Bilde av Bjørndal, Kristin Emilie W
Bilde av Bjørndal, Kristin Emilie W
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk kristin.e.bjorndal@uit.no +4777644274 45054699

Kristin Emilie W Bjørndal


Professor


  • Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln, Jessica Aspfors, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Solo, collaborative or collective? Newly qualified teachers’ experiences of being stirred into induction practices
    European Journal of Teacher Education 2023 ARKIV / PROSJEKT / FULLTEKST / DOI
  • Yvonne Sørensen, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Sentrale områder i praksisopplæringen for lærerstudenters profesjonelle utvikling – en systematisk forskningsgjennomgang (2005–2020)
    Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 20. desember 2021 ARKIV / DOI
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln :
    Stress-coping Strategies amongst Newly Qualified Primary and Lower Secondary School Teachers with a Master’s Degree in Norway
    Scandinavian Journal of Educational Research 2021 FULLTEKST / ARKIV / DOI
  • Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Skolers læringspraksiser og nyutdannede lærere
    Universitetsforlaget 2021 ARKIV
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Anne Ragnhild Grini :
    Lærerstudenters erfaringer med oppmerksomt nærvær som stressmestringsverktøy
    Universitetsforlaget 2020
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Gisken Marianne Meløe :
    Elevmassasje for å fremme positive elev-elev-relasjoner
    Universitetsforlaget 2020
  • Line Husjord, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Skolemåltidet i ungdomsskolen - et mulighetsrom for gode helsevalg
    Universitetsforlaget 2020
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Veronica Bergan :
    Livsmestring – hva kan det romme?
    Universitetsforlaget 2020
  • Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen?
    Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 2020 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Yngve Antonsen, Gregor Maxwell, Kristin Emilie W Bjørndal, Rachel Elise Jakhelln :
    «Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
    Acta Didactica Norden (ADNO) 2020 PROSJEKT / FULLTEKST / ARKIV / DOI
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln :
    FoU-kompetansen hos nyutdannede grunnskolelærere – grunnlag for skoleutvikling?
    Acta Didactica Norden (ADNO) 2020 ARKIV / PROSJEKT / FULLTEKST / DOI
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Svein-Erik Andreassen :
    Om sammenhenger mellom forskningsspørsmål, aksjonsforskning, casestudier og generalisering
    Cappelen Damm Akademisk 2020 ARKIV / DOI
  • Rachel Elise Jakhelln, Gunilla Brita Maria Eklund, Jessica Aspfors, Kristin Emilie W Bjørndal, Gerd Stølen :
    Newly qualified teachers' understandings of research-based teacher education practices-Two cases From Finland and Norway
    Scandinavian Journal of Educational Research 2019 ARKIV / DOI
  • Kristin Emilie W Bjørndal :
    Barns utvikling av kritisk tenkning – avgjørende for bærekraftig utvikling
    Universitetsforlaget 2019
  • Veronica Bergan, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Barnehagen – første steg mot en bærekraftig utvikling
    Universitetsforlaget 2019
  • Kristin Emilie W Bjørndal :
    Filosofiske samtaler - stimulering av elevers kritiske tenkning
    Universitetsforlaget 2017
  • Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie W Bjørndal, Gerd Stølen :
    Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
    Acta Didactica Norge 2016 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Kristin Emilie W Bjørndal :
    Digital dømmekraft i skolen
    Cappelen Damm Akademisk 2014
  • Kristin Emilie W Bjørndal :
    Digital dømmekraft
    Gyldendal Akademisk 2014
  • Kristin Emilie W Bjørndal :
    Pedagogisk designforskning - en forskningsstrategi for å fremme bedre undervisning og læring
    Universitetsforlaget 2013
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Veronica Bergan :
    Skape rom for folkehelse og livsmestring i skole og lærerutdanning
    Universitetsforlaget 2020
  • Veronica Bergan, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Bærekraft i praksis i barnehagen
    Universitetsforlaget 2019
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Yvonne Sørensen :
    "Arbeid med å fremme elevers subjektive livskvalitet"
    2023
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Yvonne Sørensen :
    "Arbeid med å fremme elevers subjektive livskvalitet"
    2023
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Yvonne Sørensen :
    Development of student teachers' reflexive habit through writing individual digital learning logs 
    2023
  • Andrea Hofmann, Åsmund Aamaas, Anne-Line Bjerknes, Anne Bergliot Øyehaug, Kristin Emilie W Bjørndal, Yvonne Sørensen :
