No picture, placeholder image
No picture, placeholder image
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk endre.kanestrom@uit.no Tromsø

Endre Kanestrøm


Sekretær


  • Endre Kanestrøm, Eldar Taraldsen :
    Marionettepedagogikk: Opplæringslovens formål betinger frihet og en indrestyrt utvikling av skolekulturen
    Cappelen Damm Akademisk 2018
  • Eldar Taraldsen, Endre Kanestrøm :
    Ytrestyrt eller indrestyrt pedagogisk praksis
    Cappelen Damm Akademisk 2018
  • Eldar Taraldsen, Endre Kanestrøm :
    Pedagogikk eller mekanikk
    Bedre Skole 24. november 2016
  • Eldar Taraldsen, Endre Kanestrøm, Kjærsti Vekseth Sakshaug, Pål Asp :
    Egge-modellen
    Spesialpedagogikk 2014
  • Endre Kanestrøm, Eldar Taraldsen :
    Essayet: Den profesjonelle lærer
    2014
  • Eldar Taraldsen, Endre Kanestrøm :
    Marionetteskolen
    Cappelen Damm Akademisk 2018
  • Endre Kanestrøm, Eldar Taraldsen :
    Spesialpedagogiske perspektiver
    2015
  • Eldar Taraldsen, Endre Kanestrøm, Arve Thorshaug :
    Lærerens underlige verden
    2015
  • Endre Kanestrøm, Eldar Taraldsen, Ninni Rotmo Olsen :
    Spesialpedagogisk entré, -ulike innganger til spesialpedagogisk arbeid
    2014
  • Eldar Taraldsen, Endre Kanestrøm :
    Pedagogisk basiskunnskap (1.del av SAL-prosjektet - en 3-årig aksjonsforskningsstudie for å utvikle studentaktive arbeidsmodeller i lærerutdanningen)
    2012
  • Ole Petter Vestheim, Endre Kanestrøm :
    Testing i skolen: Hva skal evalueres og ikke?
    www.adressa.no 2020
  • Ole Petter Vestheim, Endre Kanestrøm :
    Nasjonale prøver: Iveren etter gode resultater har sin pris
    Adressavisen 2020
  • Ole Petter Vestheim, Endre Kanestrøm :
    Lærermangel - et rekrutteringsproblem?
    trønderdebatt.no 2020
  • Endre Kanestrøm, Eldar Taraldsen :
    Å gjøre mer av det elever ikke lykkes med, må være dårlig anvendelse av skolens skrinne budsjett Debatt: Resultatorienteringen i skolen gjør det vanskelig for lærere å skape en god skolekultur for alle elever
    Utdanningsnytt.no 08. desember 2020 DATA
  • Eldar Taraldsen, Endre Kanestrøm :
    Marionetteskolen
    2018
  • Eldar Taraldsen, Endre Kanestrøm :
    Innledning
    Cappelen Damm Akademisk 2018
  • Endre Kanestrøm, Eldar Taraldsen :
    Å begripe sin egen rolle og identitet som lærer
    2015
  • Eldar Taraldsen, Endre Kanestrøm :
    Hva vil vi med utdanningene? -Kronikk om universitets- og høgskolereformen. Fremsnakker et midtnorsk profesjonsuniversitet - HiNT, HiST, NTNU og DMMH.
    Trønder-avisa 21. mai 2015
  • Eldar Taraldsen, Endre Kanestrøm :
    Marionettepedagogikk og klok praksis
    2015
  • Eldar Taraldsen, Endre Kanestrøm, Kjærsti Vekseth Sakshaug, Pål Asp :
    Skoler i Steinkjer blir lagt merke til
    www.steinkjer.kommune.no 11. februar 2015 SAMMENDRAG
  • Endre Kanestrøm, Liv Iren Grandemo, Heidi Kristin Holmen, Arve Thorshaug, Hege Myhre, Eldar Taraldsen :
    Hva vil politikerne? Innlegg omkring HiNTs stilling i forhold til strukturendringer i UH-sektoren med oppfordring til regionens politikere om å komme på banen.
    Trønder-avisa 10. februar 2015
  • Alfred Oftedal Telhaug, Endre Kanestrøm, Eldar Taraldsen :
    Progressiv og essayistisk pedagogikk -Et særdeles utfordrende innlegg i norsk pedagogisk debatt, der forfatterne ønsker seg sydende begeistring og brennende engasjement i klasserom og forelesningssaler.
    Utdanning 23. januar 2015
  • Endre Kanestrøm, Eldar Taraldsen :
    Å begripe sin egen rolle og identitet som speialpedagog
    2015
  • Endre Kanestrøm, Eldar Taraldsen :
    I skyggen av Opplæringslova
    Trønder-avisa 18. september 2015
  • Endre Kanestrøm, Eldar Taraldsen :
    Kan pedagogikk bli mekanikk?
    2015
  • Øyvind Bones, Eldar Taraldsen, Endre Kanestrøm, Kjærsti Vekseth Sakshaug, Pål Asp :
    Egge-modellen vekker oppsikt: Reportasje/intervju om Egge-modellen der en ny undervisningsmodell for grunnskolen er utviklet og gjennomført som aksjonsforskningsstudie ved Egge Barneskole med gode resultater i et samarbeid mellom Egge Barneskole og Høgskolen i Nord-Trøndelag. Studien er presentert i "Spesialpedagogikk" nr.07-2014 s.12-17
    www.steinkjer-avisa.no 13. februar 2015 DATA / PROSJEKT
  • Einar Sundsdal, Maria Øksnes, Endre Kanestrøm, Eldar Taraldsen :
    Klasseledelsens blindflekker. -om uro, klasseledelse og ny-enkel pedagogikk. Bok 3 i serien "Den profesjonelle lærer"
