Kristin Emilie W Bjørndal
Professor
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Jessica Aspfors,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Solo, collaborative or collective? Newly qualified teachers’ experiences of being stirred into induction practices
Yvonne Sørensen,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Sentrale områder i praksisopplæringen for lærerstudenters profesjonelle utvikling – en systematisk forskningsgjennomgang (2005–2020)
Kristin Emilie W Bjørndal,
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln
:
Stress-coping Strategies amongst Newly Qualified Primary and Lower Secondary School Teachers with a Master’s Degree in Norway
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Skolers læringspraksiser og nyutdannede lærere
Universitetsforlaget 2021 ARKIV
Kristin Emilie W Bjørndal,
Anne Ragnhild Grini
:
Lærerstudenters erfaringer med oppmerksomt nærvær som stressmestringsverktøy
Universitetsforlaget 2020
Kristin Emilie W Bjørndal,
Gisken Marianne Meløe
:
Elevmassasje for å fremme positive elev-elev-relasjoner
Universitetsforlaget 2020
Line Husjord,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Skolemåltidet i ungdomsskolen - et mulighetsrom for gode helsevalg
Universitetsforlaget 2020
Kristin Emilie W Bjørndal,
Veronica Bergan
:
Livsmestring – hva kan det romme?
Universitetsforlaget 2020
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og
masteroppgave – relevant for skolen?
Yngve Antonsen,
Gregor Maxwell,
Kristin Emilie W Bjørndal,
Rachel Elise Jakhelln
:
«Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
Kristin Emilie W Bjørndal,
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln
:
FoU-kompetansen hos nyutdannede grunnskolelærere – grunnlag for skoleutvikling?
Kristin Emilie W Bjørndal,
Svein-Erik Andreassen
:
Om sammenhenger mellom forskningsspørsmål, aksjonsforskning, casestudier og generalisering
Rachel Elise Jakhelln,
Gunilla Brita Maria Eklund,
Jessica Aspfors,
Kristin Emilie W Bjørndal,
Gerd Stølen
:
Newly qualified teachers' understandings of research-based teacher education practices-Two cases From Finland and Norway
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Barns utvikling av kritisk tenkning – avgjørende
for bærekraftig utvikling
Universitetsforlaget 2019
Veronica Bergan,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Barnehagen – første steg mot en bærekraftig utvikling
Universitetsforlaget 2019
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Filosofiske samtaler - stimulering av elevers kritiske tenkning
Universitetsforlaget 2017
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal,
Gerd Stølen
:
Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Digital dømmekraft i skolen
Cappelen Damm Akademisk 2014
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Digital dømmekraft
Gyldendal Akademisk 2014
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Pedagogisk designforskning - en forskningsstrategi for å fremme bedre undervisning og læring
Universitetsforlaget 2013
Kristin Emilie W Bjørndal,
Veronica Bergan
:
Skape rom for folkehelse og livsmestring i skole og lærerutdanning
Universitetsforlaget 2020
Veronica Bergan,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Bærekraft i praksis i barnehagen
Universitetsforlaget 2019
Kristin Emilie W Bjørndal,
Yvonne Sørensen
:
"Arbeid med å fremme elevers subjektive livskvalitet"
2023
Kristin Emilie W Bjørndal,
Yvonne Sørensen
:
"Arbeid med å fremme elevers subjektive livskvalitet"
2023
Kristin Emilie W Bjørndal,
Yvonne Sørensen
:
Development of student teachers' reflexive habit through writing individual digital learning logs
2023
Andrea Hofmann,
Åsmund Aamaas,
Anne-Line Bjerknes,
Anne Bergliot Øyehaug,
Kristin Emilie W Bjørndal,
Yvonne Sørensen
:
Promoting interdisciplinary teaching in teacher education
2023
Yngve Antonsen,
Kristin Emilie W Bjørndal,
Rachel Elise Jakhelln
:
Hvordan bedre yrkesstarten for lærere
Utdanningsnytt.no 2022
Svein-Erik Andreassen,
Margrethe Amalie Tresselt,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Er LK20 forvirrende? - Noen refleksjoner om de tre tverrfaglige temaene og kjerneelementene
form tidsskrift for kunst og design 23. mai 2022 FULLTEKST
Yvonne Sørensen,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Folkehelse og livsmestring. Etablere og vedlikeholde et godt psykososialt læringsmiljø
2022
Yvonne Sørensen,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Etablering og vedlikehold av et godt psykososialt læringsmiljø gjennom modellering og studentaktiv tilnærming i faget pedagogikk og elevkunnskap (PEL)
2022
Yngve Antonsen,
Kristin Emilie W Bjørndal,
Rachel Elise Jakhelln
:
Den fantastiske masterlæreren møter skolen? Følgeforskning på lærere utdannet i Pilot i Nord.
