. Vi skiller oss ut fra andre ledelsesstudier med vårt fokus på personlig lederutvikling. Hver student får utviklet sin lederkompetanse på personlig nivå. Dette scorer vi på.

Rendyrker ledelse
- Dessuten har vi tonet ned undervisning i økonomi i studieopplegget, men rendyrker heller innholdet på ledelse. Dermed blir studiet like relevant for alle – uansett faglig bakgrunn. Fokuset på ledelse gjør da at alle kan lære av hverandre, uavhengig av om de kommer fra privat næringsliv eller offentlig sektor.

- I år har vi gjort noen endringer i studieopplegget, som innebærer at vi legger litt mer vekt på den enkeltes personlige lederutvikling. Det gjør vi blant annet gjennom nye emner som Å kommunisere og det vi har kalt Ledelse i praksis - der vil vi ta opp en rekke aktuelle ledelsesutfordringer).

- Jeg tror også arbeidsmåten vi har lagt opp til, med stort krav til egenaktivitet, slår positivt ut. Studentene har jevnlige innleveringer som de får tilbakemeldinger på. Dette har stor betydning for læringen.

Til slutt trekker Hagebakken fram trivselen og sammensveisingen blant studentene. Det er ikke lagt opp til valgbare emner i studieopplegget, så studentene er sammen hele tiden gjennom de tre årene. Dette skaper fellesskap og nettverk som kan vedvare lenge etter endt utdanning. 


Master i Ledelse  (NB! søknadsfrist 1. mars) 

Nilsen, Kjetil
Publisert: 30.01.17 00:00 Oppdatert: 30.01.17 21:58
Harstad
Vi anbefaler