Høyt insulinnivå kan gi økt kreftrisiko

Kvinner på over 170 cm med et høyt insulinnivå i blodet, kan ha høyere risiko for brystkreft. Kombinert med lite fysisk aktivitet kan dette bety dårligere odds for å overleve kreften.

brystkreft, mamografi.jpg (Bredde: 560px)
Mamografi brukes for å sjekke om en kvinne har brystkreft. I 2009 fikk 2745 kvinner diagnosen brystkreft i følge Kreftforeningen. Foto: colourbox.com.

– Den økte brystkreftrisikoen man ser relatert til kroppshøyde i mange land, kan ha sammenheng med nivået av insulin og østrogen. En livsstil som gir økt lengdevekst og unormalt høyt insulinnivå og derved økt østrogenmengde, kan føre til økt risiko for brystkreft, forklarer professor II ved Universitetet i Tromsø Inger Thune til Kreftforeningen.

Thune har siden 1990 tallet ledet flere prosjekter knyttet til brystkreft. Hennes forskningsgruppe har analysert data fra store studier som Tromsøundersøkelsen og fra EBBA-I studien som er et samarbeid mellom Universitetet i Tromsø, Harvard University og Jagiellonian-universitetet i Polen.

Risikogruppe: Unge, høye og lite aktive
Høyt næringsinntak øker utskillelsen av blodsukker, og insulin er et viktig hormon som kontrollerer nivået av blodsukkeret. Lengdevekst hos en person er relatert til vekstfaktorer som har sammenheng med insulinnivået.

Brystkjertlene, som alle andre kroppens organer, utsettes for disse vekstfaktorene i kroppen.

I studiene ledet av Inger Thune fant forskerne ut at yngre kvinner som er høye og samtidig har et høyt insulinnivå i blodet også har forhøyet mengde av kjønnshormonet østrogen. Dette hormonet har sammenheng med risikoen for brystkreft.

Antallet nye brystkrefttilfeller øker parallelt med en økning av det som heter ugunstig metabolsk profil: overvekt, ugunstig fettsammensetning i blodet, høyt insulinnivå og høyt blodtrykk. Studiene viser at kvinner som har hatt brystkreft, men en dårlig metabolsk profil, kan ha dårligere odds til å overleve kreften.

Norske brystkreftstudier gir viktige svar

Ansvarlig for siden:
Sist oppdatert: 30.07.2015 13:46