Endre Kanestrøm
Sekretær
Endre Kanestrøm,
Eldar Taraldsen
:
Marionettepedagogikk: Opplæringslovens formål betinger frihet og en indrestyrt utvikling av skolekulturen
Cappelen Damm Akademisk 2018
Eldar Taraldsen,
Endre Kanestrøm
:
Ytrestyrt eller indrestyrt pedagogisk praksis
Cappelen Damm Akademisk 2018
Eldar Taraldsen,
Endre Kanestrøm
:
Pedagogikk eller mekanikk
Bedre Skole 24. november 2016
Eldar Taraldsen,
Endre Kanestrøm,
Kjærsti Vekseth Sakshaug,
Pål Asp
:
Egge-modellen
Spesialpedagogikk 2014
Endre Kanestrøm,
Eldar Taraldsen
:
Essayet: Den profesjonelle lærer
2014
Eldar Taraldsen,
Endre Kanestrøm
:
Marionetteskolen
Cappelen Damm Akademisk 2018
Endre Kanestrøm,
Eldar Taraldsen
:
Spesialpedagogiske perspektiver
2015
Eldar Taraldsen,
Endre Kanestrøm,
Arve Thorshaug
:
Lærerens underlige verden
2015
Endre Kanestrøm,
Eldar Taraldsen,
Ninni Rotmo Olsen
:
Spesialpedagogisk entré, -ulike innganger til spesialpedagogisk arbeid
2014
Eldar Taraldsen,
Endre Kanestrøm
:
Pedagogisk basiskunnskap (1.del av SAL-prosjektet - en 3-årig aksjonsforskningsstudie for å utvikle studentaktive arbeidsmodeller i lærerutdanningen)
2012
Ole Petter Vestheim,
Endre Kanestrøm
:
Testing i skolen: Hva skal evalueres og ikke?
www.adressa.no 2020
Ole Petter Vestheim,
Endre Kanestrøm
:
Nasjonale prøver: Iveren etter gode resultater har sin pris
Adressavisen 2020
Ole Petter Vestheim,
Endre Kanestrøm
:
Lærermangel - et rekrutteringsproblem?
trønderdebatt.no 2020
Endre Kanestrøm,
Eldar Taraldsen
:
Å gjøre mer av det elever ikke lykkes med, må være dårlig anvendelse av skolens skrinne budsjett
Debatt: Resultatorienteringen i skolen gjør det vanskelig for lærere å skape en god skolekultur for alle elever
Utdanningsnytt.no 08. desember 2020 DATA
Eldar Taraldsen,
Endre Kanestrøm
:
Marionetteskolen
2018
Eldar Taraldsen,
Endre Kanestrøm
:
Innledning
Cappelen Damm Akademisk 2018
Endre Kanestrøm,
Eldar Taraldsen
:
Å begripe sin egen rolle og identitet som lærer
2015
Eldar Taraldsen,
Endre Kanestrøm
:
Hva vil vi med utdanningene?
-Kronikk om universitets- og høgskolereformen. Fremsnakker et midtnorsk profesjonsuniversitet - HiNT, HiST, NTNU og DMMH.
Trønder-avisa 21. mai 2015
Eldar Taraldsen,
Endre Kanestrøm
:
Marionettepedagogikk og klok praksis
2015
Eldar Taraldsen,
Endre Kanestrøm,
Kjærsti Vekseth Sakshaug,
Pål Asp
:
Skoler i Steinkjer blir lagt merke til
www.steinkjer.kommune.no 11. februar 2015 SAMMENDRAG
Endre Kanestrøm,
Liv Iren Grandemo,
Heidi Kristin Holmen,
Arve Thorshaug,
Hege Myhre,
Eldar Taraldsen
:
Hva vil politikerne?
Innlegg omkring HiNTs stilling i forhold til strukturendringer i UH-sektoren med oppfordring til regionens politikere om å komme på banen.
Trønder-avisa 10. februar 2015
Alfred Oftedal Telhaug,
Endre Kanestrøm,
Eldar Taraldsen
:
Progressiv og essayistisk pedagogikk
-Et særdeles utfordrende innlegg i norsk pedagogisk debatt, der forfatterne ønsker seg sydende begeistring og brennende engasjement i klasserom og forelesningssaler.
Utdanning 23. januar 2015
Endre Kanestrøm,
Eldar Taraldsen
:
Å begripe sin egen rolle og identitet som speialpedagog
2015
Endre Kanestrøm,
Eldar Taraldsen
:
I skyggen av Opplæringslova
Trønder-avisa 18. september 2015
Endre Kanestrøm,
Eldar Taraldsen
:
Kan pedagogikk bli mekanikk?
