Bilde av Olufsen, Magne
Bilde av Olufsen, Magne
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk magne.olufsen@uit.no +4777644207 93269101 Her finner du meg

Magne Olufsen


Professor i naturfag/naturfagdidaktikk

Stillingsbeskrivelse

Jeg er professor i naturfag/naturfagdidaktikk og forsker på sammenhengen mellom undervisning og læring i naturfag. Jeg har doktorgrad i kjemi og har praktisk pedagogisk utdanning.

Jeg underviser på grunnskolelærerutdanninga 5-10 og på lektor 8-13. I tilegg er jeg phd-koordinator ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk.

Jeg har undervisningserfaring fra institutt for kjemi ved UiT, Breivang videregående skole, Nordnorsk vitensenter, Skolelaboratoriet i realfag og teknologi og Høyskolen i Tromsø. Jeg har siden 2012 jobbet ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT.


  • Magdalena Kersting, Solveig Karlsen, Marianne Ødegaard, Magne Olufsen, Marit Kjærnsli, Mai Lill Suhr :
    Studying the quality of inquiry-based teaching in science classrooms. A systematic video study of inquiry-based science teaching in primary and lower-secondary schools
    International Journal of Science Education 2023 ARKIV / DOI
  • Johannes Sæleset, Magne Olufsen, Solveig Karlsen :
    Quality of beginner pre-service teachers' science instruction
    Acta Didactica Norden (ADNO) 2022 ARKIV / DOI
  • Marit Kjærnsli, Magne Olufsen, Julius Kristjan Bjørnsson :
    Hva har betydning for elevenes læringsutbytte i naturfag?
    Fagbokforlaget 2021
  • Magne Olufsen, Mai Lill Suhr Lunde, Marit Kjærnsli :
    Praktiske aktiviteter i naturfag - muligheter for økt elevaktivitet og faglig fordypning?
    Fagbokforlaget 2021
  • Magdalena Kersting, Solveig Karlsen, Marianne Ødegaard, Marit Kjærnsli, Magne Olufsen, Mai Lill Suhr Lunde m.fl.:
    Ulike dilemmaer knyttet til utforskende undervisning i naturfag
    Fagbokforlaget 2021
  • Mai Lill Suhr Lunde, Johannes Sæleset, Solveig Karlsen, Marit Kjærnsli, Magdalena Kersting, Magne Olufsen m.fl.:
    Hvordan vurdere undervisningskvalitet i naturfag
    Fagbokforlaget 2021
  • Solveig Karlsen, Magdalena Kersting, Marianne Ødegaard, Marit Kjærnsli, Magne Olufsen, Mai Lill Suhr Lunde m.fl.:
    Kjennetegn på utforskende undervisning i naturfag
    Fagbokforlaget 2021
  • Marianne Ødegaard, Marit Kjærnsli, Magdalena Kersting, Solveig Karlsen, Mai Lill Suhr Lunde, Magne Olufsen m.fl.:
    Diskusjon - tettere på naturfag i klasserommet
    Fagbokforlaget 2021
  • Mai Lill Suhr Lunde, Johannes Sæleset, Marit Kjærnsli, Magdalena Kersting, Solveig Karlsen, Magne Olufsen m.fl.:
    Forskningsdesign og metode
    Fagbokforlaget 2021
  • Magne Olufsen, Solveig Karlsen, Johannes Sæleset, Steinar Thorvaldsen :
    The impact of specialised content courses on student teaching in a Norwegian teacher education programme
    Education Inquiry 2021 ARKIV / DOI
  • Solveig Karlsen, Magne Olufsen :
    To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene?
    Acta Didactica Norden (ADNO) 04. juli 2019 ARKIV / DOI
  • Kjell Øystein Netland, Annfrid Sivertsen, Magne Olufsen :
    Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet?
    Nordic Journal of STEM Education 2018 FULLTEKST / ARKIV / DOI
  • Solveig Karlsen, Magne Olufsen, Ole Anton Haugland, Steinar Thorvaldsen :
    Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen : en komparativ studie av allmennlærer- og masterutdanning i naturfag for grunnskolen
    UNIPED 2017 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Magne Olufsen, Solveig Karlsen, Marianne Ødegaard :
    Endringer i lærerstudenters kompetanser? En casestudie fra en ny lærerutdanning ved UiT Norges arktiske universitet
    Nordic Studies in Science Education 2017 FULLTEKST / ARKIV / DOI
  • Magne Olufsen, Solveig Karlsen, Andreassen Monica, Andy B. Sortland :
    Norske masterutdanninger i naturfag for grunnskolelærere – store variasjoner i omfang på masteroppgaver og fagsammensetning
    Nordic Studies in Science Education 2015 FULLTEKST / ARKIV / DOI
  • Hans-Georg Køller, Magne Olufsen, Marina Stojanovska, Vladimir Petrusevski :
    Practical work in chemistry and its goals and effects
    Chemistry in Action 2015
  • Hans-Georg Køller, Magne Olufsen, Marina Stojanovska, Vladimir Petrusevski :
    Practical Work in Chemistry, its goals and effects
    2015 FULLTEKST
  • Hans-Georg Køller, Magne Olufsen :
    Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø
    UNIPED 2013 FULLTEKST / ARKIV / DOI
  • Magne Olufsen, Arne Oskar Smalås, Bjørn Olav Brandsdal :
    Electrostatic interactions play an essential role in DNA repair and cold-adaptation of Uracil DNA glycosylase
    Journal of Molecular Modeling 2008
  • Magne Olufsen, Elena Papaleo, Arne Oskar Smalås, Bjørn Olav Brandsdal :
    Ion pairs and their role in modulating stability of cold- and warm-active uracil DNA glycosylase
    Proteins: Structure, Function, and Bioinformatics 2008
  • E Papaleo, Magne Olufsen, L De Gioia, Bjørn Olav Brandsdal :
    Optimization of electrostatics as a strategy for cold-adaptation: A case study of cold- and warm-active elastases
    Journal of Molecular Graphics and Modelling 2007 DOI
  • Magne Olufsen, Bjørn Olav Brandsdal, Arne Oskar Smalås :
    Comparative unfolding studies of psychrophilic and mesophilic uracil DNA glycosylase: MD simulations show reduced thermal stability of the cold-adapted enzyme
    Journal of Molecular Graphics and Modelling 2007 DOI
  • Seble Merid Mekonnen, Magne Olufsen, Arne Oskar Smalås, Bjørn Olav Brandsdal :
    Predicting proteinase specificities from free energy calculations
    Journal of Molecular Graphics and Modelling 2006
  • Magne Olufsen, Arne Oskar Smalås, Elin Moe, Bjørn Olav Brandsdal :
    Increased flexibility as a strategy for cold adaptation - A comparative molecular dynamics study of cold- and warm-active uracil DNA glycosylase
    Journal of Biological Chemistry 2005
  • Elin Moe, Ingar Leiros, Ellen Kristin Riise, Magne Olufsen, Olav Lanes, Arne Oskar Smalås m.fl.:
    Optimisation of the surface electrostatics as a strategy for cold adaptation of uracil-DNA N-glycosylase (UNG) from Atlantic cod (Gadus morhua)
    Journal of Molecular Biology (JMB) 2004
  • Elin Moe, Ingar Leiros, Ellen Kristin Riise, Magne Olufsen, Olav Lanes, Arne Oskar Smalås m.fl.:
    Optimisation of the surface electrostatics as a strategy for cold adaptation of uracil-DNA N-glycosylase (UNG) from Atlantic cod (Gadus morhua)
    Journal of Molecular Biology (JMB) 2004
  • Ronny Helland, Honorata Czapinska, Ingar Leiros, Magne Olufsen, Jacek Otlewski, Arne Oskar Smalås :
    Structural Consequences of Accommodation of Four Non-cognate Amino Acid Residues in the S1 Pocket of Bovine Trypsin and Chymotrypsin
    Journal of Molecular Biology (JMB) 2003
  • Solveig Karlsen, Magne Olufsen, Jan Höper, Mona Kvivesen :
