#
#
Institutt for psykologi rannveig.sale@uit.no +4777644852 95846738 Tromsø TEO-H5 5.673

Rannveig Grøm Sæle


Førsteamanuensis


  • Nemtcan, Efim; Sæle, Rannveig Grøm; Gamst-Klaussen, Thor; Svartdal, Frode. Academic Self-Efficacy, Procrastination, and Attrition Intentions. Frontiers in Education 2022; Volum 7. ISSN 2504-284X.s doi: 10.3389/feduc.2022.768959.
  • Svartdal, Frode; Sæle, Rannveig Grøm; Dahl, Tove I.; Nemtcan, Efim; Gamst-Klaussen, Thor. Study Habits and Procrastination: The Role of Academic Self-Efficacy. Scandinavian Journal of Educational Research 2021. ISSN 0031-3831.s doi: 10.1080/00313831.2021.1959393.
  • Moberg, Leif Tore; Solvang, Birgitte; Sæle, Rannveig Grøm; Myrvang, Anna Dahl. Effects of cognitive-behavioral and psychodynamic-interpersonal treatments for eating disorders: a meta-analytic inquiry into the role of patient characteristics and change in eating disorder-specific and general psychopathology in remission. Journal of Eating Disorders 2021; Volum 9. ISSN 2050-2974.s doi: 10.1186/s40337-021-00430-8.
  • Sæle, Rannveig Grøm; Aasheim, Merete. Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket Mitt valg! Ungdomsskole-versjonen. Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge 2021. ISSN 2464-2142.
  • Nemtcan, Efim; Sæle, Rannveig Grøm; Gamst-Klaussen, Thor; Svartdal, Frode. Drop-out and transfer-out intentions: The role of socio-cognitive factors. Frontiers in Education 2020; Volum 5. ISSN 2504-284X.s doi: 10.3389/feduc.2020.606291.
  • Norman, Elisabeth; Pfuhl, Gerit; Sæle, Rannveig Grøm; Låg, Torstein; Svartdal, Frode; Dahl, Tove Irene. Metacognition in psychology. Review of General Psychology 2019; Volum 23 (4). ISSN 1089-2680.s 403 - 424.s doi: 10.1177/1089268019883821.
  • Låg, Torstein; Sæle, Rannveig Grøm. Does the Flipped Classroom Improve Student Learning and Satisfaction? A Systematic Review and Meta-Analysis. AERA Open 2019; Volum 5 (3). ISSN 2332-8584.s 1 - 17.s doi: 10.1177/2332858419870489.
  • Sæle, Rannveig Grøm; Sagatun, Åse. Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket FRIENDS for life (behandling). (fulltekst) Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge 2018. ISSN 2464-2142.
  • Sæle, Rannveig Grøm; Dahl, Tove Irene; Sørlie, Tore; Friborg, Oddgeir. Relationships between learning approach, procrastination and academic achievement amongst first-year university students. (fulltekst) Higher Education 2016; Volum 74 (5). ISSN 0018-1560.s 757 - 774.s doi: 10.1007/s10734-016-0075-z.
  • Sæle, Rannveig Grøm; Sørlie, Tore; Nergård-Nilssen, Trude; Ottosen, Karl-Ottar; Goll, Charlotte; Friborg, Oddgeir. Demographic and psychological predictors of Grade Point Average (GPA) in North-Norway: A particular analysis of cognitive/school-related and literacy problems. Educational Psychology 2016; Volum 36 (10). ISSN 0144-3410.s 1886 - 1907.s doi: 10.1080/01443410.2014.998630.
  • Låg, Torstein; Sæle, Rannveig Grøm. Inflated summary effect sizes in meta-analyses of flipped classroom and collaborative learning interventions?. AERA Annual Meeting 2021 2021-04-08 - 2021-07-12 2021.
  • Sæle, Rannveig Grøm; Låg, Torstein; Bjørkedal, Espen; Øvervoll, Morten. Getting closer to the student learning process in a large introductory course - How to teach academic skills to first-year students and prepare them for entering and mastering higher education?. EFYE 2021 2021-06-07 - 2021-06-09 2021.
  • Nemtcan, Efim; Svartdal, Frode; Sæle, Rannveig Grøm; Gamst-Klaussen, Thor. Drop-out and transfer-out intentions: The role of socio-cognitive factors.. Læringsfestivalen 2020 2020-05-04 - 2020-05-05 2020.
  • Sæle, Rannveig Grøm. Slik får du bedre karakterer. (fulltekst) 2020.
  • Nemtcan, Efim; Svartdal, Frode; Sæle, Rannveig Grøm; Gamst-Klaussen, Thor. Academic skills and procrastination: The role of academic self-efficacy.. 20th Conference on Social Psychology and Community Psychology 2019-10-23 - 2019-10-25 2019.
