høst 2016: BED-2109 Ledelse av prosjekt - 15 stp
Innhold
Emnet vil ta utgangspunkt i teorier om ledelse i organisasjoner, med vekt på de særlige utfordringer og muligheter som preger ledelse av temporære organisasjoner.
Noen sentrale spørsmål i emnet er: Hvilke krav og forventninger stilles til prosjektlederrollen? Hvordan lede og utvikle de menneskelige ressursene i organisasjonen? Hvordan utvikle tillit og trygghet? Hvordan motivere for endring og nytenkning? Hvilken betydning har etikk og HMS i prosjektlederrollen? Hvordan bruke kreative metoder og teknikker for å sikre læring og kompetanseutvikling? Hvordan lede når de prosjektdeltagere vet mer enn en selv? Hvilke særegne psykososiale utfordringer kan oppstå i prosjektarbeid, og hvordan kan en forebygge slike utfordringer?
Hva lærer du
Ledelse av prosjekt setter særlig fokus på prosjektlederrollen. Denne rollen skiller seg fra tradisjonelle lederposisjoner. De har et synlig ansvar for resultatet, men også færre regler og rutiner å støtte seg på enn mange linjeledere har. Mange er uerfarne i lederroller, samtidig som de ikke oppfattes som ledere blant sine kolleger. Emnet gir innføring i virkningsfulle verktøy som kan anvendes for å fylle prosjektlederrollen på en god måte.
Kandidaten skal etter fullført emne ha forståelse for særegne utfordringer knyttet til rollen som prosjektleder. Kandidaten vil ha tilegnet seg kompetanse i forhold til hvordan team kan koordineres og ledes. Blant annet kunnskap om sammensettingen av gode team og teamutviklingsteknikker. De vil også kunne lede idéutviklingsprosesser gjennom kreative teknikker. Videre vil kurset bidra til at kandidaten har innsikt i psykososiale faktorer som kan følge av prosjektarbeidsformen, samt kunnskap om forebyggende tiltak. I tillegg vil kandidaten kunne reflektere over, og ha et bevisst forhold til etiske spørsmål knyttet til lederrollen.
Eksamen
Studentene skal i gruppe gi en muntlig presentasjon av et oppgitt tema. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer før studenten kan gå opp til eksamen i kurset.
Individuell hjemmeeksamen. Eksamensperioden er 12 dager, og besvarelsen skal ha et omfang på 2500 ¿ 3000 ord. Det gis karakter fra A-F, hvor A er den beste karakteren, og F er ikke bestått. Nærmere kriterier vil bli gitt.
Pensum
Litteratur: Ca 1000 sider.
Carlsen, A., Clegg, S. & Gjersvik, R. (2013). Idea work: om profesjonell kreativitet. Oslo: Cappelen Damm akademisk. ISBN 9788202394684. 239 s. 2. rettet oppl.
Einarsen, S.& Skogstad, A. (red.). (2011). Det Gode arbeidsmiljø: krav og utfordringer. 2. utg. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 9788245009804. 475 s. Pensum: Del 1 og 4 (212 s.).
Horne, A., Henriksen, A. H. & Wiken, I. (2005). Tenning eller utbrenning? utfordringer og muligheter i prosjektarbeid. Oslo: Cappelen akademisk. ISBN 9788202244668. 104 s.
Høst, T. (2009). Ledelse: en helhetlig modell. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 9788215014661. 106 s.
Lerdahl, E.& Finne, P. (2007). Slagkraft: håndbok i idéutvikling. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 9788205362864. 268 s. Pensum: Kap. 8-15. (123 s.).
Sjøvold, E. (2014). Resultater gjennom team. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 9788215019680. 303 s.
Andreassen, O.T.,Olsen T.H. & Solstad, E. (2016) Når virksomheten skal omgjøre strategier til praksis. Olsen, T.H & Solstad E. (red). Å studere økonomi og administrasjon-Et kunnskapsspill. Cappelen Damm. ISBN: 9788202488123. 10 sider
Nordahl-Pedersen H. (2016) Hvordan gjennomføre idèutviklingsprosesser? Olsen, T.H & Solstad E. (red). Å studere økonomi og administrasjon-Et kunnskapsspill. Cappelen Damm. ISBN: 9788202488123. 10 sider
ca 1000 sider
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: BED-2109
- Ansvarlig enhet
- Handelshøgskolen ved UiT