    2014
  • Kjetil Steinsholt, Endre Kanestrøm, Eldar Taraldsen :
    Profesjonell lærer -muligheter og begrensninger. Bok 2 i serien: Den profesjonelle lærer
    2014
  • Oddbjørn Johansen, Ingunn Skjesol Bulling, Endre Kanestrøm :
    Samhandling rundt barn og unge med sammensatte behov i Overhalla kommune (SARBU) : sluttrapport
    Høgskolen i Nord-Trøndelag 2014 FULLTEKST / DATA
  • Eldar Taraldsen, Endre Kanestrøm :
    Skolens liv og lære Misforholdet mellom Opplæringslovens krav om å vise elevene tillit og respekt og den økende objektiveringen av elevene (og lærerne) innenfor norsk skoleutvikling
    Trønder-avisa 18. september 2014
  • Eldar Taraldsen, Endre Kanestrøm :
    Studenter fra HiNT forfattet egen lærebok. Studentene på Spesialpedagogikk 1, Musikk og Kunst og Håndverk ved Høgskolen i Nord-Trøndelag har dokumentert og offentliggjort sin egen læringsreise gjennom boken "Spesialpedagogisk entré - ulike innganger til spesialpedagogisk arbeid"
    27. november 2014
  • Endre Kanestrøm, Eldar Taraldsen :
    Å lete etter det skjulte i bokserien "Den profesjonelle lærer"
    2014
  • Endre Kanestrøm, Eldar Taraldsen :
    SAL-Studentaktive Arbeidsmodeller i Lærerutdanningen
    2014
  • Eldar Taraldsen, Endre Kanestrøm :
    Ettertanker - en pedagogisk selfie
    2014
  • Eldar Taraldsen, Endre Kanestrøm, Bjørnar Olav Leknes :
    Lansering av boka "Pedagogisk Basiskunnskap" ved Høgskolen i Nord-Trøndelag 22.11.2012. Intervju med redaktør Eldar Taraldsen og forfatter og student Ida Aunan Ulvik: http://www.hint.no/aktuelt/nyheter /laererstudenter_med_boklansering
    19. november 2012
  • Aud Selboe, Endre Kanestrøm :
    Kjønna møteplasser – et segregert ungdomstiltak i integrasjonens tjeneste
    2009
  • Aud Selboe, Endre Kanestrøm, Eldar Bromstad :
    Prosjekt medborgerskap
    2008
  • Endre Kanestrøm, Eldar Bromstad :
    Mobilisering av ansvar. Aksjonsretta tilnærming
    2008
  • Endre Kanestrøm :
    "Ungdom i Stiklestad: Vil ha tilbake tilbudene som forsvant". Barn og unge i Stiklestad krets i Verdal kommune ble mobilisert til å utlede behov og ønsker om en aktiv fritid
    27. januar 2005
  • Endre Kanestrøm :
    Spæll i lag! - en mediepresentasjon våren 2005 der HiNT og Verdal kommune tilrettelegger studium for kulturskolelærere med profil innrettet mot ungdomskulturen med rock som virkemiddel
    2005
  • Endre Kanestrøm :
    Ungdom i Stiklestad vil ha tilbake tilbudene som forsvant - Idedugnad om oppvekstmiljø
    27. januar 2005
  • Endre Kanestrøm :
    Hva er primæroppgaven til PPT
    2005
  • Endre Kanestrøm :
    Skal PPT være flue på veggen og vente på en ytrestyrt anledning - eller skal vi ta ballen?
    2005
  • Endre Kanestrøm :
    Oppvekstmiljøet i Verdal - nye veier å gå. Prosjektet finansiert av Barne- og familiedepartementet, Nord-Trøndelag fylkeskommune og Verdal vekst AS: Verdal kommune erkjente uheldig samfunnsutvikling særlig innenfor oppvekstsektoren. Ved hjelp av aksjonsrettede, deltakende arbeidsmåter utviklet prosjektet tiltaksstrukturer for å gjenreise renomme og ønsket utvikling
    2005
  • Endre Kanestrøm :
    Unikt kultursamarbeid - Nytt studium i samarbeid mellom Verdal kommune og Høgskolen i Nord-Trøndelag. Studium om kulturskolen som aktør i forhold til barn og unge som sliter i skolen
    13. januar 2005
  • Endre Kanestrøm :
    Heftige rytmer på Stiklestad - Musikk som forebyggende, sosialpedagogisk, virkemiddel for barn og unge
    19. mars 2005
  • Endre Kanestrøm, Cathrine Thorhus, Kåre Ingebrigt Lines, Knut Arne Hovdal :
    Kommunedemokrati i Innherred samkommune gjennom aktiv medvirkning
    2005
  • Endre Kanestrøm :
    Spælle på lag - Nytt studium i samarbeid mellom Verdal kommune og Høgskolen i Nord-Trøndelag om kultur som tiltak innen folkehelsearbeidet
    13. januar 2005
  • Endre Kanestrøm :
    "Kultur hjelper barn". Verdal kommune samarbeider med Høgskolen i Nord-Trøndelag om tilrettelegging av nytt studietilbud: "Spæll i lag"
    19. juni 2004
  • Endre Kanestrøm :
    "Kalte inn hele Leksdal til gruppearbeid". Medvirkningsmøte med foreldre hvor en med hjelp av PLA-baserte (Participatory Learning and Action) arbeidsmåter tok det lokale foreldreperspektivet. Verdal kommune
    22. januar 2004

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →