vår 2017: REL-2050 Teori og metode II - 10 stp
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- sentrale teoretiske og metodologiske perspektiver
- faghistorien og dens relevans for utviklingen av teoretiske perspektiver.
Ferdigheter
Studenten kan:
- søke, analysere og vurdere fagstoff på en selvstendig, saklig og kritisk måte
- skrive en resonnerende tekst basert på teoretiske og metodologiske perspektiver i faget
- utforme en kritisk forståelse av fagstoffet muntlig.
Kompetanse
- kunne videreutvikle sine kunnskaper, ferdigheter og forståelse gjennom videre studier i faget.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket skal normalt være norsk. For å oppnå instrumentelle mål om å utvikle kompetanse i engelsk fagspråk hos norskspråklige studenter og/eller integrere studenter med annet morsmål enn norsk/annet skandinavisk språk, kan undervisningsspråket også være engelsk.
Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.
Undervisning
Emnet består av 20 timer forelesning/seminar. Det forutsettes at studentene er aktive i undervisningen, både når det gjelder presentasjon og diskusjon av pensumlitteraturen.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Eksamen
Eksamen består av: 1 uke hjemmeeksamen på 10 sider (ca 3500 ord) med gitt oppgavetekst som skrives ved slutten av semesteret. Foreleser tilbyr å gi råd mht. disposisjon og problemstilling.
Individuell muntlig eksamen ved semesterslutt som tar utgangspunkt i pensum og oppgaven.
Endelig karakter blir gitt på bakgrunn av en helhetlig vurdering av hjemmeeksamen og individuell muntlig eksamen. Studentene kan kun gå opp til muntlig eksamen dersom hjemmeeksamen vurderes til bestått (A-E). Den muntlige eksamen virker justerende på oppgavens krakter.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Pensum
- Kraft, Siv Ellen & Richard J. Natvig (red.), 2006: Metode i religionsvitenskap. Oslo: Pax 274 sider.
- Gilhus, Ingvild Sælid & Mikaelson, Lisbeth (red.), 2013: Religion i skrift: Mellom mystikk og materialitet. Oslo: Universitetsforlaget. 240 sider.
- Gavin Flood, Dwelling on Borders: "Self, Text and World", Temenos, vol. 44 (1), 2008, s. 13-34. (tilgjengelig på nett)
Lægreid, Sissel og Skorgen, Torgeir (red.), Hermeneutisk lesebok. Oslo: Spartacus, 2001:
- Sissel Lægreid og Torgeir Skorgen, "Innledning", s. 7-33
- Paul Ricoueur, "Hva er en tekst? Å forstå og forklare", s. 59-79
- Rudolf Bultmann, "Er forutsetningsløs eksegese mulig", s. 107-114
- Hans-Georg Gadamer, "Fra Sannhet og metode", s. 115-136
- Wilhelm Dilthey, "Avgrensing av åndsvitenskapene", s. 215-226
- Jürgen Habermas, "Om Gadamers Sannhet og metode", s. 307-315
Lægreid, Sissel og Skorgen, Torgeir, Hermeneutikk- en innføring. Oslo: Spartacus, 2006:
- Torgeir Skorgan, "Wilhelm Dilthey- Livsytringens og åndsvitenskapenes hermeneutiker", s. 127-141
- Sissel Lægreid, Bultmann- En talsmann for en eksistensialfortolkende teologi, s. 175-184
- Torgeir Skorgan, "Hans Heorg Gadamer- Fordommens produktive mening og forståelsens universalitet", s. 219-244
- Sissel Lægreid, "Paul Ricoeur- Formidlerens tenker, hermeneutikkens brobygger", s. 287-302
- Sissel Lægereid, "Jürgen Habermas- En dybdehermeneutiker på sosialfilosofiens område", s. 245-257.
I tillegg artikler i kompendium:
- Hans-Georg Gadamer, Sannhet og metode. Oslo: Pax, 2010, ss. 329-345, 403-420.
- Rudolf Bultmann, Mytologi og bibelforståelse, Oslo: Gyldendal, 1968, ss. 71-79, 100-111.
- Paul Ricoeur, The Symbolism of Evil, New York: Beacen Press, 1967, ss. 347-357.
Totalt: ca. 750 sider.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: REL-2050
- Ansvarlig enhet
- Institutt for arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi