vår 2017:    REL-3009 Systematisk teologi I: Dogmatikk - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter på masterprogrammet i religionsvitenskap, studieretning teologi. Emnet kan tas som enkeltemne av studenter som oppfyller opptakskrav for masternivå innen andre humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag.  

Opptakskrav

Avlagt bachelorgrad, hvor det inngår en fordypning på minimum 80 studiepoeng i religionsvitenskapelige emner eller teologiske emner (REL-1001,-1008,-1009,-1022,-1050,-2005,-2010,-2050), eller tilsvarende. Fordypningen skal ha en progresjon der minimum 30 studiepoeng er på 2000 nivå (påbyggingsnivå) eller tilsvarende. Det stilles et faglig minstekrav for opptak på karakteren C, som regnes ut fra gjennomsnittet av karakterene i fordypningsemnene.

Søknadskode 9371 - enkeltemner på masternivå.


Innhold

Emnet bygger på REL-1009: Kristendom III: Kristen livstolkning og etikk. Dogmatikk søker å gi en reflektert og etterrettelig fremstilling av det kristne trosinnhold. Dogmatikk skapes i spenningsfeltet mellom fortid og nåtid, og i løpende dialog med andre vitenskapelige disipliner. Emnet drøfter teologiens grunnlagsproblemer, slik som dens vitenskapelighet, egenart som akademisk disiplin og kontekstavhengighet. Emnet legger vekt på den lutherske tradisjon og dens konfesjonelle egenart, og hvordan den kristne teologi kan forstå seg i møte med andre religioner.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studentene har kunnskap om:

  • sentrale temakretser i kristen dogmatikk
  • grunnlagsdiskusjoner i systematisk teologi
  • ulike religionsteologiske posisjoner

Ferdigheter

Studenten kan:

  • teoretisk og metodisk refleksjon over kristent trosinnhold i fortid og nåtid
  • drøfte systematisk-teologiske grunnlagsproblemer
  • vurdere ulike religionsteologiske posisjoner

Kompetanse

  • evne til å forstå, analysere og bruke teoretiske redskaper i forhold til et gitt materiale


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket skal normalt være norsk. For å oppnå instrumentelle mål om å utvikle kompetanse i engelsk fagspråk hos norskspråklige studenter og/eller integrere studenter med annet morsmål enn norsk/annet skandinavisk språk, kan undervisningsspråket også være engelsk.

Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.


Undervisning

Emnet består av 20 timer forelesning. Det forutsettes at studentene er aktive i undervisningen, både når det gjelder presentasjon og diskusjon av pensumlitteraturen.

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperiode. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen: En skriftlig oppgave på ca. 4 sider over tema fra pensum. Tema avtales med faglærer. 

Eksamen består av: En ukes hjemmeeksamen på 10 sider (ca. 3500 ord) med gitt oppgavetekst.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakteren F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen er 15. januar for eksamener i høstsemesteret og 15. august for eksamener i vårsemesteret.


Pensum

Pensum vår 2017

- Henriksen, Jan-Olav, Teologi i dag. Samvittighet og selvkritikk (Bergen: Fagbokforlaget 2007), ss. 7-114. (107 s)

- "Den Augsburgsge bekjennelse", Den norske kirkes bekjennelsesskrifter, ved A. Brunvoll (Oslo: Lunde 2006), ss. 32-97 (65 s)

- Luther, Martin, Luthers Store Katekisme, i Martin Luther. Tekster i utvalg, utvalg ved S. Hjelde (Oslo: Bokklubben 2008), ss. 278-323 (45 s)

- Mjaaland, Marius T., Systematisk teologi (Oslo: Verbum 2016). (350 s.)

- Moltmann, Jürgen, The Crucified God (London: SCM Press 2001), ss. 206-303 (97 s.)

- Moltmann, Jürgen, The Trinity and the Kingdom (London: SCM 1981), ss. 97-128 (31 s)

- Pannenberg, Wolfhart, Jesus ¿ God and Man (London: SCM Press 2002), ss. 55-104 (49 s.)

- Tillich, Paul, Biblical Reality and the Search for Ultimate Reality (Chicago: The University of Chicago Press 1955) (84 s)

- Løgstrup, Knud E., Skapelse og tilintetgørelse (København: Gyldendal 1995), ss. 225-284 (59 s.)

- Camp, C. V. "Feminist Theological Hermeneutics", i Searching the Scriptures. A Feminist Introduction, ed. E Schüssler Fiorenza (New York: Crossroad 1993) ss. 154-171. (17 s.)

- Johnsen, Tore, Sámi Luondduteologiija. Samisk naturteologi- på grunnlag av nålevende tradisjonsstoff og nedtegnede myter (Tromsø: Stensilserie D nr. 04, UiT 2005), ss. 53-69 (16 s)

- DaCosta, Gavin "Theology of religions", The Modern Theologians. D.F. Ford (ed) (Oxford: Blackwell 1997), ss. 625-643. (18 s.)

Totalt ca. 950 sider.

 

Anbefalt litteratur:

Kristiansen, Ståle J., Svein Riise (red.), Moderne teologi. Tradisjon og nytenkning hos det 20. århundrets teologer (Kristiansand: Høyskoleforlaget 2008).

Martinson, Mattias, Ola Sigurdson, Jayne Svennungsson, Systematisk teologi. En introduktion (Stockholm: Verbum 2007).

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: REL-3009