vår 2017:    HIS-2007 Innvandring og flerkulturalitet i Norge i historisk perspektiv - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet er valgfritt i bachelorstudiet i historie. Passer også som støtteemne i filosofi, pedagogikk, statsvitenskap, sosialantropologi, fredsmaster, litteraturvitenskap.

Opptakskrav

Fullført 60 studiepoeng på et 1000-nivå i historie.

9199-enkeltemne lavere grad (ikke realfag)


Innhold

Emnet tar for seg innvandring og flerkulturalitet i Norge både historisk og i samtidsperspektiv, med sideblikk på internasjonale utviklingstrekk. Hovedvekten blir lagt på tidsrommet fra første halvdel av 1800-tallet til i dag.

Flere forhold kan begrunne et særlig fokus på de siste om lag 200 år. For det første øker innvandringen til Norge i dette tidsrommet, med periodiske svingninger. Mot slutten av 1800-tallet var faktisk Norge et betydelig europeisk innvandringsland; i 1900 var ca. 3% av befolkningen i landet innvandrere, et relativt tall som vi må til vår egen tid for å finne tilsvarende høyt eller høyere. For det andre var det først ut over på 1800-tallet at innvandringen for alvor ble gjort til gjenstand for politikk; det er faktisk først nå ¿innvandrer¿ blir et alminnelig brukt begrep, sammen med et begrep som ¿fremmed¿. Uttrykket ¿flerkulturalitet¿ er blitt til først i den senere tid, men innholdet ¿ det kulturelt og etnisk heterogene samfunnet ¿ ble det en økende bevissthet om takket være innvandringen, sammen med den økende politiske oppmerksomheten i samme tidsrom om de ¿gamle¿ etniske gruppene i landet, samene, kvenene, skogfinnene, jødene, rom og romani. Innvandringspolitikk og minoritetspolitikk som derfor langt på vei til å smelte sammen. For det tredje har innvandrere og minoriteter ikke sjelden blitt stigmatisert i dette tidsrommet, gjennom stereotypifisering og ulike former for diskriminering, samtidig som politikken har variert i skilte faser, avhengig av ideologi, arbeidsmarked, sikkerhetspolitikk, internasjonale strømninger osv.

Emnet skal ta for seg innvandringens omfang og struktur gjennom tidsrommet, opprinnelsesland, årsaker og flyttemekanismer og problemstillinger om integrasjon og tilpasning. Det vil bli lagt vekt både på myndighetenes politikk og innvandrernes oppfatninger og handlinger, samt på problemstillinger om rangordning/hierarkisering ¿ har alle vært like, har alle som kom til landet vært oppfatter som innvandrere? Likeledes vil teorier og modeller knyttet til migrasjonsforskning bli drøftet, sammen med forskningshistoriske oversikter.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • kjennskap til innvandringsmønsteret fra 1800-tallet og fram til i dag
  • Studenten har kjennskap til norsk minoritetspolitikk i samme periode.
  • Studenten har kunnskap om norsk innvandrings- og flyktningpolitikk og kjenner de viktigste posisjonene i debattene om dette.
  • Studenten kjenner til de internasjonale forpliktelsene Norge har inngått i minoritets- og flyktningpolitikk.

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • arbeide med relevante kilder som gjelder minoritets- og innvandringsspørsmål.
  • diskutere brudd og kontinuitet i forhold til innvandringsmønster og minoritetenes stilling.
  • se norsk innvandrings- og minoritetspolitikk i et komparativt perspektiv
  • diskutere spørsmål som gjelder innvandring og minoriteter ut fra relevante teorier på området.

 

Kompetanse

Studentene skal kunne ta sjølstendig stilling til spørsmål som gjelder utviklinga av innvandring og innvandringspolitikk samt diskusjoner om norske minoriteter og norsk minoritetspolitikk i et historisk perspektiv. Studentene skal kunne formidle hovedtrekka i utviklinga av innvandring og minoritetspolitikk i Norge de siste 200 år.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnet har varierte undervisningsformer, med seminarundervisning som hovedform.

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Eksamen

Eksamen består av:

Hjemmeeksamen på ca. 10 sider (linjeavstand 1,5 tegnstørrelse 12) og avsluttende muntlig eksamen, med én samlet karakter.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

730 sider. I tillegg kommer ca. 100 sider kilder.

Oppdatert pensumliste vil foreligge ved semesterstrart

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: HIS-2007