høst 2014:    HEL-6308 Kognitiv atferdsterapi for barn og unge i kommunehelsetjenesten - 30 stp

Søknadsfrist

15. desember.

Emnetype

Kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Opptakskrav er minimum fullført bachelorgrad eller tilsvarende innenfor helse-, sosialfaglig eller pedagogisk utdanning eller høyskoleutdanning relevant for arbeid med barn og unges psykiske helse. Det kreves minimum 2 års yrkespraksis med barn, unge og familiers psykiske helse etter fullført grunn-/bachelorutdanning. Kandidaten må også være i et arbeidsforhold (minimum 50 % stilling) som gir adgang til å utføre selvstendig endringsarbeid med barn, unge og deres familier. Arbeidsforhold skal dokumenteres før studiestart.


Registrer din søknad her.


Innhold

Kognitiv atferdsterapi, også kalt kognitiv terapi, er blitt en sentral tilnærming for å hjelpe barn og unge med psykiske problemer. Tilnærmingen er godt egnet for å kunne gi barn og unge rask hjelp før problemene har blitt for store, og hjelp til selvhjelp vektlegges. Utdanningsprogrammet vil gi en innføring i kognitiv atferdsterapi generelt og spesielt i forhold til hvordan tilnærmingen anvendes i arbeid med barn, ungdom, deres familier og nettverk for øvrig, innenfor en korttidsintervensjon. Gjennom studiet skal deltakerne få kjennskap til det teoretiske og forskningsmessige grunnlaget i kognitiv atferdsterapi (KAT) og tilegne seg praktiske ferdigheter for de hyppigst forekommende problemene som førstelinjen står ovenfor i arbeid med barn og ungdom. Evidensbaserte behandlingsmetoder for barn og unge med angst og depresjon vil bli spesielt vektlagt, i tillegg til andre problemområder som søvnvansker, traumer, skolevegring og overdreven spilleatferd. Integrering av utviklingspsykologisk kunnskap vil ha en sentral plass i undervisning og veiledning. Det vil bli lagt vekt på å tilpasse den metodiske tilnærmingen til barnets alder og utviklingsmessige funksjonsnivå. Sentralt står både å etablere samarbeid og dialog og anvendelse av de konkrete teknikker som barnet, ungdommen og foreldre kan ta i bruk.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

- Studenten skal ha fått en innføring i grunnleggende kunnskap om teoretiske aspekter ved kognitiv atferdsterapi og praktisk anvendelse av kognitiv atferdsterapi i arbeid med barn og ungdom. Anvendelse av kognitiv atferdsterapi i arbeid med angst og depresjon hos barn og unge vil bli vektlagt.

- Studenten skal kjenne til relevant forskning som ligger til grunn for KAT- tilnærmingen for disse spesifikke tilstandsbilder.

Ferdigheter:

-Studenten skal kunne anvende kognitiv atferdsterapeutisk metode ovenfor barn og unge med lettere psykiske problemer og spesielt innenfor problemområdene angst og depresjon •Studenten skal kunne anvende kognitiv atferdsterapeutisk metode tilpasset egen profesjonsutdanning og eget arbeidsfelt

-Studenten skal kunne anvende lavintensitetsmetoder og teknikken innenfor kognitiv atferdsterapi

-Studenten skal kunne vurdere indikasjon og kontra indikasjon for kognitiv atferdsterapi og om klienten bør henvises videre til spesialisthelsetjenesten •Studenten skal kunne anvende kognitiv atferdsterapi basert på bruker og pårørendes erfaring og tilbakemeldinger Kompetanse: Studiet gir kompetanse i å anvende kognitiv atferdsterapi som redskap i direkte endrings arbeid med barn og ungdom med lettere psykiske problemer. Praktisk kompetanse vil avhenge av studentens arbeidsarena og vil være utgangspunkt for veiledning. Studiet skal bidra til ferdigheter i å evaluere eget arbeid med kognitiv atferdsterapeutisk metode og i å kunne formidle dette til brukere og faglige medarbeidere


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Samlingsbasert undervisning som bygger på hverandre slik at det er progresjon i innlæring av teori og ferdighetsopplæring. Samlingene må derfor tas i den oppsatte rekkefølgen. Undervisningen består av forelesninger og øvelser/ferdighetstrening som krever delaktighet fra studentene. I tillegg kommer veiledning på studentenes eget endrings arbeid med barn, unge og deres familier. Veiledningen vil bli gitt i små grupper på 4-5 personer.

Eksamen

For å kunne levere inn hjemmeoppgaven og ta eksamen, må disse arbeidskravene være godkjent:

1. Fremmøteplikt 80 %. Fravær diskuteres med kandidaten underveis, slik at tiltak kan treffes der fraværsprosenten er truet.

2. 100 % fremmøte til veiledning i gruppe. Fravær meldes til veileder så snart som mulig.

Kravet om 40 veiledningstimer må innfris. Veiledningen tar utgangspunkt i kandidatenes eget arbeid med barn, ungdom, deres familier og nettverk. Veiledningen skal fortrinnsvis basere seg på videoopptak av studentens samtaler. Studenten skal ha vist minst to videoopptak fra eget arbeid.

Eksamen: Hjemmeoppgave (maks. 10 sider) med innleveringsfrist 3 uker etter siste samling. Kravene til oppgaven er formulert i egne retningslinjer. I tillegg til hjemmeoppgave, er det en skriftlig 3- timers eksamen med spørsmål som er relatert til pensum. Eksamen er i tredje semester. Eksamen vurderes med bokstavkarakter (A-F). For kandidater som stryker på eksamen tilbys det kontinuasjonseksamen tidlig i påfølgende semester.For øvrig gjelder Forskrift for eksamener ved Universitetet i Tromsø.


Pensum

Kommer senere.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: HEL-6308