2015
Øyvind Bones,
Eldar Taraldsen,
Endre Kanestrøm,
Kjærsti Vekseth Sakshaug,
Pål Asp
:
Egge-modellen vekker oppsikt: Reportasje/intervju om Egge-modellen der en ny undervisningsmodell for grunnskolen er utviklet og gjennomført som aksjonsforskningsstudie ved Egge Barneskole med gode resultater i et samarbeid mellom Egge Barneskole og Høgskolen i Nord-Trøndelag. Studien er presentert i "Spesialpedagogikk" nr.07-2014 s.12-17
Einar Sundsdal,
Maria Øksnes,
Endre Kanestrøm,
Eldar Taraldsen
:
Klasseledelsens blindflekker. -om uro, klasseledelse og ny-enkel pedagogikk. Bok 3 i serien "Den profesjonelle lærer"
2014
Kjetil Steinsholt,
Endre Kanestrøm,
Eldar Taraldsen
:
Profesjonell lærer -muligheter og begrensninger. Bok 2 i serien: Den profesjonelle lærer
2014
Oddbjørn Johansen,
Ingunn Skjesol Bulling,
Endre Kanestrøm
:
Samhandling rundt barn og unge med sammensatte behov i Overhalla kommune (SARBU) : sluttrapport
Eldar Taraldsen,
Endre Kanestrøm
:
Skolens liv og lære Misforholdet mellom Opplæringslovens krav om å vise elevene tillit og respekt og den økende objektiveringen av elevene (og lærerne) innenfor norsk skoleutvikling
Trønder-avisa 18. september 2014
Eldar Taraldsen,
Endre Kanestrøm
:
Studenter fra HiNT forfattet egen lærebok. Studentene på Spesialpedagogikk 1, Musikk og Kunst og Håndverk ved Høgskolen i Nord-Trøndelag har dokumentert og offentliggjort sin egen læringsreise gjennom boken "Spesialpedagogisk entré - ulike innganger til spesialpedagogisk arbeid"
27. november 2014
Endre Kanestrøm,
Eldar Taraldsen
:
Å lete etter det skjulte i bokserien "Den profesjonelle lærer"
2014
Endre Kanestrøm,
Eldar Taraldsen
:
SAL-Studentaktive Arbeidsmodeller i Lærerutdanningen
2014
Eldar Taraldsen,
Endre Kanestrøm
:
Ettertanker - en pedagogisk selfie
2014
Eldar Taraldsen,
Endre Kanestrøm,
Bjørnar Olav Leknes
:
Lansering av boka "Pedagogisk Basiskunnskap" ved Høgskolen i Nord-Trøndelag 22.11.2012. Intervju med redaktør Eldar Taraldsen og forfatter og student Ida Aunan Ulvik: http://www.hint.no/aktuelt/nyheter /laererstudenter_med_boklansering
19. november 2012
Aud Selboe,
Endre Kanestrøm
:
Kjønna møteplasser – et segregert ungdomstiltak i integrasjonens tjeneste
2009
Aud Selboe,
Endre Kanestrøm,
Eldar Bromstad
:
Prosjekt medborgerskap
2008
Endre Kanestrøm,
Eldar Bromstad
:
Mobilisering av ansvar. Aksjonsretta tilnærming
2008
Endre Kanestrøm
:
"Ungdom i Stiklestad: Vil ha tilbake tilbudene som forsvant". Barn og unge i Stiklestad krets i Verdal kommune ble mobilisert til å utlede behov og ønsker om en aktiv fritid
27. januar 2005
Endre Kanestrøm
:
Spæll i lag! - en mediepresentasjon våren 2005 der HiNT og Verdal kommune tilrettelegger studium for kulturskolelærere med profil innrettet mot ungdomskulturen med rock som virkemiddel
2005
Endre Kanestrøm
:
Ungdom i Stiklestad vil ha tilbake tilbudene som forsvant - Idedugnad om oppvekstmiljø
27. januar 2005
Endre Kanestrøm
:
Hva er primæroppgaven til PPT
2005
Endre Kanestrøm
:
Skal PPT være flue på veggen og vente på en ytrestyrt anledning - eller skal vi ta ballen?
2005
Endre Kanestrøm
:
Oppvekstmiljøet i Verdal - nye veier å gå. Prosjektet finansiert av Barne- og familiedepartementet, Nord-Trøndelag fylkeskommune og Verdal vekst AS: Verdal kommune erkjente uheldig samfunnsutvikling særlig innenfor oppvekstsektoren. Ved hjelp av aksjonsrettede, deltakende arbeidsmåter utviklet prosjektet tiltaksstrukturer for å gjenreise renomme og ønsket utvikling
2005
Endre Kanestrøm
:
Unikt kultursamarbeid - Nytt studium i samarbeid mellom Verdal kommune og Høgskolen i Nord-Trøndelag. Studium om kulturskolen som aktør i forhold til barn og unge som sliter i skolen
13. januar 2005
Endre Kanestrøm
:
Heftige rytmer på Stiklestad - Musikk som forebyggende, sosialpedagogisk, virkemiddel for barn og unge
19. mars 2005
Endre Kanestrøm,
Cathrine Thorhus,
Kåre Ingebrigt Lines,
Knut Arne Hovdal
:
Kommunedemokrati i Innherred samkommune gjennom aktiv medvirkning
2005
Endre Kanestrøm
:
Spælle på lag - Nytt studium i samarbeid mellom Verdal kommune og Høgskolen i Nord-Trøndelag om kultur som tiltak innen folkehelsearbeidet
13. januar 2005
Endre Kanestrøm
:
"Kultur hjelper barn". Verdal kommune samarbeider med Høgskolen i Nord-Trøndelag om tilrettelegging av nytt studietilbud: "Spæll i lag"
19. juni 2004
Endre Kanestrøm
:
"Kalte inn hele Leksdal til gruppearbeid". Medvirkningsmøte med foreldre hvor en med hjelp av PLA-baserte (Participatory Learning and Action) arbeidsmåter tok det lokale foreldreperspektivet. Verdal kommune
22. januar 2004
De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →