høst 2014:    HEL-6310 Profesjonell veiledning for nyutdannede og nytilsatte i barneverntjenesten - 20 stp

Søknadsfrist

1. august 2014

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne. Det anbefales å ta emnet sammen med HEL-6309.

Opptakskrav

Det settes krav om barneverns- /sosialfaglig bachelor eller tilsvarende utdanning, minimum 3års erfaring i kommunalt barnevern og ansettelse i kommunalt barnevern. Registrer din søknad her.

Innhold

Emnet har hovedvekt på forståelse av og ferdigheter i veiledning som støtte til kvalitet for brukerne og trygghet for utøverne av barnevernsarbeid. Dette skal fremmes gjennom bevissthet om og oppøving av egne veilednings-ferdigheter, samt sammenhengen mellom praksis og teori, kunnskap og forståelse i forhold til veiledning og veiledningsmetodikk.

Hva lærer du

KUNNSKAP

  • Viser til relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte
  • Analyserer konkrete veilednings- og praksisutfordringer på grunnlag av teori og modeller
  • Analyserer ulike barnevernfaglige situasjoner og får fram helhetsperspektiver

FERDIGHETER

  • Anvender ulik individuell og grupperelatert veiledningspedagogikk, veiledningsmodeller og tilpasser veilederroller til forskjellige barnevernrelaterte oppgaver
  • Anvender rollespill, deltagende observasjon og tilbakemeldingsprosesser i veiledning
  • Illustrerer evalueringsformer og bruk av systematiske tilbakemeldinger i utøvelse av barnevernfaglig arbeid

GENERELL KOMPETANSE

  • Redegjør for egen veilederkompetanse i praksis, i lys av teoretiske og etiske problemstillinger
  • Reflekterer over egen relasjonskompetanse og innlevelse i barns og familiers situasjon og deres perspektiver
  • Har oversikt over ulike profesjonelle beskyttelses- og resiliensstrategier i møte med belastende arbeidsoppgaver
  • Gjennomfører et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Undervisningsformene vil være:

Meta-veiledning i små grupper

Veiledningstrening og oppgave-drøfting i små grupper

Forelesning og ledet seminar-undervisning i større grupper,

Involvering i løpende læringsprosesser via e-læringsplattform

 

Det legger i alle undervisningsformene vekt på å sette teori og kunnskap i sammenheng med praksis-erfaring. Det skal presenteres video av egen veiledning som grunnlag for læring.

Det kreves gjennomført minst 40 timer egen veiledning av barnevernsansatte i gruppe eller med minst to individuelle veilander.


Eksamen

Det kreves 100 % tilstedeværelse i meta-veiledning og 80 % tilstedeværelse i annen undervisning. Det skal utføres veiledning i minst 40 timer i løpet av gjennomføringen av emnet, i gruppe eller med minst to individuelle veilander. Minimum en video legges frem fra egen trening med veiledning og skal vurderes til bestått av faglærer før eksamen kan gjennomføres.

Eksamen består av en skriftlig hjemmeeksamen. Det legges vekt på å vurdere studentens integrering av teoretisk forståelse og drøfting om praktiske ferdigheter i veiledning. Problemstilling utformes i samråd med faglærer. Eksamen vurderes med karakterene Bestått/Ikke bestått. Det tilbys kontinuasjonseksamen ved karakteren Ikke bestått.


Pensum

Allen, T.D. & Eby, L. (ed.)(2010): Mentoring – a multiple perspectives approach. United Kingdom: Wiley – Blackwell.

Askeland, G.A. & Fook, J. (2009): Critical reflection in social work. European Journal of Social Work, Volume 12, Issue 3.

Bjørndal, C. (2011): Det vurderende øye: observasjon, vurdering og utvikling i undervisning og veiledning. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Botnen Eide, S., Grelland, H.H., Kristiansen, A. (2008): Til den andres beste: En bok om veileders etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Curry, D., McCarragher & Dellmann-Jenkins, M. (2005): Training, transfer, and turnover: Exploring the relationship among transfer of learning factors and staff retention in child welfare. Children and Youth Services Review, Volume 27, Issue 8.

Eraut, M. (2007): Learning from other people in the workplace. Oxford Review of Education, Vol. 33, No 4.

Gjertsen, P. Å. (red.)(2010): Forebyggende barnevern: Samarbeid for barnets beste. Bergen: Fagbokforlaget.

Halland, G. O. (2004): Læring gjennom stimulerende samspill. Bergen: Fagbokforlaget.

Havnen, K. & Sayer, G. (2003): En interaksjonell tilnærming i sosialt arbeid – med vekt på

sosialarbeiderens ferdigheter. I: Zahl, M. A. (red.) Sosialt arbeid – refleksjon og handling. Bergen: Fagbokforlaget.

Havnen, K., Jakobsen, R. & Sayer, G. (2002): Målinger av ferdigheter i sosialt arbeid. Nordisk sosialt arbeid, nr. 3.

Gamst, K.T. (2011) Profesjonelle barnesamtaler. Å ta barn på alvor. Universitetsforlaget.

Kadushin, A. & Harkness, D. (2002): Supervision in social work. New York: Columbia University Press.

Karlsen, T. J. (red.)(2011): Veiledning under nye vilkår – skapende prosesser i møtet mellom veileder og veisøker. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Karlsson, B. & Oterholt, F. (2010): Fenomener i faglig veiledning. Oslo: Universitetsforlaget.

Killen, K. & Christiansen, K. (1998): Veiledning og veiledningsmodeller i barnevernets førstelinjetjeneste. Oslo: NOVA, Temahefte 1.

Kvello. Ø. (2007) Utredning av atferdsvansker, omsorgssvikt og mishandling. Universitetsforlaget

Lindbæk, B. (red.)(2004): Kommunikasjonsverksted i sosialt arbeid. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Reichelt, S. & Skjerve, J. (2004): Veiledning av veiledning. Hva er viktig i veilederutdanning? Nordisk Psykologi, vol. 56, nr. 2.

Rønnestad, M.H. & Skovholt, T.M. (2013): The Developing practitioner growth and stagnation of therapists and counselors. New York: Routledge.

Seim, S. & Slettebø, T. (red.)(2007): Brukermedvirkning i barnevernet. Oslo: Universitetsforlaget.

Skagen, K. (2000): Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning. Bergen: Fagbokforlaget.

Smith, K. & Ulvik, M. (red.)(2010): Veiledning av nye lærere – nasjonale og internasjonale perspektiv. Oslo: Universitetsforlaget.

Smith, B., D. (2005): Job retention in child welfare: Effects of perceived organizational support, supervisor support, and intrinsic job value. Children and Youth Services Review, Volume 27, Issue 2.

Strømfors, G. & Vindegg J. (red.)(2002): Faglig veiledning i sosialt arbeid. Oslo: Sosial- og helsedepartementet.

Teslo, A. L. (red.)(2006): Mangfold i faglig veiledning for helse og sosialarbeidere. Oslo: Universitetsforlaget.

Tveiten, S. (2008): Veiledning mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget.

Ulvestad, A. K. & Ulvestad, F. K. (2012): Flerstemt veiledning. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Westbrook, T.M., Ellis, J. & Ellett, A. (2006): Improving retention among public child welfare workers. Administration in Social Work, Vol. 30(4).

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: HEL-6310