6,5 millioner kroner til Tromsøundersøkelsen: – Dette hadde vi ikke trodd på for 1,5 år siden!

Onsdag kom en høyst uventet telefon til Tromsøundersøkelsen. De får 3,5 millioner kroner ekstra i revidert statsbudsjett – til sammen 6,5 millioner kroner – takket være KrF.

Tromsøundersøkelsen har oppnådd mye, men onsdag 7.juni ble en historisk dag for de ansatte. Da ringte KrF-politiker Helga Marie Bjerke for å fortelle at i revidert statsbudsjett vil Tromsøundersøkelsen få økt bevilgningen til 6,5 millioner kroner.

Dette er utrolige nyheter, i alle fall når man vet at for 1,5 år siden var ikke Tromsøundersøkelsen med på statsbudsjettet, og det til tross for at befolkningsundersøkelsen har vært verdens mest omfattende og best besøkte helseundersøkelse gjennom mer enn 40 år. Forskningen fra Tromsøundersøkelsen har gitt viktig kunnskap om helse og sykdom, og den bidrar til bedre pasientbehandling både nasjonalt og internasjonalt.

Knut Arild Hareide
Partileder for KrF, Knut Arild Hareide, lot seg imponere over Tromsøundersøkelsen da han besøkte dem i 2015. Han prøvde mange av helsetestene, som å måle blodtrykket. Foto: Elisabeth Øvreberg

– Vi bryr oss om folkehelse

– Det er egentlig en enkel årsak til at vi har forhandlet Tromsøundersøkelsen inn på statsbudsjettet: Vi i KrF bryr oss om folkehelse. Vi har sett hva Tromsøundersøkelsen er, har vært og hva den kan bli, sier KrF-politiker Helga Marie Bjerke, og forteller at Knut Arild Hareide, som besøkte Tromsøundersøkelsen i fjor, ble veldig imponert over prosjektet, forskningen og kompetansen.

Prosjektleder for Tromsøundersøkelsen, Heidi Johansen, takker Bjerke og KrF for å ha kjempet for befolkningsundersøkelsen i budsjettforhandlingene. Tromsøundersøkelsen søkte om seks millioner korner høsten 2016, men fikk tre millioner for 2017 – nå har beløpet doblet seg.

– Dette hadde vi ikke trodd for 1,5 år siden, smiler Johansen og forteller at pengene gjør så hun og kollegaene nå kan ansette flere til å drifte og støtte viktig forskning. Områder som trekkes frem er demensforskning, rigging av en barnehelseundersøkelse, oppbygging av databasekapasitet, samt styrke folkehelsearbeid i samarbeid med regionale og nasjonale samfunnsaktører.

– Gi tilbake til folket

– Nå får vi også mulighet til å formidle mer, vi kan gi forskningsresultater tilbake til folket, sier påtroppende leder for Tromsøundersøkelsen, Sameline Grimsgaard ved UiT, som takker befolkningen i Tromsø som i flere tiår har stilt opp på helseundersøkelser.

– Tromsøværingene er vår grunnplanke, poengterer hun.

Avtroppende leder, Inger Njølstad, mener pengebevilgningen over statsbudsjettet vil gjøre Tromsøundersøkelsen mer synlig.

– Signaleffekten er stor, og folk vil se verdien av det vi gjør, sier hun.

Spennende med forskning ungdom
KrF-politiker Bjerke håper at bevilgningen over Statsbudsjettet gjør så Tromsøundersøkelsen nå kan vokse og utvikle seg. Hun forteller at KrF har stor respekt for det Tromsøundersøkelsen har gjort i 40 år.

– Kunnskapen fra undersøkelsen er uvurderlig i det forebyggende arbeidet med å bedre folkehelsa i landsdelen og landet. De resultater som Tromsøundersøkelsen finner, har fått internasjonal oppmerksomhet og blir brukt i studier rundt i verden, forteller hun og legger til at hun er spesielt spent på hva Tromsøundersøkelsen kan bidra med når det gjelder forskning på ungdom.
Tromsøundersøkelsen har i hovedsak sett på helsa til dem over 40 år, men FitFutres-prosjektet har konsentrert seg om helsa til Tromsøungdommene.

– Det hadde vært veldig interessant å se hva man kunne finne hvis man fulgte disse ungdommene opp i voksen alder, smiler Bjerke.

Les også:

Rekordtidlig ferdigstilling av data til Tromsøundersøkelsen

Russere vil lære av Tromsøundersøkelsen

Forskningspris til Tromsøundersøkelsen