Har du en lidenskap for musikk og drømmer om en karriere som musiker eller musikkpedagog?
En bachelorgrad i musikkutøving kan være veien å gå! Utdanningen gir deg muligheten til å utvikle dine musikalske ferdigheter og utforske en rekke sjangere, fra klassisk og jazz til popmusikk.
Lærerne på Musikkonservatoriet består av engasjerte og internasjonalt aktive musikere, forskere og pedagoger. Som student settes du i sentrum, og får tilgang til personalets kompetanse gjennom individuell hovedinstrumentundervisning, samspill og undervisning i emner som musikkteknologi, musikalsk analyse, gehør, ensembleledelse og komponering/arrangering.
Som student i musikkutøving vil du ha mange muligheter til å opptre og samarbeide med andre musikere og vil også ha tilgang til nettverk og ressurser som kan hjelpe deg med å starte din karriere som musiker etter endt utdanning.
En bachelorgrad i musikkutøving med pedagogisk retning, vil lære deg pedagogiske prinsipper og hjelper med å formidle dine kunnskaper til andre og inspirere dem til å utvikle sin egen musikalske vei.
En bachelorgrad i musikkutøving kan åpne dørene til en rekke karrieremuligheter, inkludert å opptre som solist eller i en gruppe, undervise musikk, jobbe i musikkbransjen eller du kan fortsette din utdanning med en mastergrad. Uansett hva dine mål er, vil en bachelorgrad i musikkutøving gi deg de ferdighetene og erfaringene du trenger for å lykkes.
Søk nå for å starte en karriere i musikk!
For spørsmål om studiet eller søknaden, send e-post til:
Maria Medby Tollefsen
Universitetslektor i hørelære. Studieprogramleder for bachelorstudiene i musikkutøving. Emneansvarlig hørelære.
Sørensen, Tor Anton
Rådgiver, Bachelor i musikkutøving, Musikkonservatoriet
Suppleringsopptak
Bratsj, cello, el.bass, eufonium, fagott, fløyte, horn, klarinett, kontrabass (klassisk), laptop, orgel, saksofon, saksofon rytmisk, klassisk sang, slagverk, trombone, trommesett, tuba.
Studiet er et fulltidsstudium over 4 år og inndelt i to avdelinger, hver på 120 studiepoeng (sp).
Første og andre studieår - 1. avdeling
Utøvende emner:
- Hovedinstrument (60 sp)
- Støtteinstrument piano (10 sp)
Basisemner:
- Identitet, profesjon og bransje (10 sp)
- Musikkteknologi (10 sp)
- Komponering og arrangering (10 sp)
- Lytting og gehør (10 sp)
- Musikkhistorie og analyse (10 sp)
Utøvende emner legger vekt på å gi studentene et solid teknisk og musikalsk grunnlag på sitt hovedinstrument. Basisemnene bidrar til å gi studentene en bred musikalsk kunnskaps- og ferdighetsbase som utvikler forståelsen for musikk, og som gjør studenten i stand til å ivareta ulike oppgaver i yrkeslivet som musiker.
Tredje og fjerde studieår - 2. avdeling
Du kan velge ett fordypningsområde
- Fordypning hovedinstrument:
- Hovedinstrument (60 sp)
- Gehør på tvers (5 sp)
- Innføring i ensembleledelse (5 sp)
- Valgemner til sammen 50 sp.
Fordypning hovedinstrument gir studenten et solid fundament som utøver og med sterk bevissthet rundt egen musikalsk kommunikasjon og formidling.
- Fordypning instrumentalpedagogikk:
- Hovedinstrument (40 sp)
- Gehør på tvers (5 sp)
- Innføring i ensembleledelse (5 sp)
- Fagdidaktikk (22,5 sp)
- Instrumentaldidaktikk (7,5 sp)
- Pedagogikk (30 sp)
- Praksis (0 sp)
- Valgemner til sammen 10 sp.
Fordypningen instrumentalpedagogikk gir kompetanse til musikkundervisning i grunnskole, instrumentalundervisning i kulturskole og på videregående skole.
