høst 2014:    HEL-3503 Kvalitativ forskningsmetode - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på master i barnevern og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet omhandler forskningsprosessen i kvalitative studier og vil fortrinnsvis rettes mot kvalitativ barnevernrelatert forskning på områder der barn og deres familier er hovedaktører.

Hovedvekten er lagt på gjennomføring av de ulike delene av en kvalitativ undersøkelse slik som planlegging av design, datainnsamlingsmetode og analyse. Forskningsetikk og personvern i en undersøkelse vil stå sentralt. I tillegg til intervjuer, feltarbeid og dokumentstudier vil studentene få kjennskap til innsamling og analyse av andre former for kvalitativt materiale, for eksempel bilder, dokumentarfilm og feltobservasjoner.


Hva lærer du

KUNNSKAP OG FORSTÅELSE
Studenten skal:
-  ha utviklet god kunnskap om bruk av kvalitativ forskning på  barnevernrelaterte problemstillinger

-  ha god kunnskap om ulike former for datainnsamling og analyse innenfor kvalitative metoder

-  ha solid kjennskap til etiske retningslinjer for kvalitativ forskning,  særlig der barn er involvert

-  forstå hvorfor kjønnsperspektiv er relevant i kvalitativ forskning

FERDIGHETER
Studenten skal:

-  kunne gjennomføre alle deler av en kvalitativ undersøkelse

-  kunne analysere ulike former for forskningsmateriale

-  kunne formidle kvalitative forskningsresultater muntlig og skriftlig

-  kunne redegjøre for utfordringer i kvalitativ barnevernforskning når barn, pårørende og omsorgspersoner er informanter

-  kunne redegjøre for forholdet mellom metodologi og metode

KOMPETANSE
Studenten skal:

-   forstå sammenhengen i en kvalitativ  forskningsprosess og kunne begrunne ethvert valg som er gjort med hensyn til problemformulering, datainnsamlings- og analysemetode.

-   kunne gjennomføre en mindre barnevernrelatert undersøkelse med kvalitativ metodisk vinkling


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

 Studiesamlingene består av forelesninger, basisgruppearbeid, seminar m/studentframlegg. Undervisningen vil dekke ulike deler av pensum og læringsmål. Forelesningene legger vekt på å gi bakgrunn og eksempler til hjelp for å forstå kvalitative metodespørsmåll. Seminarene forutsetter student engasjement og legger vekt på evnen til å forstå og formidle faglige problemstillinger.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan gå opp til eksamen:

Studentene organiseres i grupper på 3-5 studenter og skal gjennomføre en gruppeoppgave som består i å utforme en prosjektbeskrivelse for et kvalitativt barnevernrelatert forskningsprosjekt. Innlevering etter siste samling

Eksamen består av en individuell hjemmeeksamen på inntil 8 sider som skrives over oppgitt tekst/utdelt materiale. Ved eksamen vurderer studentens prestasjon med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter, E er dårligst og F er stryk/ikke bestått.

Det tilbys kontinuasjons eksamen ved karakteren Ikke bestått/F tidlig i påfølgende semester. Kontinuasjons eksamen avholdes slik at studenten kan følge normal studieprogresjon. Kontinuasjons eksamen arrangeres i henhold til forskrift for eksamener ved Universitetet i Tromsø.

.


Pensum

 

Bøker:

Bratberg, Øyvind (2014). Tekstanalyse for samfunnsvitere. Oslo: Cappelen Akademisk. (171 sider).

Haavind, Hanne (2000). Kjønn og Fortolkende metode. Metodiske muligheter i kvalitativ forskning. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kapittel 1, side 7-41 (34 sider) og kapittel 5, side 155-220 (55 sider).

Neumann, Cecilie B. og Neumann, Iver B. (2012). Forskeren i forskningsprosessen. En metodebok om situering. Cappelen Damm Akademisk. (119 sider).

