Forsket på egen forskning

Er forskningen til lærerstudentene god nok til at den kan brukes i skolen? Masterstudentene Victoria Ingebrigtsen og Ellinor Andersen har forsket på egne bacheloroppgaver for å finne svaret.
Brøndbo, Stig
Publisert: 30.11.16 12:30 Oppdatert: 30.11.16 12:51

Victoria Ingebrigtsen (t.v) og Ellinor Andersen presenterte forskning på egen forskning under Universitetsskolekonferansen i Tromsø tirsdag. Foto: Stig Brøndbo
Som masterstudenter ser Victoria ingebrigtsen og Ellinor Andersen at det er elementer med egen forskning på bachelornivå de ville gjort annerledes. Men de er ikke i tvil om at kvaliteten på forskningen er så god at skolen kan ta i bruk resultatene Foto: Stig Brøndbo

Når lærerstudentene ved UiT Norges arktiske universitet er i praksis på tredjeåret skal de gjennomføre et systematisk utviklingsprosjekt i praksisperioden, et forskningsarbeid som munner ut i en bacheloroppgave.
– Vi ønsket å sjekke om forskningen vi gjorde på tredjeåret var god nok til at resultatene kan brukes i skolen, sier Victoria Ingebrigtsen og Ellinor Andersen, som begge går lærerutdanning 1.-7. trinn.

Presenter på konferanse
Resultatet av forskningen på egen forskning ble presentert for lærerutdannere og praksislærere fra hele landet på Universitetsskolekonferansen i Tromsø tirsdag. Tema for konferansen er FoU (forskning- og utviklingsarbeid) i partnerskap.
– Som masterstudenter ser vi at det er elementer med forsknings- og utviklingsarbeidet vi gjorde på bachelornivå som vi ville gjort annerledes i dag, men konklusjonen vår er at det vi gjorde holder høyt nok nivå og er så relevant at skolen kan ta det i bruk, mener de to masterstudentene.

Konkret
Victoria Ingebrigtsen forsket på kommunikasjonen mellom lærer og elever på fjerdetrinnet da elevene skulle få respons på arbeidet de hadde gjort.
– Vi oppdaget at elevene ikke forstod hva som ble sagt, språket var ikke konkret og enkelt nok. Og om ikke elevene får med seg innholdet i det læreren sier så er det ikke grunnlag for god læring, sier Ingebrigtsen. Forskningen til Ellinor Andersen så på hvordan elevene kan lære matematikk ved å ta i bruk kroppen, klasserommet og uteområdet i stedet for læreboka.

God respons
Responsen på funnene som ble presentert på konferansen var god, og studentene ble oppfordret til å fortsette med forskning på egen praksis også etter at de har begynt å jobbe som lærere.
– Vi ønsker at våre studenter skal utvikle en profesjonsnær FoU-kompetanse og ta denne praksisen med ut i skolen etter endt utdanning. Det vil komme elevene veldig til gode, sier Hilde Sollid, professor ved UiT og leder for Senter for fremragende utdanning (ProTed).

Brøndbo, Stig
Publisert: 30.11.16 12:30 Oppdatert: 30.11.16 12:51
Vi anbefaler