2022
Yvonne Sørensen,
Kristin Emilie W Bjørndal,
Veronica Bergan
:
Etablering av psykososialt læringsmiljø
2021 DATA
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Behold femårig lærerutdanning
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Presentasjon av antologien: Skape rom for folkehelse og livsmestring i skole og lærerutdanning (Bjørndal og Bergan, 2020), kap. 8: Lærerstudenters erfaringer med oppmerksomt nærvær
som stressmestringsverktøy (Bjørndal & Grini, 2020).
2020
Kristin Emilie W Bjørndal,
Heidi Biseth
:
Bygger bro mellom skolen og lærerutdanningen
07. oktober 2020 DATA
Kristin Emilie W Bjørndal,
Veronica Bergan
:
Bærekraft i praksis i barnehagen - fagseminar
2019
Gregor Maxwell,
Yngve Antonsen,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Inclusive education competence in teacher education – an absence in newly trained teachers in Norway
2019
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Newly qualified teachers’ experiences of their knowledge-base in practice – a Norwegian longitudinal study.
2019
Gregor Maxwell,
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Inclusive education competence in teacher education – an absence in newly qualified teachers in Norway
2019
Rachel Elise Jakhelln,
Gunilla Brita Maria Eklund,
Jessica Aspfors,
Kristin Emilie W Bjørndal,
Gerd Stølen
:
Newly qualified teachers’ understanding of research-based teacher education in Finland and Norway
2018
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Filosofering med barn og unge styrker medvirkning.
2018
Kristin Emilie W Bjørndal,
Rachel Elise Jakhelln
:
Hva med masterlærerne som er ferdig utdannet – hva sier de?
2018
Kristin Emilie W Bjørndal,
Rachel Elise Jakhelln
:
Nyutdannede «masterlærere» og yrkespraksis
2018
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
RELEMAST - Relevant masterutdanning
2018
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
RELEMAST – Relevant MA education for primary and lower secondary school teachers
2018
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Absence and presence of leadership? The experience of early
career teachers’ with school management with respect to their
competence from initial teacher education
2017
Rachel Elise Jakhelln,
Gerd Stølen,
Kristin Emilie W Bjørndal,
Unn-Doris K. Bæck
:
Early career teachers’ experiences with the new research-based knowledge foundation developed in Norwegian teacher education
2016
Kristin Emilie W Bjørndal,
Gisken Marianne Meløe
:
Barn og filosofi.
2014
kristin Emilie W Bjørndal
:
Utvikle undervisningsopplegg for å understøtte barn og unges digitale dømmekraft. Bruk av Design research som forskningsstrategi
2013
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Digital dømmekraft
2011
De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →
Publikasjoner utenom Cristin
- Bjørndal, Kristin Emilie W (2012) Digital dømmekraft. Utprøving og empirisk analyse av et undervisningsopplegg for ungdomstrinnet, inspirert av filosofering med barn-bevegelsen, med formål om å fremme kritisk internettbruk.(Doktoravhandling, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk). Tromsø: Universitetet i Tromsø.