Etter bestått studieprogram har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- om å utøve, analysere og formidle musikkuttrykk fra forskjellige musikktradisjoner inklusive nordområdene
- om musikkens historie, estetikk, teori, begreper og repertoar
- om forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid i fagfeltet
- om musikklivets og arbeidslivets krav og forventninger
- om et bredt og allsidig repertoar som er relevant for fremtidig yrkesvirksomhet
Ferdigheter
- vise gode utøvende ferdigheter solistisk og i samspill med andre
- kunne utøve og formidle kunstneriske ideer og vise stil- og sjangerforståelse på et profesjonelt nivå
- kunne reflektere omkring egen utøvende praksis, både skriftlig og muntlig Generell kompetanse
- ha en bred forståelse av musikk som kunstart i et historisk, kulturelt, kunstfaglig og samfunnsmessig perspektiv
- kunne ta ansvar for egen kunstnerisk kreativ utvikling og forholde seg reflektert til egen yrkesutøving
- kunne bidra til godt samspill både musikalsk og sosialt
Generell kompetanse
- ha bred kunstfaglig, pedagogisk og didaktisk kompetanse
- kunne bruke sitt instrument på en skapende måte i undervisning og formidling
- kunne legge til rette for god læring for enkeltelever og grupper
For de som velger fordypning instrumentalpedagogikk kommer i tillegg følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- om barn, unge og voksnes læring og utvikling
Med kombinasjon av fordypning og valgemner i andre avdeling, vil utdanningen kvalifisere for et meget bredt spekter av arbeidsområder innen skapende, pedagogisk, kunstnerisk og kulturell sektor.
Generell studiekompetanse eller realkompetanse, samt opptaksprøve.
Opptaksprøven består av:
- Skriftlig teori- og gehørprøve
- Utøvende prøve på hovedinstrument som omfatter prima vista og prøve på piano biinstrument
- Intervju
Studiet er adgangsregulert.
Undervisning og arbeidsformer beskrives nærmere i de enkelte emneplaner. Ulike former kan være individuell instrumentalundervisning, samspill, forelesninger, prosjekter, seminarer, workshop og lignende.
Eksamens- og vurderingsformer som benyttes: Utøvende eksamen, hjemmeeksamen, muntlig eksamen, praktisk eksamen og mappevurdering.
Det benyttes vurderingsuttrykk bestått/ikke bestått og karakterskala A–F.
De pedagogiske emnene i Fordypning instrumentalpedagogikk utgjør 60 studiepoeng, og bygger på den til enhver tid gjeldende rammeplan for Praktiskpedagogisk utdanning fastsatt av relevant departement.
Praksis 1 (3. studieår):
- Praksisundervisning inkludert for- og etterarbeid og veiledning utgjør totalt 30 arbeidsdager
- Pedagogisk observasjon med fokus på undervisning av nybegynnerelever (1 uke)
- Undervisning av nybegynnere i instrumentalfaget, enkeltvis og i grupper (punktpraksis fordelt over 12 uker, fortrinnsvis på kulturskolen)
- Undervisning av viderekomne elever (samarbeidspraksis med øvingslærer, fortrinnsvis på videregående skole, punktpraksis fordelt over 2 uker)
Praksis 2 (4. studieår):
- Praksisundervisning inkludert for- og etterarbeid og veiledning utgjør totalt 30 arbeidsdager
- Pedagogisk observasjon av musikkundervisning i grunnskolen (1 uke)
- Praksisforberedelse og simultanpraksis med medstudenter (1 uke)
- Undervisningspraksis i grunnskolen, minst 24 timer selvstendig undervisning fordelt over 2 uker
Avtalen med praksissted/praksisveileder bygger på vilkår fastsatt i ’Avtale om arbeidsvilkår for øvingslærere i allmennlærerutdanningen som arbeider i grunnskole, videregående skole og folkehøgskole’, jfr. rundskriv (UFD) F-04-05
Les mer om praksis her
Norsk
Studiet kvalifiserer for opptak til masterstudier innen musikk, instrumentaldidaktikk, hørelære med didaktikk og praksis og tilsvarende masterutdanninger.
Studenten kan søke om utveksling inntil to semestre. Det legges til rette for utvekslingen tredje eller fjerde studieår.
Studenten kan velge å ta eksamen på utvekslingsstedet eller ved UiT Musikkonservatoriet.
Det forutsettes at studentene har avlagt eksamen i henhold til normert studieprogresjon før utveksling kan godkjennes.
Aareskjold-Drecker, Jon Marius
MusikkteknologiAllemano, Carlo Vincenzo
Professor Klassisk sangAndreassen, Tore Morten
Dosent elgitarAsbjørnsen, Lars
Professor i fløyteAukner, Karen Marianne
Universitetslektor bratsj
BratsjBenedek, Mónika
Førsteamanuensis i hørelære og musikkpedagogikkBorch, Rolf-Steinar
KlarinettDavidsen, Geir
Førsteamanuensis euphoniumDrage, Bjørn Andor
OrgelDrecker, Anneli Marian Aareskjold
Førsteamanuensis
Vokal og samspillEliassen, Ingrid
TrompetFliflet, Andreas
Førsteamanuensis el.bass / arrangering/komponeringFrenning, Guri
Klassisk slagverkGlesnes, Fred
Rytmisk saxHansen, Frida Lydia
Universitetslektor i musikk
UMAK - Norges arktiske universitetsmuseum og akademi for kunstfag
kontor 234 (Musikkonservatoriet)
kontor 5.021 (ILP)
Tlf: 905 65 352
E-post: frida.l.hansen@uit.no
Faglærer i emner:
MUS 1001-1/2
MUS 2001-1/2
MUS 2701-1
BLU 1210-1/2
Haugseth, Bengt
Arbeider som førstelektor i musikkpedagogikk. Har hovedfag i musikkpedagogikk fra Norges musikkhøgskole og har studert ved musikkonservatoriene i Tromsø, Århus og Esbjerg. Har mange års erfaring som instruktør, korpsdirigent, kulturskolelærer og utøvende musiker.
Underviser primært i lærerutdanninga med fokus på gehørutvikling.
Interesseområder:
- utvikle evnen til å oppfatte, lese og skrive rytmer, melodier og harmonier
- musikk og bevegelse
- tverrfaglige prosjekter
- dokumentasjon i musikkfaget
- sammenheng mellom undervisningsinnhold og eksamen
- studentinvolvering
- samarbeid med praksisfeltet
- vurdering i musikkfaget
- kritisk tenkning i skole og høyere utdanning
Lytting og gehør, musikk i lærerutdanningHoff, Jan Gunnar
Ansatt som professor i jazz og rytmisk musikk med Musikkonservatoriet. Hovedområde er jazz piano og tangentinstrumenter. Ansvarlig for enkelte prosjektuker. Sitter i Programstyret for MK.
Professor, Tangent / PianoJensen, Lillian Grethe
vokal, instrumentaldidaktikk og stemmefysiologi
Universitetslektor i vokal/ instrumentaldidaktikk/ stemmefysiologi
Knardahl, Kari
HornKreischer, Markus
Piano, Piano didaktikkLien, Lars
Klassisk saxLofthus, Torstein
Rytmisk slagverkLund, Jon Halvor
Jon Halvor Lund er alternerende solofagottist ved Den Norske Opera og Ballett og underviser i fagott på Barratt Dues Musikkinstitutt og på Musikkonservatoriet ved Norges Arktiske Universitet i Tromsø. Han er fast medlem av ensemblet Oslo Kammerakademi, og har de siste årene vikariert som solofagottist i bl.a. Oslo-Filharmonien, Stavanger symfoniorkester og Danmarks Radios Symfoniorkester.
Før han kom til Operaorkesteret i 2014, var han solofagottist i Kristiansand symfoniorkester i ti år. Han har også jobbet to år som alternerende solofagottist i symfoniorkesteret i Barcelona, Spania og hatt årsvikariat i Oslo-filharmonien.
Jon Halvor studerte ved Norges Musikkhøgskole og Hochschule für Musik und Theater Hannover i Tyskland, med Torleiv Nedberg, Eirik Birkeland og Dag Jensen som fagottlærere.
Han er dessuten medstifter og styreleder i DOR - Norsk Dobbeltrørlag - en nystartet organisasjon for oboister og fagottister i Norge.
Osadchuk, Sergej
Professor klaverSandvik, Audun André
Professor i cello
Professor i celloSollied, Anne-Lise
Professor -klassisk sang
Sommerfelt, Eyvind
Underviser i trombone, bass tombone, kammermusikk, instrumentaldidaktikk, prøvespilltrening og arrangering/komponering.
Koordinator for kammermusikk, klassisk
Emneansvarlig for Arrangering/Komponering 1, MUS-1506
Emneansvarlig for Prøvespilltrening, MUS-2813
Sundquist, Knut Erik
Klassisk kontrabassTollefsen, Maria Medby
Maria Medby Tollefsen er emneansvarlig for hørelæreundervisningen ved Musikkonservatoriet i Tromsø. Hun underviser i emnet Lytting og gehør på bachelorstudiet i musikkutøving og i emnene Egne ferdigheter og Gehørmetodikk på masterstudiet i hørelære med didaktikk og praksis
Maria er studieprogramleder for bachelorstudiene i musikkutøving.
Marias forsknings- og utviklingsarbeider sentrerer seg rundt utvikling av undervisningsmetodikk og rundt bruken av digitale læringsressurser i undervisningssammenheng. Hun er aktiv når det gjelder å videreutvikle gehørfaget gjennom produksjon av nytt læremateriale, deriblant multimedialt digitalt materiale.
Hjemmeside: https://mariamedbytollefsen.com
Universitetslektor i hørelære. Studieprogramleder for bachelorstudiene i musikkutøving. Emneansvarlig hørelære.