Lærte sammenhengen mellom dysleksi og dyskalkuli
– Dysleksi kjente jeg til fra før, men at de som har dysleksi ofte kan ha dyskalkuli i tillegg, visste jeg ikke. Som framtidig realfagslærer i grunnskolen lærte jeg veldig mye her i dag, sier Trine Thomassen, som studerer praktisk pedagogikk ved UiT i Alta.
Helt ødeleggende
For tiden er Thomassen i praksis ved Sandfallet ungdomsskole i Alta, og da hun ble invitert til UiT i Alta mandag for å lære mer om dysleksi takket hun straks ja.
– Jeg trenger å lære mer om de utfordringene elevene har også i ungdomsskolen. Om de ikke lærer å lese, skrive og regne, vil det være helt ødeleggende for elevene, mener Thomassen.
Tidlige tegn
Dysleksistudien ved UiT forsøker på å finne tidlige tegn på dysleksi, og auditoriet ved UiT i Alta var fylt opp av ansatte i skolen, barnehager og PPT-tjenesten da professor i spesialpedagogikk Trude Nergård Nilssen mandag ettermiddag presenterte både undersøkelsen og forskningsfunnene de har til nå.
– De mest kjente tegnene på dysleksi er lese- og skrivevansker, men disse vanskene kommer relativt seint i barnas utvikling. Vi jobber for å finne tidlige tegn på dysleksi, for tidlig avdekning kan utgjøre en enorm forskjell i livene til dyslektikerne, fortalte Nergård Nilssen.
Dyskalkuli
For PPU-student Trine Thomassen var koblingen mellom dysleksi og dyskalkuli ekstra interessant.
– En god del av de som har dysleksi har også dyskalkuli. Det betyr at i tillegg til lese- og skrivevansker kan de også ha problemer med å forstå enkel matematikk, sier professor Nergård Nilssen.
Veldig ofte er det flere i samme familie som har dysleksi, og professoren i spesialpedagogikk presiserer at dysleksi eller dyskalkuli ikke har noe med IQ å gjøre.