    Innføring i kjemi for lærere, bind 2
    Universitetsforlaget 2022
  • Mona Kvivesen, Solveig Karlsen, Magne Olufsen :
    Innføring i kjemi for lærere, bind 1
    Universitetsforlaget 2020
  • Magne Olufsen :
    Video som forskningsmetode i masteroppgaven
    2021
  • Marianne Ødegaard, Marit Kjærnsli, Solveig Karlsen, Magdalena Kersting, Mai Lill Suhr Lunde, Magne Olufsen m.fl.:
    Tett på naturfag i klasserommet (Linking Instruction in Science & Student Impact)
    2021
  • Johannes Sæleset, Magne Olufsen, Solveig Karlsen, Patricia Friedrichsen :
    Pre-service science teachers’ knowledge and teaching practices
    UiT Norges arktiske universitet 2021
  • Magne Olufsen :
    Erfaringer med masterutdanninger for grunnskolelærere ved UiT campus Tromsø
    2019
  • Magne Olufsen :
    Hvordan jobbe utforskende i naturfag?
    2018
  • Magne Olufsen, Solveig Karlsen :
    Changes in preservice teachers' knowledges? A case study from the new teacher education program at UiT – The arctic university of Norway
    2017
  • Magne Olufsen, Solveig Karlsen :
    Små kjemiforsøk til bruk i klasserommet
    2016
  • Johannes Sæleset, Magne Olufsen :
    Argumentasjonsferdigheit i naturfag. Samspel mellom naturfagleg kunnskap og undervisingsmetodar som fremjar argumentasjonsferdigheit.
    UiT Norges arktiske universitet 2016
  • Magne Olufsen :
    Aktiv læring øker studentens faglige prestasjoner. Tips til metoder og glimt fra forskninga
    2015
  • Tove Elinor Holmbukt, Magne Olufsen :
    Arbeidskrav i engelsk og naturfag
    2012
  • Magne Olufsen :
    A comparative unfolding study of cold- and warm-active uracil DNA glycosylase (UDG)
    2005
  • Magne Olufsen :
    MD simulations reveal important features of cold-adaptation for Uracil DNA Glycosylase (UDG)
    2005
  • Magne Olufsen :
    Increased Molecular Flexibility Plays a Central Role in Cold-Adaptation of Uracil DNA Glycosylase (UDG)
    2005
  • Seble Merid Mekonnen, Magne Olufsen, Arne Oskar Smalås, Bjørn Olav Brandsdal :
    Predicting Proteinase Specificities from Free Energy Calculations
    01. januar 2005 DATA
  • Magne Olufsen :
    Increased Molecular Flexibility Plays a Central Role in Cold-Adaptation of Uracil DNA Glycosylase (UDG)
    2004
  • Magne Olufsen, Bjørn Olav Brandsdal, Elin Moe, Arne Oskar Smalås :
    Increased Molecular Flexibility Plays a Central Role in Cold-Adaptation of Uracil DNA Glycosylase
    2004
  • Magne Olufsen, Elin Moe, Bjørn Olav Brandsdal, Nils Peder Willassen, Arne Oskar Smalås :
    STRUCTURAL AND ENERGETIC ASPECTS OF PROTEIN DNA-RECOGNITION
    2003
  • Seble Merid Mekonnen, Magne Olufsen, Ronny Helland, Bjørn Olav Brandsdal, Nils Peder Willassen, Arne Oskar Smalås :
    Residue determinants for substrate specificity from computational analysis and modeling of protein-inhibitor complexes of the subfamily S8A subtilisin-like family of serine proteinases
    2003

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →


    Forskningsinteresser

    Mine forskningsinteresser er kvalitet i lærerutdanningen, studentaktive arbeidsmåter og sammenhengen mellom undervisning og læring i naturfag. Jeg er medlem i forskningsprosjektet LISSI.

    Undervisning

    Jeg underviser hovedsaklig kjemi og naturfagdidaktikk på masterutdanningen på 5.-10. trinn og på etter- og videreutdanningstilbud for naturfaglærere.


    Medlem i forskningsgruppe