Nilssen, Vivi (2012). Analyse i kvalitative studier: Den skrivende forskeren. Oslo: Universitetsforlaget. Side 13-118 og 137 ¿ 176 (144 sider).

Thagaard, T (2013). Systematikk og innlevelse. En innføring i kvalitativ metode. Fagbokforlaget. Kapittel 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 og 8 (187 sider).

 

Kompendium:

Alver, Bente Gullveig og Øyen, Ørjan (1997). Forskningsetikk i forskerhverdagen. Kapittel 6: Personvern og samtykke. Side 102-125 (23 sider).

Fangen, Kathrine (2011). Deltagende observasjon. I: Kathrine Fangen og Ann-Mari Sellerberg (red.): Mange ulike metoder. Oslo: Gyldendal akademiske. Side 37-56 (19 sider).

Halkier, Bente (2012). Fokusgrupper. Kap. 5 i Svend Brinkmann og Lene Tanggaard (red.): Kvalitative metoder. Empiri og teoriutvikling. Oslo: Gyldendal Akademiske. Side 133-152 (19 sider).

Strandbu, Astrid og Thørnblad, Renee (2010). ¿Sårbare¿ barn som deltakere i kvalitativ forskning. Forskningsetikk og etisk forskning. Barn nr. 1, side 27-41 (14 sider).

Wadel: Cato (1991). Feltarbeid i egen kultur. Kap. 7 og 8. Flekkefjord: SEEK a/s. Side 129-158 (30 sider).

Øverlien, Carolina (2013). ¿Nå følte jeg meg som Jens Stoltenberg, jeg!¿ Etiska reflektioner kring två forskningsprojekt om barn och ungdomar i svåra livssituationer. I: Hallvard Fossheim, Jacob Hølen og Helene Ingierd (red.) Barn i forskning. Etiska dimensjoner. Oslo: De nasjonale forskningsetiske komiteer. Side 9-39 (30 sider).

Aase, Tor Halfdan og Fosseskåret, Erik (2007). Skapte virkeligheter. Kapittel 1: Sosiale fenomener har både utbredelse og innhold (side 11-43) (32 sider)

 

Viktige nettsider om forskningsetikk, må lastes ned:

Personvernombudet for forskning: Skal du samle inn data om personer? Brosjyre om meldeplikten. Hentet fra: http://www.nsd.uib.no/personvern/doc/brosjyre_v10.pdf (lastet ned: 18.08.2014)

https://www.etikkom.no/FBIB/Temaer/Forskning-pa-bestemte-grupper/

Backe-Hansen, Elisabeth: "Barn" (Sist oppdatert: 10. mai 2012). De nasjonale forskningsetiske komiteene. [Online]. Hentet fra: http://www.etikkom.no/FBIB/Temaer/Forskning-pa-bestemte-grupper/Barn/ ( lastet ned 18.08.2014)

 

De nasjonale forskningsetiske komiteer (2006): Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi. Hentet fra: https://www.etikkom.no/Forskningsetikk/Etiske-retningslinjer/Samfunnsvitenskap-jus-og-humaniora/https://www.etikkom.no/Forskningsetikk/Etiske-retningslinjer/Samfunnsvitenskap-jus-og-humaniora/

https://www.etikkom.no/Forskningsetikk/Etiske-retningslinjer/Samfunnsvitenskap-jus-og-humaniora/ (lastet ned 18.08.2014)

 

Ingierd, Helene: "Humaniora, samfunnsfag, juss og teologi" (Sist oppdatert: 24. januar 2012). De nasjonale forskningsetiske komiteene. [Online]. Tilgjengelig på http://www.etikkom.no/FBIB/Introduksjon/Innforing-i-forskningsetikk/Humaniora-samfunnsfag-juss-og-teologi/. (lastet ned 18.08.2014)

 

http://www.nsd.uib.no/personvern/forskningstemaer/barnevern.html

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: HEL-3503