- Bjørndal, Kristin Emilie W (2002) Statusrapport fra forsknings- og utviklingsprosjektet: BrainBank – kunnskapsbase i læring og undervisning. PLP, Universitetet i Tromsø.
- Bjørndal, Kristin Emilie W (2003) Statusrapport for prosjektet: Det elektroniske klasserommet – et interaktivt rom for å utvikle student til student respons i lærerutdanning. PLP, Universitetet i Tromsø.
- Bjørndal, Kristin Emilie W. (2000) Erfaringer fra en grunnskole i Tromsø. Filosofi i skolen. HiO-rapport, side 43-62, nr. 7.
Forskningsinteresser
Dialogpedagogikk, pedagogiske grunnlagsproblemer, filosofering med barn og ungdom, filosofi og kritisk tenkning i skolen, digital kompetanse med vekt på digital dømmekraft og danning, oppmerksomt nærvær (Mindfulness) innenfor utdanningsfeltet.
Medlem av forskergruppe:
- LIFT (Lærerutdanning i en forandringstid): https://uit.no/prosjekter/prosjekt?p_document_id=268702
Medlem i forskningsgruppe
CV
Arbeidserfaring
- 2012: Førsteamanuensis i pedagogikk, ILP, UiT
- 2011: Studieleder og universitetslektor i pedagogikk, ILP, UiT
- 2010: PhD-stipendiat, ILP, UiT
- 2009-2010:Studieleder, ILP, UiT
- 2004-2009: PhD-stipendiat, ILP, UiT
- 2002-2004: Universitetslektor i pedagogikk, Program for læring og praktisk pedagogikk (PLP)
- 2003: Undervisningsoppdrag ved avd. for lærerutdanning, Høgskolen i Tromsø
- 2001: Forskningsassistent for professor Tom Tiller ved Program for læring og praktisk pedagogikk (PLP) ved UiT, PLP, UiT
- 2000-2001: Rektor og lærer ved Norsk dataskole as
For detaljert cv ta kontakt
Verv
- 2008/v 2009: Instituttstyremedlem, IPLU, Universitetet i Tromsø.
- 1997/ v1998: Fagutvalgskoordinator ved Samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Tromsø.
- 1996/ v1997: Fagutvalgsmedlem, pedagogikk hovedfag. Universitetet i Tromsø.
- 1996/ v1997: Styremedlem i Pedagogikkstudentenes Nasjonale Fagråd (PNF).
- 1997: Vararepresentant i styret for Norsk Studentunion (PNFs NSU-koordinator).
Kursholder
- Filosofi i skolen. Bestilling fra Tromsø kommune (7. februar og 14. mars 2006).
- Filosofi i skolen. Bestilling fra Harstad kommune (22.-23. mars 2006).
- Veiledning av lærlinger. FAGSAMLING I IKT-DRIFTSFAG for faglige ledere og lærlinger. Bestilling fra Kommunenes Opplæringskontor i Troms (19-20 april 2006).
Innlegg på konferanser/seminar
Ikke oppdatert
- REDD BARNA Nettvettseminar, Folkets hus, Oslo 3. februar 2007, innlegg: Nettvett gjennom filosofiske samtaler.
- Nasjonale konferanse for Filosofi i skolen: Dialog og dannelse – den filosofiske samtalen som en ny læringsarena. Det Humanistiske fakultet. UiO, 16. juni 2006, innlegg: Fra filosofiens abstraksjoner til lek og dialog.
- Næringslivsdagene. Universitetet i Tromsø, 17.-18. oktober 2003, innlegg: Å være nyutdannet i det offentlig vs. det private næringsliv
- IKT- konferanse i Øksnes kommune i Vesterålen, 2003, innlegg: BrainBank – i teori og praksis.
- IKT- fremtidsvyer for skolen 28.november 2002, innlegg: Kunnskapsbaser.
- Seminar om filosofi og barn. Høgskolen i Oslo, 11-12. november 1999, innlegg: Erfaringer fra en grunnskole i Tromsø.