– Ditt bidrag teller!

Tromsøundersøkelsen frir til alle tromsøværinger over 40 år. 2600 av disse er Anne Husebekk sjef for og hun legger nå til rette for at de kan delta.

– Tromsøundersøkelsen er et utrolig viktig prosjekt som har betydning både i Norge og internasjonalt. Det er klart at vi må legge til rette etter beste evne for at våre ansatte kan delta, sier rektor Anne Husebekk ved UiT Norges arktiske universitet.

Forskerne i den sjuende runden av Tromsøundersøkelsen skal nemlig overbevise alle tromsøværinger over 40 år om å stille opp når invitasjonen kommer i postkassa. Hva er da mer naturlig enn å begynne i eget hus?

Les også: Tromsøundersøkelsen nummer sju er i gang

Slik foregår undersøkelsen:

Hovedundersøkelsen tar cirka en time å gjennomføre. I tillegg til registrering av høyde og vekt, måles blodtrykk, hofte- og livvidde, det blir tatt spyttprøver og prøver av nese og hals. Det er også egne stasjoner for å sjekke tenner og for å måle smertefølsomhet. Tannhelse er helt nytt, mens smerteundersøkelser ble gjennomført første gang i Tromsø 6.

Kilde: tromsoundersokelsen.no

Rundt 2600 UiT-ansatte inngår i målgruppa for undersøkelsen, og de kan nå få delta i arbeidstida, forutsatt at det passer med forsknings- og undervisningsoppgaver.

– Tromsøundersøkelsen holder åpent på lørdager og har langåpent på torsdager. Skulle det likevel ikke klaffe, kan våre ansatte få fri for å delta. Jeg håper at folk stiller opp og skjønner at dette har betydning både for dem selv og stor betydning også for folkehelsa, sier Anne Husebekk.

Forskningsbyen Tromsø

Arnfinn Sundsfjord er dekan ved Det helsevitenskapelige fakultet som har gjennomført Tromsøundersøkelsen siden 1974. Han forteller at tromsøværingene har stilt opp på en helt unik måte i alle år. Nå håper han at flere arbeidsgivere vil oppfordre sine ansatte til å delta.

– Det er en fantastisk måte å synliggjøre at UiT og Tromsø går foran som forskningsinstitusjon og forskningsby: Hele Tromsø er forskningslaboratorium for Tromsøundersøkelsen, og kunnskapen kommer samfunnet til gode både lokalt, nasjonalt og internasjonalt, mener Sundsfjord.

Prosjektleder for den sjuende Tromsøundersøkelsen, Heidi Johansen, forklarer at hovedundersøkelsen tar cirka en time å gjennomføre, mens de som plukkes ut til spesialundersøkelsen må regne med noe mer tid i den andre runden de blir undersøkt. I tillegg krever det litt innsats å fylle ut spørreskjemaene som følger undersøkelsen.

Portrett Kjell Arvid Andreassen

Kjell Arvid Andreassen har deltatt i Tromsøundersøkelsen hele seks
ganger tidligere. - Jeg synes jeg er privilegert som har fått bidratt litt til
viktig helseforskning på denne måten, sier han.
Foto: Lars Åke Andersen

Små svar gir store resultater

Arnfinn Sundsfjord understreker at hvert bidrag teller og at enkeltprøvene og -svarene til sammen kan gi forskerne verdifull informasjon om de store folkehelsespørsmålene.

Les også: Fikk viktig testresultat i retur

Over 50 forskningsprosjekter skal bruke dataene fra den sjuende runden til å finne ut mer om kreft og hjerte-/karsykdom, antibiotikaresistens, psykisk helse, tannhelse, miljøgifter og mye mer.

– Å få god oppslutning om undersøkelsen er helt avgjørende for å få de dataene vi trenger for å kunne gjennomføre de nasjonale og internasjonale forskningsprosjektene som er tilknyttet Tromsøundersøkelsen, sier Sundsfjord og legger til:

– Jeg oppfordrer alle dere som inviteres til Tromsøundersøkelsen til å benytte muligheten til å bidra!

Ansvarlig for siden: Anika Mackenroth
Sist oppdatert: 09.04.2015 09:05