Vant Fritt Ord-pris om dataspill

Stipendiat Emil L. Hammar har vunnet Fritt Ord sin skrivekonkurranse om dataspill. Under Forskningsdagene skal han snakke om hva krig i spill gjør med oss.
Brøndbo, Stig
Publisert: 27.09.16 10:30 Oppdatert: 27.09.16 11:33

Stipendiat Emil Hammer spilte et dataspill hvor han var en svart snikmorder som drepte slaveeiere. Etterpå skrev han en tekst om spillet og vant Fritt Ord-pris. Fredag og søndag snakker han om krig i spill under Forskningsdagene ved UiT i Tromsø. Foto: STIG BRØNDBO

De aller fleste krigsspillene har hvite, vestlige helter. I vinnerteksten skriver UiT-forskeren om hvordan han spiller en svart snikmorder og slakter ned slaveeiere på Haiti ved hjelp av machete.

– I spillet styrer jeg en målrettet og handlekraftig svart mann til å kjempe mot den ubeskrivelige uretten som skjedde gjennom flere hundre år. Det handler om traumet etter det afrikanske folkemordet som hvite europeiske nasjoner utførte og profitterte på, sier Emil L. Hammar, stipendiat i medie- og dokumentasjonsvitenskap ved UiT Norges arktiske universitet.

 

Naturtro

Stipendiaten forsker på dataspill, og er medlem i forskningsgruppen WARGAME, som blant annet ser blant annet på hvordan krig blir framstilt i spill.

– Digitale krigsspill kan ha like store budsjetter som Hollywood-filmer, og er ofte veldig naturtro i sin effektbruk. Men samtidig er de ensidige i hva spillerne kan gjøre for å løse konflikter. Løsningen er oftest endimensjonal vold, og de aller fleste spillene viser ikke andre identiteter eller perspektiver enn hvite, amerikanske maskuline utgangspunkter, sier spillforskeren.

 

1200 elever

Under Forskningsdagene i Tromsø, er det invitert 1200 skoleelever til UiT Norges arktiske universitet fredag 30. september. Søndag 2. oktober er det åpent hus, og begge dagene skal Hammar fortelle om egen forskning og at det finnes alternative krigsspill.

– Det finnes flere mindre spill som tar utgangspunkt i sivilbefolkningen, og hvor du som spiller skal forsøke overleve i en krigssituasjon, sier Hammar. Under Forskningsdagene vil elever og andre interesserte få prøve seg på det prisvinnende undervisningsspillet Czechoslovakia 38–89: The Assassination, utviklet av Charles University in Prague and the Academy of Sciences of the Czech Republic.

 

Blir påvirket

At spill bidrar til holdninger hos de som spiller, er ikke Hammar i tvil om. Men hvordan det påvirker oss, om det endrer holdninger og tankesett også etter vi har logget av, er noe av det forskerne ved UiT forsøker finne ut av.

– Dataspill er del av samfunnet og innholdet i spillene både avspeiler og opprettholder ulikheter som finnes i samfunnet. Det er ikke tilfeldig hvem eller hva som presenteres, så spill er ikke bare spill; de er del av urettferdige økonomiske og politiske strukturer, sier Hammar.

 

Gir bort premie

Da Fritt Ord utlyste skrivekonkurransen om dataspill, kom det inn 180 bidrag. I tillegg til heder og ære, vant Hammar 25.000 kroner. Halvparten av prispengene har Hammar bestemt seg for å donere til arbeidet for en kollektiv anerkjennelse av minnet om slavehandelen og slavedriften i koloniene i Karibia, som Danmark har vært del av.

Brøndbo, Stig
Publisert: 27.09.16 10:30 Oppdatert: 27.09.16 11:33
Vi anbefaler