høst 2016:    ARK-1007 Arkeologiens idéhistorie - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter på bachelorprogrammet i arkeologi. Det anbefales tatt i andre studieår (3. semester).

Emnet passer også som valgemne i historie, sosialantropologi, religionsvitenskap, sosiologi og statsvitenskap.

Emnet kan tas som enkeltemne.


Opptakskrav

Emnet forutsetter gode kunnskaper i engelsk.

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 enkeltemner lavere grad.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

ARK-2001 Fortidsforståelser: Teoretiske perspektiv i arkeologisk forskning 10 stp

Innhold

Emnet skal gi studenten ei innføring i sentrale posisjoner i den teoretiske debatten i arkeologien, i Skandinavia og internasjonalt. Emnet gir et grunnriss av skiftende teoretiske perspektiv innenfor arkeologisk forskning fra 1800-tallet og fram til i dag. Emnet tar også opp forskningens sosiale og politiske kontekst, og hvordan problemstillinger og tolkningsforslag er påvirket av arkeologens samtid.

Hva lærer du

Etter å ha bestått emnet, skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten skal ha:

  • kunnskap om skiftende teoretiske perspektiv innenfor arkeologisk forskning fra 1800-tallet og fram til i dag
  • forståelse for forskningens sosiale og politiske kontekst, og hvordan tematikk, problemstillinger og tolkningsforslag påvirkes av arkeologens samtid
  • et utgangspunkt for å kunne vurdere den vitenskapelige, samfunnsmessige og politiske bakgrunn for ulike tolkninger og synspunkter knyttet til kulturhistorien og arkeologien

Ferdigheter

Studenten skal:

  • kunne gjøre bruk av basisferdigheter når det gjelder å problematisere sammenhengen mellom teori og fagets utvikling og hvordan ulike teorier kan anvendes i arkeologisk forskning
  • ha innsyn i sammenhengen mellom teori, fagets utvikling og den samfunnspolitiske kontekst.


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er norsk.

Eksamensspråk er norsk, svensk eller dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og/eller få engelsk oppgavetekst rettes til instituttet.


Undervisning

Undervisningen består av til sammen 12 dobbelttimer, fordelt på 10 forelesninger og 2 seminar.

Mens forelesningene vil gi studenten en oversikt over den teoretiske utviklingen, vil seminararbeidet gi studenten anledning til selv å kunne diskutere denne utviklingen.


Eksamen

ARBEIDSKRAV:

Obligatorisk oppmøte på begge seminar og minimum 7 forelesninger.

I tillegg leveres det inn 1-2 korte skriftlige besvarelser (á 2-3 sider, 700-1000 ord) over oppgitt tema relatert til seminarene. 

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha oppfylt kravet til obligatorisk deltakelse i undervisningen, samt fått godkjent skriftlig innlevering(er).

EKSAMEN:

Eksamen består av en hjemmeeksamen på 3500 ord (ca. 10 sider) over oppgitt tekst. Eksamen skrives over 2 uker. Karakterer fra A- E for bestått og F for ikke bestått.

Kontinuasjonseksamen:

Det tilbys kontinuasjonseksamen ved karakteren F.


Pensum

Pensum er på om lag 700 sider.

Bøker:

 

Trigger, Bruce G. (1996). A History of Archaeological Thought. Cambridge University Press.

 

Olsen, Bjørnar (1997). Frå ting til tekst. Teoretiske perspektiv i arkeologisk forsking. Universitetsforlaget, Oslo.

 

Kompendium litteratur:

 

Evolusjonisme

 

Tylor, E.B. (1994) The Science of Culture og The Development of Culture¿ (utvalgte deler). I: The Collected Works of Edward Burnett Tylor, Volume 3-4, s.1-20, 23-24, 53-56. Routledge/Thoemmes Press, London. (26 s.) ISBN 0415113490

 

Tidlig kulturhistorisk arkeologi

 

Montelius, O. (1900) Typologien eller utvecklingsläran tillämpad på det mänskliga arbetet. Svenska Fornminnesföreningens Tidskrift, 10:237-268. (32 s.) ISSN0283-2496

Müller, S. (1884) Mindre Bidrag til den forhistoriske Arkæologis Methode. II. Den archæologiske Sammenligning som Grundlag for Slutning og Hypothese. Aarbøger for Nordisk Oldkyndighed og Historie, s. 183-203. (21 s.) ISSN 0084-585X

