HMS-sertifisering av FF Helmer Hanssen

Endelig har vårt forskningsfartøy «Helmer Hanssen» fått ISM-koden (International safety management code). ISM koden er en internasjonal standard for sikker ledelse og operasjon av skip samt forebygging av forurensning. Mannskapet på Helmer Hanssen har alltid satt sikkerheten høyt, men nå er HMS-arbeidet formalisert. Reidun Sundsvoll fra Northshore har gjort en fantastisk jobb sammen med mannskapet om bord.
Larsen, Trine Holm
Publisert: 21.04.16 00:00 Oppdatert: 21.04.16 08:09

Sertifiseringen ble behørig markert 14. april med kake da skipet kom til kai etter en dagstur med geologistudenter som tar GEO-2006 Innføring i anvendt geofysikk. Fakultetsdirektør Terje Aspen gratulerte skipper Hans R. Hansen, mannskapet og Reidun med jobben som har vært gjort og poengterte at dette er en viktig sertifisering og at kvalitet og sikkerhet må tilstrebes på alle områder. Hovedmålet til koden er å sørge for sikkerhet til sjøs, hindre menneskelig skade eller tap av liv og hindre skade på miljøet og skip.

FF Helmer Hanssen på vei til kai like nord for Tromsøbrua. (Foto: Trine Holm Larsen).

Sikkerhetsfokus

Sikkerheten har alltid vært prioritert høyt. Sikkerhetsopplæring for ansatte og masterstudenter ved UiT er ivaretatt ved det obligatoriske emnet HMS-0500 Sikkerhet på laboratoriet, felt og tokt. Brukerne av «Helmer Hanssen» er forberedt på at det vil stilles noen krav, selv om toktpersonalet ikke vil merke så mye til sertifiseringen. Sikkerhetsbriefingen vil bli noe mer omfattende. Adgangen til  brua vil bli regulert. Det vil også bli mer fokus på oppførsel og bekledning om bord. Med det menes at man har riktige klær og skotøy når man beveger seg om bord, både ute og inne for å unngå for eksempel skli- eller fallulykker.

I 2018 skal «Polarkoden» innføres. Det får også følger for «Helmer Hanssen». Det vil blant annet bli strengere krav til bekledning og annet nødvendig sikkerhetsutstyr for alle om bord.

Da markeringen var ferdig i 17-tiden gikk båten ut med nautikkstudenter. De skulle «en runde rundt øya» for å se hvordan navigering skjer «i virkeligheten». Dagen etter, 15. april, satte båten kurs for Barentshavet/Svalbard - geologitokt -  med CAGE og flere etterfølgende toktskifter i Longyearbyen.  

UNIS skal bl.a. bruke båten i perioden 10.05.- 16.05.

Fra venstre: Børge Pedersen (Stuert), Gunn Ida Jensen (forpleiningsassistent), Fritz Einar Erikstad (1. maskinist), Hjortur Paulsen (maskinsjef), Espen Sørensen (matros), Eivind Halsnes (matros), Terje Aspen (Fakultetsdirektør), Svein Hoel (Northshore), Reidun Sundsvoll (Northshore), Hans R. Hansen (skipper), Nils Einar Tøllefsen (styrmann), Jon Einar Hansen (fartøyansvarlig ved UiT). Ikke til stede da bildet ble tatt: Jan Roald (trålbas), Jan Johansen (trålbas), Petter Ditlefsen (matros). (Foto: Trine Holm Larsen).

Helmer Hanssens fremtid

Det er noe usikkerhet knyttet til den videre driften av «Helmer Hanssen». I 2018 kommer et nytt moderne isgående fartøy, Kronprins Håkon, som skal eies av Norsk Polarinstitutt, men der UiT blir den største brukeren, forteller Terje Aspen. - Siden det sannsynligvis vil operere en del i antarktiske farvann og være mye borte på lange toktoppdrag vil behovet for å beholde F/F Helmer Hanssen, eller en tilsvarende båt, være stort. I tillegg til UiT bruker også Havforskningsinstituttet og UNIS (Universitetssenteret på Svalbard) «Helmer Hanssen». Behovet for denne båten øker fra år til år og det er ventelister for flere som ønsker å benytte den, sier Terje entusiastisk. Nye brukere som Universitetet i Bergen, Nord universitet og andre instituttet på campus etter fusjonen, eksempelvis IIS (Institutt for ingeniørfag og sikkerhet) har også meldt sin interesse.

Båten kan leies ut både til nasjonale og internasjonale institusjoner eller grupper. Alt koordineres av Jon Einar Hansen som er fartøyansvarlig ved UiT. F/F Helmer Hanssen eies av UiT og er ute på tokt og oppdrag ca. 300 døgn i året. Dette er et flerbruksfartøy som er utrustet for alle marine fagdisipliner. Det benyttes både av biologer, geologer, oseanografer. Fiskeriteknisk relaterte forskningstokt er også en viktig del av oppdragene som utføres. Undervisningstokt i alle marine fagfelt er fundamentalt viktig for UiT å kunne utøve med dette fartøyet. Operasjonsområdet stekker seg fra fastlandet til Grønland og nordsiden av Svalbard og østover mot grensen til Russland.  Det blir spennende å følge «Helmer Hanssen» videre og så gleder vi oss til Kronprins Håkon er i drift i 2018, avslutter Terje.

Les fakta om Helmer Hanssen.

Les også UiT stolt eier av Helmer Hanssen

Fakultetsdirektør Terje Aspen, Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi (Foto: Trine Holm Larsen).
Larsen, Trine Holm
Publisert: 21.04.16 00:00 Oppdatert: 21.04.16 08:09
Vi anbefaler