  • Sæle, Rannveig Grøm; Låg, Torstein. Bør vi snu om på undervisningen?. (fulltekst) Psykologisk.no 2019; Volum 6 (12).
  • Lein, Marthe; Sæle, Rannveig Grøm. Råd til deg med eksamensangst. (fulltekst) 2019.
  • Lein, Marthe; Sæle, Rannveig Grøm. Ekspertråd: Slik husker du best pensum til eksamen. (fulltekst) 2019.
  • Sæle, Rannveig Grøm; Låg, Torstein. Erfaringer fra bruk av UiTs FutureLab i et innføringsemne på psykologi. Rom for aktive studenter 2018-11-29 - 2018-11-30 2018.
  • Sæle, Rannveig Grøm; Andreassen, Rune Nordgård. Studenter sliter med psykiske problemer. (fulltekst) 2018.
  • Sæle, Rannveig Grøm; Strømsvold, Julie; Borch, Kristin Benjaminsen. Økning i studenter med psykiske plager. (fulltekst) 2018.
  • Valebjørg, Emilie; Slette, Aslaug Louise; Schewe, Olav; Sæle, Rannveig Grøm. Nokutpodden - den om pensum. (fulltekst) 2018.
  • Låg, Torstein; Sæle, Rannveig Grøm. Aktiv læring og omvendt undervisning i utviklingen av et stort innføringsemne i akademiske ferdigheter. Læringsfestivalen (sammendrag) 2017-05-06 - 2019-05-07 2017.
  • Røising, Hanne Schou; Sæle, Rannveig Grøm; Hetland, Audun. Markedsføringsfilm til tjenesten DelRett. (data) 2017.
  • Sæle, Rannveig Grøm; Ottosen, Karl Ottar; Friborg, Oddgeir; Goll, Charlotte Bjørnskov; Sørlie, Tore. Frafall og fullføring i videregående opplæring. Konferanse om program for folkehelsearbeid i kommunene 2017-09-27 - 2017-09-28 2017.
  • Låg, Torstein; Sæle, Rannveig Grøm; Bjørkedal, Espen; Øvervoll, Morten. Effects of a flipped classroom intervention in a large enrolment academic skills course. Librarian's information literacy annual conference (sammendrag) 2017-04-10 - 2017-04-12 2017.
  • Sæle, Rannveig Grøm; Fimland, Øystein. «Lesehester» dropper ut like ofte som alle andre studenter. 2016.
  • Sæle, Rannveig Grøm. Frafall og fullføring i videregående opplæring. VGO-nettverk i Troms 2016-11-22 - 2016.
  • Sæle, Rannveig Grøm. Hvorfor er det så himla viktig med utdanning?. Psykologisk tidsskrift 2016; Volum 20 (2). ISSN 1501-7508.s 62 - 68.
  • Sæle, Rannveig Grøm; Jakobsen, Hanne Østli. Nødrop fra auditorium 1. 2016.
  • Sæle, Rannveig Grøm; Garfjeld, Marit. Flittige studenter dropper studiet like ofte som andre. 2016.
  • Sæle, Rannveig Grøm; Vuolab, Siv Eli. Skippertaksstudenten har mindre sjanse for å droppe ut enn lesehesten. 2016.
  • Sæle, Rannveig Grøm; Sørlie, Tore; Friborg, Oddgeir; Goll, Charlotte; Ottosen, Karl-Ottar; Nergård-Nilssen, Trude. Forskningsresultater fra Ung vilje. Blikk på frafall i Troms 2014-12-08 - 2014-12-08 2014.
  • Sæle, Rannveig Grøm; Olsen, Randi Elisabeth. Psykhjelpen: Psykologisk rådgivning for ungdom - der ungdom er. Helsesøsterkongressen 2013 2013-04-23 - 2013-04-25 2013.
  • Sæle, Rannveig Grøm. The role of academic self-regulation and learning difficulties in academic achievement among first-year university students. Den 26. norske forskningskonferanse om psykisk helse 2013-01-28 - 2013-01-30 2013.
  • Sæle, Rannveig Grøm; Høiseth, Bente. Unge på vei i Tromsø. Nordlys 2011. ISSN 0805-5440.
  • Sæle, Rannveig Grøm. Stort behov for psykehjelp. Helsesøstre 2011 (2). ISSN 0802-1554.s 38 - 39.
  • Se alle arbeider i CRIStin →


    Forskningsinteresser

    • Frafall fra utdanning
    • Studenters læring
    • Undervisningsmetoder
    • Systematisk kunnskapsoppsummering og meta-analyse

    Undervisning

    Emneansvarlig:

    PSY-2901 Hovedoppgave
    PSY-1012 Psykologiens metoder

    Øvrig undervisning:

    PSY-0700 Tenkning, læring og skriving i høyere utdanning
    PSY-2011 Helsepsykologi
    PSY-3013 Stress og helse

     



    CV

    2016-         Førsteamanuensis, Institutt for psykologi, UiT Norges arktiske universitet

    2020-2021 Konstituert instituttleder, IPS, UiT
    2016-2020 Nestleder utdanning, IPS, UiT
    2012-2016 Stipendiat, Institutt for psykologi, UiT
    2009-2012 Universitetslektor, Institutt for psykologi, UiT
    2003-2009 Profesjonsstudiet i psykologi, Universitetet i Tromsø


    TEO-H5 5.673

    Klikk for større kart