Hvor rå er verdenstoppen innen langdistanse-langrenn? Verdens første publisering om deres fysiologiske kapasitet kom ut i dag

Hvor rå er verdenstoppen innen langdistanse-langrenn: Verdens første publisering om deres fysiologiske kapasitet kom ut i dag.

Langdistanseløpere er veldige effektive stakere. Er dette en gjenspeiling av deres høye treningsvolum innen staking?

Mange av våre forskere har bidratt i publiseringen, som er et samarbeid melom Idrettshøgskolen og Universitetet i Salzburg.

Se inforgrafien for en oversikt over resulatetene. Du kan lese artikkelen i sin helhet her for de spesielt interesserte:

18.11.18

Gratis foredrag med UiT Idrettshøgskolen og Olympiatoppen

Stiftelsen Midnight Sun Marathon har gleden av å ønske velkommen til en serie mini-foredrag i regi av UiT Idrettshøgskolen og Olympiatoppen Nord-Norge.

12.06.18

Artikler fra NM langrenn Tromsø 2016

Under NM langrenn i Tromsø 2016, var forskningsgruppa tilstede og gjorde datainnsamling for å se på teknikkvalg og gjennomføring av teknikk under kvinnenes og mennenes klassiske distanser (10 km, 15 km).

14.05.18

Idrettshøgskolen bidrog sterkt under idrettshelga i Finnmark

350 deltakarar vitja UiT i Alta under idrettshelga i Finnmark. Sigurd Beldo og Tor Oskar Thomassen frå Idrettshøgskulen ved UiT bidrog med ny kunnskap med det føremålet å styrkje idretten.

07.12.17

Treningsformen gjør selv 80-åringer yngre

Og best av alt – to ganger i uken er nok.– Hvis vi ikke lenger har styrke til å reise oss opp fra stol eller seng, ikke klarer å gå uten rullator, ikke klarer å gå trapper eller løfte ting opp på benk eller inn i skap, så mister vi uavhengigheten vår.

07.12.17

Reistadløpet 2017

Forskningsgruppa var påplass under Reistadløpet 2017. Under Reistadløpetr var gruppa forsterka med forskerkollegene Thomas Stöggl (Østerrike), Masaki Takeda og Naoto Miyamoto (Japan).

World Conference on Science & Soccer 2017

Ivan presenterer på  World Conference on Science & Soccer, Rennes, Frankrike 2017.

Forskningsgruppa tilstede ved Tromsø Mountain Challenge

Denne fredagen snakket universitetslektor Edvard Sagelv sammen med forskningsgruppen prestasjons- og ferdighetsutvikling om ernæringsstrategier ved lange løp. En som virkelig hadde lagt strategien var vår doktorgradsstipendiat Sigurd Beldo, som klinte til med seieren på ultramaraton dagen etter! Vi gratulerer!

05.09.17

Væskeinntak og ernæringsstrategier ved lange løp

Fredag 25. august klokken 19:45 til 20:30
Tromsø Camping, Arthur Arntzens veg  10, 9020 Tromsø

Velkommen til foredrag om "Prestasjonsfremmende væskeinntak og ernæringsstrategier ved lange løp" med universitetslektor Edvard Sagelv som foredragsholder. Foredraget er åpent for alle.

Forskningsgruppe for ferdighets- og prestasjonsutvikling ved Idrettshøgskolen-UiT Norges Arktiske Universitet inviterer til foredrag om strategier for optimalt ernærings- og væskeinntak før, under og etter lange utholdenhetskonkurranser.

Foredraget varer i ca 35 min, og i etterkant er det mulighet for en spørsmålsrunde og diskusjon. Innledning ved forskningsgruppeleder Boye Welde.

22.08.17

7th International Congress on Science and Skiing

Forskningsgruppa på plass i Østerrike

17.12.16

Rulleskimølle på plass i Alta

Petter Eliassen trodde aldri at rulleskimølla skulle komme på plass.

20.10.16

Ny professor II ved forskningsgruppe for Ferdighets- og prestasjonsutvikling

Verdens ledende skiforsker med mer enn 130 internasjonale publiseringer relatert til skiidrett har inntatt Nord-Norge og Nordens Paris. Som professor II ved Idrettshøgskolen har Hans-Christer Holmberg, eller bare HC som han gjerne kalles, ved flere anledninger besøkt campusene i Alta og Tromsø. Vi gjorde et intervju med den meritterte forskeren sist han besøkte Ishavsbyen nå i mai.

13.06.16

Forskergruppa på plass under NM i langrenn

Under NM i langrenn som går av stabelen i Tromsø i uke 4, vil forskergruppa være på plass ute i løypene for å filme teknikk og gjøre tidsstudier. Vi er til stede med ei internasjonal forskergruppe, bl a professorene HC Holmberg og Matej Supej, henholdsvis fra Mittuniversitetet i Østersund, Sverige og Universitetet i Ljubljana, Slovenia. Tredjeårsstudentene på  bachelor idrett i Tromsø er også med og kompletterer gruppa i feltarbeidet.

21.01.16