høst 2014:    HEL-3505 Forebyggende psykisk helsearbeid rettet mot barn og unge. - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emne på masternivå. Kan tas som enkeltemne. Emnet er anbefalt som valgemne i masterprogrammet i barnevern.

Opptakskrav

Obligatoriske forkunnskapskrav er bachelor eller tilsvarende (180sp.) fra helse/sosialfaglig eller pedagogisk område. Emnet passer godt for personer som har erfaring med å jobbe med barn og unge, for eksempel fra skole, barnehage, helsetjeneste, barnevern ol.

Innhold

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat: Kunnskaper og forståelse: • Studenten skal kjenne til ulike modeller for forebygging blant barn og unge og ha kunnskap om relevant teori og empiri om sentrale faktorer (både risiko og beskyttende) av betydning for barn og unges psykiske helse. Ferdigheter: • Skal kunne vurdere risiko- og beskyttende faktorer for barn og unges psykiske helse og ulike metoder som kan anvendes for å kartlegge dette. • Studentene skal kunne vurdere og anbefale ulike forebyggende og helsefremmende tiltak utfra informasjon om barnets behov, problemområde og tilgjengelig kunnskapskapsgrunnlag om hva som er virksomme tiltak.

Hva lærer du

Emnet skal gi studentene en innføring i forebyggende og helsefremmende arbeid blant barn og unge. Studentene skal også få kunnskap om hvilke metoder som anvendes for å identifisere barn med problemer og hva som utgjør viktige risikofaktorer og beskyttende faktorer i forhold til barn og unges psykiske helse.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnet er samlingsbasert med totalt tre samlinger. Undervisningen består av forelesninger samt gruppearbeid og øvelser. Studentene må regne med å arbeide med stoffet mellom samlingene. Teori og metoder vil bli eksemplifisert med case og øvelser.

Eksamen

Studentene skal levere et skriftlig arbeidskrav over oppgitt problemstilling på ca. 4 sider. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer før man kan ta eksamen.

4 timers skoleeksamen der studentene må besvare 4 av 6 spørsmål. Vurderingen gis i form av bokstavkarakter A-F. Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen.


Pensum

Pensumliste HEL 3505 ¿ høst 2014

 

Andersson, G. (2009). Foster children: a longitudinal study of placements and family relationships. International Journal of Social Welfare, 18, 13-26.

Adolfsen, F., Martinussen, M., Thyrhaug, A. M., & Vedeler, G. W. (Red.). (2011). Familiens hus- organisering og faglige perspektiver. RKBU-Nord, Universitetet i Tromsø. Kan lastes ned fra http://familienshus.uit.no (Boken deles ut på kurset).

Barry, M. M., & Jenkins, R. (2007). Implementing Mental Health Promotion (Kap 1, s.1-45). London: Churchill Livingstone, Elsevier.

Dyregrov, B. (red.). (2012). Barn som pårørende. Oslo: Abstrakt forlag. Kap.2,5 & 10.

Flood, E. & Neumer, S. P. (2009). Metoder for endringsfokusert arbeid.

In S. Haugland & N. Misvær. Håndbok for skolehelsetjenesten (s.193-209). Oslo: Universitetsforlaget.

Helsedirektoratet. (2010). Barn som pårørende. Rundskriv 15-5. http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/barn-som-parorende/Publikasjoner/barn-som-parorende.pdf

Hosman, C., Doesum, K., & and Van Santvoort, F. (2009).

Prevention of emotional problems and psychiatric risks in children of parents with a mental illness in the Netherlands: I. The scientific basis to a comprehensive approach. Australian e-Journal for the Advancement of Mental Health (AeJAMH), 8, Issue 3, ISSN: 1446-7984.

Klepp, K.-I. & Aarø, L. E. (red.) (2009).Ungdom, livsstil og helsefremmende arbeid.

3. utg. Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 3 & 9.

Kvalem, I. L. & Wichstrøm, L. (2007). Ung i Norge. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap. 5, 6, 8, 10, & 11.

Moen, E. (2014). Slik stopper vi mobbing ¿ en håndbok. Oslo: Universitetsforlaget. Kap.1,2 & 4.

Mørch, W.-T. (2012). Implementering av evidensbaserte tiltak i barnevernet. Norges Barnevern, 89, 136-150.

Neumer, S. P. & Aalberg, M. (2005). Forebygging av emosjonelle lidelser hos barn og unge. Se meg! Barn i Norge, 89-101. Oslo: Voksne for barn.

Neumer, S. P., Martinsen, K. D., Gere, M., & Villabø, M. A. (2011). Kognitiv-atfersterapeutiske programmer i klinikk: Utfordringer og muligheter. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 48, 21-25.

Olafsen, K. S., Torgersen, A. M., & Ulvund, S. E. (2011). Temperament som bidrag i en skreddersydd spedbarns- og småbarnspraksis. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 48, 848-855.

Smith, P. K., Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russell, S., & Tippett, N. (2008). Cyberbullying: its nature and impact in secondary school pupils. Child Psychology and Psychiatry, 49, 376-385.

Smith, L., & Ulvund, S. E. (1999). Spedbarnsalderen. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 1.: Innledning (s. 10-22), kapittel 10.: Intellektuell utvikling (s. 294-337).

Svartdal, F. (2009). Psykologiens forskningsmetoder (3.utg). Bergen: Fagbokforlaget, kap 1,2,5 & 10.

Sørlie A-M., Ogden T., Solholm R., & Olseth A. R. (2010). Implementeringskvalitet. Om å få tiltak til å virke: En oversikt. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 47, 315¿321.

Ulvund, S.E. (2010). Født for tidlig ¿ om foreldre som ressurs i oppfølging av barna. I V. Moe, K. Slinning & M. Bergum Hansen (red.) Håndbok i sped- og småbarns psykiske helse (s. 461-476). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Vis, S. A., Strandbu, A., Holtan, A., & Thomas, N. (2011). Participation and health ¿ a research review of child participation in planning and decision-makingcfs, Child & Family Social Work, 16, 325¿335. doi:10.1111/j.1365-2206.2010.00743.x

Webster-Stratton, C., & Herbert, M. (1994). Troubled families ¿ problem children. Chichester: John Wiley & sons. Kap 1 (Introduction to child conduct disorders and overview of treatment approaches) og 2 Parenting a child with conduct disorders: ¿Families under Siege¿. Tilsammen ca 70 sider.

 

Bøkene (Svartdal og Kvalem) merket med uthevet skrift kjøpes. Resten av pensum blir samlet i et kompendium. Det kan komme enkelte artikler i tillegg fra de eksterne foreleserne. Boken Familiens ¿Hus- organisering og faglige perspektiver¿ deles ut på første samling.

 

Anbefalt litteratur

Antonovsky, A. (1996). The salutogenic modell as a theory to guide health promotion. Health Promotion International, 11, 11-18.

Babor, T., Caetano, R., Casswell, S., Edwards, G., Giesbrecht, N., Graham, K., . . . Rossow, I. (2010). Alcohol: No ordinary commodity research and public policy (2nd. ed.). Oxford: Oxford University Press.

Botvin, G. (2000). Preventing drug abuse in schools: social and competence enhancement approaches targeting individual-level etiologic factors. Addictive Behaviors, 25, 887¿897.

Bing, V. (2005). Föräldrastød och samverkan. Familiecentralen i ett folkhälsoperspektiv. Stockholm: Gothia.

Dalgard, O. S., Mathisen, K. S., Nord, E., Ose, S., Rognerud, M., & Aarø L. E. (2011). Bedre føre var.... Psykisk helse: Helsefremmende og forebyggende tiltak og anbefalinger. Rapport nr 1.Oslo: Nasjonalt folkehelseinstitutt.

Hansen, M. B., og Jacobsen, H. (2008). Sped- og småbarn i risiko ¿ en kunnskapsstatus. Oslo: Regionsenter for barn og unges psykiske helse, Helseregion Øst og Sør. http://www.r-bup.no/CMS/CMSpublish.nsf/BA82C070A47CA97EC12574F9003DCCC7/$file/Tiltak42.pdf

Hammond, C., Smink, J., & Drew, S. (2007). Dropout risk factors and exemplary programs. A technical report (s. 1-9). National Dropout Prevention Centre, Clemson University, USA. http://www.dropoutprevention.org/major-research-reports/dropout-risk-factors-exemplary-programs-technical-report

Holth, P. (2003). Planlegging og evaluering av forebyggende arbeid: en veiledning. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet.

Jøsendal, O., Aarø, L., Torsheim, T., and Rasbash, J. (2005). Evaluation of the school-based smoking-prevention program. ¿BE smoke FREE¿. Scandinavian Journal of Psychology, 46, 189¿199.

Kvello, Ø. (2010) Barn i risiko. Skadelige omsorgssituasjoner. Gyldendal Akademisk. Øvrige kapitler.

Mathiesen, K. S., Kjeldsen, A., Skipstein, A., Karevold, E., Torgersen, L., & Helgeland, H. (2009). Trivsel oppvekst- barndom og ungdomstid. Rapport nr 5 fra Folkehelseinstituttet.

Major, E. (Red.)(2011). Bedre føre var¿Psykisk helse: Helsefremmende og forebyggende tiltak og anbefalinger. Folkehelseinstituttet, rapport 1. http://www.fhi.no/dokumenter/1b2e13863a.pdf

Mørch, W. T., Neumer, S. P., Holth, P., & Martinussen, M. (2009). Ungsinn- en kunnskapsbase over virksomme tiltak for barn og unges psykiske helse. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 46, 959-964.

Mykletun, A., Knudsen. A. K., & Mathiesen, K. S. (2009). Psykiske lidelser i Norge: Et folkehelseperspektiv. Rapport nr 8 fra Folkehelseinstituttet.

Natvig, H., Leigh, B., Anderssen, N., & Jakobsen, R (1998). Two-year longitudinal study of alcohol expectancies and drinking among Norwegian adolescents. Addiction, 93, 373- 384.

Nordahl, T., Sørøie, A. M., Manger, T., & Tveit, A. (2005). Adferdsproblemer blant barn og unge. Bergen: Fagbokforlaget.

Richardsen, A. M., & Martinussen, M. (2008). Hva skal til for å øke arbeidsglede og motivasjon? En undersøkelse av jobbengasjement i helse og omsorgsyrker. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 45, 249-257.

Rørnes, K. (2010). Det motstandsdyktige "mobbeviruset" Hvordan utvikle en beredskap som virker i barnehage og skole? Strategi ¿ planer ¿ tiltak. Oslo: Cappelen Dam Høyskoleforlaget.

Utdanningsdirektoratet. (2012). Et godt læringsmiljø og fem grunnleggende forhold. http://www.udir.no/Laringsmiljo/Fem-grunnleggende-forhold/

Van Doesum, K., & Hosman, C. (2009). Prevention of emotional problems and psychiatric risks in children of parents with a mental illness in the Netherlands: II. Interventions. Australian e-Journal for the Advancement of Mental Health (AeJAMH), Volume 8, Issue 3, ISSN: 1446-7984. http://amh.e-contentmanagement.com/archives/vol/8/issue/3/article/3476/prevention-of-emotional-problems-and-psychiatric

Webster- Stratton, C. (2007). De utrolige årene, en foreldreveileder. Oslo: Gyldendal akademisk.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: HEL-3505