Mange unge har hjertesykdom

Alexander Dale Oens obduksjonsrapport viste at han hadde den mest arvelige hjertesykdommen man kan ha. Mange unge i Norge er også rammet.

– Vi har flere unge inne hvert år med denne sykdommen. Dale Oen hadde - nå sett i ettertid - alle de klassiske symptomene, forteller Maja-Lisa Løchen, professor i medisin ved Det helsevitenskapelige fakultet, og overlege ved hjertemedisinsk avdeling ved Universitetssykehuset i Nord-Norge, til DN.no.

Hun ble ikke overrasket da Dale Oens dødsårsak (kranspulsåresykdom) ble gjort kjent.

Sykdommen er den viktigste dødsårsaken i Norge

11 % av alle dødsfall hos kvinner og 14 % av alle hos menn i Norge i 2010 skyldtes koronarsykdom (kranspulsåresykdom).

Les også: Hjertebank kan gi økt risiko for hjerteflimmer

De klassiske symptomene

Smerten føles murrende og trykkende bak i brystbenet - det føles som om brystet er snørt sammen. Smertene kan stråle ut til skuldre, armer, hals, kjeve, nakke, rygg eller mageregion. Ofte, men slett ikke alltid, er utstrålingen mot venstre side av kroppen. 60-70 % har brystsmerter, 30-40 % har det ikke. Man kan ha smerter i andre deler av overkroppen (skuldre, nakke, mellom skulderbladene) også.

Hvis symptomene oppstår i hvile (f.eks. om natten), er det tegn på alvorlig forsnevring av kranspulsåren.

Man kan også oppleve åndenød, hjertebank, Kvalme, oppkast, klam hud, generell sykdomsfølelse, slitenhet, besvimelse eller nestenbesvimelse, svelgvansker, følelse av luft i spiserøret, frysninger.

Flere kvinner rammes

Tall fra en studie basert på Tromsøundersøkelsen viser at forekomsten av hjertsykdommen blant kvinner øker. På sikt kan det slå ut på statistikken over gjennomsnittlig levealder – der kvinner nå lever lenger enn menn.

– Dersom kvinner i større grad enn menn får diabetes 2 og gjenopptar røykingen, kan forskjellene bli mindre enn de er i dag mellom kjønnene. Det gjenstår å se, sier hun. Svenske studier tyder også på at snusing øker risikoen for dødelig hjerteinfarkt, legger hun til.

Les også: For lange hjerteslag øker dødsrisiko

Nedgang blant menn

I fjor publiserte Løchen og hennes kolleger ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT, en omfattende studie om sykelighetstrend for hjerteinfarkt. Den slo fast at i aldersgruppen 35-79 år er det en markert nedgang i forekomst av hjerteinfarkt hos menn, men en økning ble observert blant kvinnene. Ingen endring ble observert blant eldre pasienter.

Les studien her

Ansvarlig for siden: