Tromsøværinger bidrar til verdens største nyrestudie

Verdens største nyrestudie er i gang, og over 1000 tromsøværinger stiller opp for å gi forskerne svar på kroppens mysterier.

Ulla Heitman er en helt, ifølge sykepleier Kristin Jenssen. Hun trosser sprøyteskrekken og deltar  på verdens største nyrestudie i regi av Det helsevitenskapelige fakultet, UiT, og UNN. Foto: Elisabeth Øvreberg

– Om jeg har sprøyteskrekk? Ja, dessverre, sier tromsøkvinnen Ulla Heitman mens sykepleier Kristin Jenssen sprøyter en liten dose kontrastmiddel inn i blodåren hennes.

Heitman er nemlig en av cirka 1000 frivillige som hittil har sagt ja til å la forskerne finne ut hvorfor noen opplever at nyrefunksjonens renseevne svekkes med alderen.

Tromsøværinger stille opp for forskningen

Det er ikke første gang Heitman stiller opp for forskerne ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT. Hun har tidligere vært med på Tromsøundersøkelsen – flere ganger opp gjennom årene – og nå ligger hun igjen med en tynn plastkanyle i armen.

– Det er litt ubehagelig, men jeg tenker at det jeg gjør vil komme til nytte. Forskningen vil gi svar som kan komme andre til gode, sier hun.

Sykepleier Jenssen er overveldet.

– Dette er rett og slett en heroisk innsats. Jeg er imponert over hvor trofast tromsøværinger er til å stille opp på slike omfattende befolkningsundersøkelser.

– Klart jeg ville delta!

I et lite avlukke ved siden av Ulla Heitman sitter Bjarne Eriksen. Også han en frivillig som har takket ja til å være med på nyrestudien.

– Klart jeg ville delta, jeg fikk jo tilbud, sier han.

Eriksen forteller at han har deltatt flere ganger på Tromsøundersøkelsen for å gi forskerne svar på det de lurer på.

Unik i verdenssammenheng

Det er professor Bjørn Odvar Eriksen ved institutt for klinisk medisin, UiT, som leder denne unike studien, og det er andre gang han gjennomfører det som blir sett på som verdens største nyrestudie.

Han forteller at vi vet lite om hvorfor nyrefunksjonen hos tilsynelatende friske personer faller med økende alder. Årsaken til kunnskapsmangelen er at det er vanskelig å måle nyrefunksjonen nøyaktig i store befolkningsundersøkelser.

– I forbindelse med Tromsøundersøkelsen i 2007 ble nyrene undersøkt grundig hos 1627 tromsøværinger. En tilsvarende undersøkelse er ikke gjort noe annet sted i verden. Resultatene fra denne studien viste sammenhenger mellom nyrefunksjon og blodtrykk, røyking, blodsukker og fysisk aktivitet som ikke var kjent tidligere. Undersøkelsen vil nå bli gjentatt hos de samme personene for å finne ut hvordan nyrefunksjonen forandrer seg når folk blir eldre, forklarer han.

Avhengig av trofaste tromsøværinger

1627 tromsøværinger får invitasjon i posten om å være med på nyrestudien som er helt unik i verdenssammenheng. Aldri før har forskere klart å samle så mange personer for å sjekke nøyaktig nyrefunksjon, og aldri før har man klart å samle dem inn to ganger. Her er Bjarne Eriksen og Britt-Ann W. Eilertsen. Foto: Elisabeth Øvreberg

Nyrestudien til Eriksen er helt avhengig av at de 1627 personene som deltok forrige gang ønsker å bidra igjen. Derfor var forskningsteamet veldig spente da de begynte å invitere folk tilbake. Hvis tromsøværingene hadde takket nei, så ville det ikke blitt noen oppfølgingsstudie.

– Det er helt utrolig, men over 80 prosent har takket ja hittil. Og vi er ikke ferdige med å invitere. Studien vil fortsette ute dette året, sier Britt-Ann W. Eilertsen som sammen med Bjørg Skog Høgset administrerer nyrestudien ved Universitetssykehuset Nord-Norge.

– Det unike er at vi har data på hvordan nyrefunksjonen til deltakerne var i 2007, og nå får vi en ny måling, forklarer hun og legger til at hun håper at de som får invitasjon med spørreskjema i posten takker ja.

– Folk er veldig flinke til å stille opp, så det er en takknemlig studie å holde på med.

Les også:

Dette visste du garantert ikke om nyrene dine

Verdens største nyrefunksjonsmåling

Åpner for flere kvinnelige nyredonorer

Tromsøundersøkelsen starter opp igjen, 45 forskningsprosjekt er klare

Det helsevitenskapelige fakultet får toppscore på befolkningsundersøkelser

Les vår blogg om nyrestudien:

Kronisk nyresykdom – en trussel mot den gode alderdommen

Ansvarlig for siden:
Sist oppdatert: 04.06.2014 13:10