høst 2014:    HEL-3504 Metodiske samtaler med barn - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet er teoretisk.

 

Emnet kan tas som enkeltemne.

 

Emnet er anbefalt som valgemne på masterprogrammet i barnevern.


Opptakskrav

Bachelor eller annen tilsvarende utdannelse med 3 års varighet (180sp.) fra pedagogisk-, helse- eller sosialfaglig område.

Innhold

Kurset omhandler teori og metode om strukturerte dialogiske samtaler med barn i ulike profesjonelle sammenhenger. Undervisningen inneholder praktisk øvelser i dialogiske barne- samtaler som har undersøkende, utviklingsstøttende eller deliberative formål. Dette relateres til helse, sosial eller skolefaglige kontekster. Studentene lærer hvordan barn kan inkluderes i undersøkelse, vurdering og planlegging av utviklings og hjelpetiltak innenfor skole barnevern og helsetjenester og kobler dette opp til teori om betydningen av forutsigbarhet og påvirkningskraft for barns psykiske helse og utvikling. Forskningsintervju med barn omhandles også.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

 

Kunnskaper og forståelse:

- Kunne redegjøre for prinsipper for dialogiske samtaler med barn. Herunder samtalens faseinndeling, kommunikative strategier som kan anvendes og betydningen av disse.

- Kunne redegjøre for progresjon i en undersøkende samtale. Kunne beskrive og diskutere bruk av åpne og fokuserende prompts i en undersøkelse. Ha kunnskap om protokoller for undersøkende samtaler og om den forskning disse bygger på. Ha kunnskap om bruk av undersøkende samtaler i rettslig sammenheng og kunne dokumentere egen praksis.

- Kunne redegjøre for kjennetegn ved den utviklingsstøttende samtalen og forklare sammenheng mellom de strategier som anvendes og det teoretiske grunnlag disse bygger på.

- Kunne redegjøre for teoretiske og metodiske forskjeller på undersøkende og støttende samtaler.

- Kunne redegjøre for teoretiske begrunnelser for barns deltakelse

- Kunne redegjøre for bestemmelser om og forskning på samfunnsmessige utviklingstrekk i barns deltakelse innenfor forskjellige deler av tjenesteapparatet.

 

Ferdigheter:

- Kunne planlegge og gjennomføre en barnesamtale basert på dialogiske prinsipp

- Kunne gjennomføre en undersøkende samtale innenfor eget fagfelt

- Kunne planlegge og gjennomføre forskningsintervju med barn

 

Kompetanse:

- Studentene skal være i stand til å planlegge og gjennomføre strukturerte metodiske barnesamtaler (eller intervju) innenfor eget fag / forsknings felt.

Studenten skal kunne vurdere og avgrense egen rolle i undersøkelse av saker. Studenten skal være i stand til å evaluere egen praksis.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnet gjennomføres i høstsemesteret. Undervisningen er samlingsbasert med 2 tredagers samlinger i løpet av semesteret. Undervisningen baseres på forelesning øvelser og gruppeundervisning. Det gis individuell veiledning på barnesamtale som studenten gjennomfører mellom første og andre samling.

Eksamen

Det er obligatorisk deltakelse på begge samlingene. Studenten skal mellom samlinger gjennomføre en barnesamtale og dokumentere denne med videoopptak. Studenten skal på forhånd utarbeide en skriftlig plan for denne samtalen som angir samtalens formål og beskrivelse av metode.

 

Obligatoriske arbeidskrav må være gjennomført og bestått for å kunne ta eksamen i emnet. Emnet avsluttes med en 4-timers skoleeksamen som gis karakteren A – F.

 

Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen.


Pensum

Antonovsky, A. (1996). The salutogenic model as a theory to guide health promotion. Health Promotion International, 11(1), 11-18.

Bessell, S. (2011). Participation in decision-making in out-of-home care in australia: What do young people say? Children and Youth Services Review, 33(4), 496-501.