 

Klassisk kulturhistorisk arkeologi

 

Childe V.G. (1925). Retrospect: the Prehistory of European Society. I: The Dawn of European Civilization. s.341-352. Kegan Paul, London. (ingen ISBN)

 

Childe, V.G. (1929). Preface. I: The Danube in Prehistory. s. v-ix. Clarendon Press, Oxford. (ingen ISBN)

 

Childe, V.G. (2003; orig: 1936). Man Makes Himself, s.1-14. Spokesman, London. (14 s.) ISBN 0851246494

Steward, J.H. (1942). The Direct Historical Approach to Archaeology. American Antiquity 7:337-343. (6 s.) ISSN 00030937

 

Kritiske refleksjoner om kulturhistorie

 

Gjessing, G. (1951). Arkeologi og etnografi. Viking, 15:115-136. (22 s.) ISSN0332-608X

Tallgren, A.M. (1937). The Method of Prehistoric Archaeology. Antiquity, 11(42):152-161. (12 s.) ISSN 0003-598X

 

Willey, G.R. og Phillips, P. (1958). American Archaeology and General Anthropological Theory. I: Method and Theory in American Archaeology, University of Chicago Press. s. 1-7. (7 s.) (ingen ISBN)

 

Prosessuell arkeologi

 

Binford, L.R. (1962). Archaeology as Anthropology. American Antiquity, 28(2):217-225.

(9 s.) ISSN 00030937 

Binford, L.R. (1983). The Challenge of the Mousterian¿ og ¿An Archaeological Odyssey, I: In Pursuit of the Past. Decoding the Archaeological Record, s.79-108. Thames & Hudson, London. (30 s.) ISBN 0500050422 

 

Flannery, K. (1968). Archaeological Systems Theory and Early Mesoamerica. I: Anthropological Archeology in the Americas, red. av B.J. Meggers, s.1-21. Anthropological Society of Washington, Washington D.C. (21 s.) (ingen ISBN)

 

Hill, J.N. (1972). A Prehistoric Community in Eastern Arizona. I: Contemporary Archaeology. A Guide to Theory and Contributions, red. av Mark P. Leone, s.320-332. Southern Illinois University Press, Carbondale. (33 s.) ISBN 0809305135; ISBN 0809305348 

 

Myhre, B. (1991). Theory in Scandinavian Archaeology since 1969: A View from Norway. I: Archaeological Theory in Europe, red. av I. Hodder, s.161-181. Routledge, London. (21 s.) ISBN 0415065216 

 

Postprosessuell arkeologi

 

Hodder, I. (1986). The Problem. I: Reading the Past. Current Approaches to Interpretation in Archaeology. s. 1-17. Cambridge University Press. (17 s.) ISBN 052133960x

 

Hodder, I. (1992). The Domestication of Europe. I: Theory and Practice in Archaeology, red. av I. Hodder, s. 241-253. Routledge, London. (13 s.) ISBN 0415127777

Shanks, M. og Tilley, C. (inkl. «comments») (1989). Archaeology into the 1990s. Norwegian Archaeological Review, 22(1):1-54. (54 s.) ISSN 1502-7678

 

Conkey, M, og Gero, J. (1991) Tensions, Pluralities, and Engendering Archaeology: An Introduction to Women and Prehistory. I: Engendering Archaeology. Women and Prehistory, red. av J.M. Gero og M.W. Conkey, s. 1-31. Blackwell, Cambridge. ISBN 0631175016

Arkeologi etter postprosessualismen

 

Olsen, B. (2006). Ting-mennesker-samfunn. Introduksjon til en symmetrisk arkeologi. Arkæologisk Forum, 14:13-18. (6 s.) (ingen ISSN)

Shepherd, N. (2005). From One World Archaeology to One World, Many Archaeologies. Archaeologies, 1:1-5. (5 s.) ISSN 1555-8622

 

Lydon, J. og Rivzi, U. Z. (2010). Introduction: Postcolonialism and Archaeology. I: Handbook of Postcolonial Archaeology, red. Av J. Lydon og U.Z. Rivzi, s. 17-33. Left Coast Press, Walnut Creek. ISBN 9781598741834

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: ARK-1007