Block, S. D., Oran, H., Oran, D., Baumrind, N., & Goodman, G. S. (2010). Abused and neglected children in court: Knowledge and attitudes. Child Abuse & Neglect, 34(9), 659-70.

Day, C. (2008). Children's and young people's involvement and participation in mental health care. Child and Adolescent Mental Health, 13, 2-8.

Docherty, S. & Sandelowski, M. (1999). Focus on qualitative methods: Interviewing children. Research in Nursing & Health, 22(2), 177-185.

Eriksson, M. & Lindström, B. (2006). Antonovsky's sense of coherence scale and the relation with health: A systematic review. Journal of Epidemiology and Community Health, 60(5), 376-81.

Gallagher, M., Smith, M., Hardy, M., & Wilkinson, H. (2012). Children and families¿ involvement in social work decision making. Children & Society, 26(1), 74-85.

Gamst, K. (2011) Profesjonelle barnesamtaler - å ta barn på alvor. Universitetsforlaget:Oslo. S 115-307

Hallden, G. (2003) Barnperspektiv som ideologiskt eller metodologiskt begrepp. Pedagogosk forskning i sverige. 8 (1-2), p 12-23

Holland, S. & O'Neill, S. (2006). 'We had to be there to make sure it was what we wanted': Enabling children's participation in family decision-making through the family group conference. Childhood, 13, 91-111

Johnsen, H. (red) (2013) Vekst I det vanskelige. Gyldendal: Oslo s. 113-125, 238-251, 308-365

Lamb, M. E., Orbach, Y., Hershkowitz, I., Esplin, P. W., & Horowitz, D. (2007). Structured forensic interview protocols improve the quality and informativeness of investigative interviews with children: A review of research using the NICHD investigative interview protocol. Child Abuse & neglect 31:1201- 1231

NICHD Protocol:¿Cutting Edge Practice for Investigative Interviews with Children. Mireille Cyr, Ph.D., Professor, Department of Psychology, Université de Montréal Presentation given at the Child Advocacy Centres Knowledge Exchange 2011 Ottawa, February 28, 2011

Oppedal, M. (2012) Rettsikkerheten i dagens barnevern. I: Barn i Norge 2012- rettsikkerhet i barnevernet. 68-81. Organisasjonen Voksne for Barn: Oslo

Pinkney, S. (2011). Participation and emotions: Troubling encounters between children and social welfare professionals. Children & Society. 25, 37-46

Weisz, V., Wingrove, T., Beal, S. J., & Faith-Slaker, A. (2011). Children's participation in foster care hearings. Child Abuse & Neglect, 35(4), 267-72.

Rutter, M. (1993). Resilience: Some conceptual considerations. The Journal of Adolescent Health : Official Publication of the Society for Adolescent Medicine, 14(8), 626-31.

Snakk med meg. (2009) En veileder om å snakke med barn i barnevernet. 1-33 Barne- og likestillingsdepartementet. Statens Trykksaksekspedisjon:Oslo

Strandbu, A., Vis, S.A (2008) Barns deltakelse i barnevernssaker. Barnevernets utviklingssenter:Tromsø 1-37

Strandbu, A (2011) Barnets deltakelse i hverdagslige og vansklige beslutninger. Universitetsforlaget: Oslo. Kap. 2-8

Strandbu, A., Vis, S.A (2012) Barn som subjekter i barnevernet. I: Barn i Norge 2012- rettsikkerhet i barnevernet. 34- 51. Organisasjonen Voksne for Barn: Oslo

Vis, S. A., Strandbu, A., Holtan, A., & Thomas, N. (2011). Participation and health--a research review of child participation in planning and decision-making. Child & Family Social Work, 16(3), 325-335.

Vis, S. A., Strandbu, A., Holtan, A., & Thomas, N. (2011). Participation and health--a research review of child participation in planning and decision-making. Child & Family Social Work, 16(3), 325-335.

Vis, S. A., Holtan, A., & Thomas, N. (2012). Obstacles for child participation in care and protection cases¿why norwegian social workers find it difficult. Child Abuse Review, 21(1), 7-23.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested:
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: HEL-3504