    Promoting interdisciplinary teaching in teacher education
    2023
  • Yngve Antonsen, Kristin Emilie W Bjørndal, Rachel Elise Jakhelln :
    Hvordan bedre yrkesstarten for lærere
    Utdanningsnytt.no 2022
  • Svein-Erik Andreassen, Margrethe Amalie Tresselt, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Er LK20 forvirrende? - Noen refleksjoner om de tre tverrfaglige temaene og kjerneelementene
    form tidsskrift for kunst og design 23. mai 2022 FULLTEKST
  • Yvonne Sørensen, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Folkehelse og livsmestring. Etablere og vedlikeholde et godt psykososialt læringsmiljø 
    2022
  • Yvonne Sørensen, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Etablering og vedlikehold av et godt psykososialt læringsmiljø gjennom modellering og studentaktiv tilnærming i faget pedagogikk og elevkunnskap (PEL)
    2022
  • Yngve Antonsen, Kristin Emilie W Bjørndal, Rachel Elise Jakhelln :
    Den fantastiske masterlæreren møter skolen? Følgeforskning på lærere utdannet i Pilot i Nord.
    2022
  • Yvonne Sørensen, Kristin Emilie W Bjørndal, Veronica Bergan :
    Etablering av psykososialt læringsmiljø
    2021 DATA
  • Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Behold femårig lærerutdanning
    Forskerforum.no 08. februar 2021 FULLTEKST / DATA
  • Kristin Emilie W Bjørndal :
    Presentasjon av antologien: Skape rom for folkehelse og livsmestring i skole og lærerutdanning (Bjørndal og Bergan, 2020), kap. 8: Lærerstudenters erfaringer med oppmerksomt nærvær som stressmestringsverktøy (Bjørndal & Grini, 2020).
    2020
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Heidi Biseth :
    Bygger bro mellom skolen og lærerutdanningen
    07. oktober 2020 DATA
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Veronica Bergan :
    Bærekraft i praksis i barnehagen - fagseminar
    2019
  • Gregor Maxwell, Yngve Antonsen, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Inclusive education competence in teacher education – an absence in newly trained teachers in Norway
    2019
  • Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Newly qualified teachers’ experiences of their knowledge-base in practice – a Norwegian longitudinal study.
    2019
  • Gregor Maxwell, Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Inclusive education competence in teacher education – an absence in newly qualified teachers in Norway
    2019
  • Rachel Elise Jakhelln, Gunilla Brita Maria Eklund, Jessica Aspfors, Kristin Emilie W Bjørndal, Gerd Stølen :
    Newly qualified teachers’ understanding of research-based teacher education in Finland and Norway
    2018
  • Kristin Emilie W Bjørndal :
    Filosofering med barn og unge styrker medvirkning.
    2018
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Rachel Elise Jakhelln :
    Hva med masterlærerne som er ferdig utdannet – hva sier de?
    2018
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Rachel Elise Jakhelln :
    Nyutdannede «masterlærere» og yrkespraksis
    2018
  • Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie W Bjørndal :
    RELEMAST - Relevant masterutdanning
    2018
  • Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie W Bjørndal :
    RELEMAST – Relevant MA education for primary and lower secondary school teachers
    2018
  • Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Absence and presence of leadership? The experience of early career teachers’ with school management with respect to their competence from initial teacher education
    2017
  • Rachel Elise Jakhelln, Gerd Stølen, Kristin Emilie W Bjørndal, Unn-Doris K. Bæck :
    Early career teachers’ experiences with the new research-based knowledge foundation developed in Norwegian teacher education
    2016
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Gisken Marianne Meløe :
    Barn og filosofi.
    2014
  • kristin Emilie W Bjørndal :
    Utvikle undervisningsopplegg for å understøtte barn og unges digitale dømmekraft. Bruk av Design research som forskningsstrategi
    2013
  • Kristin Emilie W Bjørndal :
    Digital dømmekraft
    2011

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →

    Publikasjoner utenom Cristin

    • Bjørndal, Kristin Emilie W (2012) Digital dømmekraft. Utprøving og empirisk analyse av et undervisningsopplegg for ungdomstrinnet, inspirert av filosofering med barn-bevegelsen, med formål om å fremme kritisk internettbruk.(Doktoravhandling, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk). Tromsø: Universitetet i Tromsø.   
    • Bjørndal, Kristin Emilie W (2002) Statusrapport fra forsknings- og utviklingsprosjektet: BrainBank – kunnskapsbase i læring og undervisning. PLP, Universitetet i Tromsø.
    • Bjørndal, Kristin Emilie W (2003) Statusrapport for prosjektet: Det elektroniske klasserommet – et interaktivt rom for å utvikle student til student respons i lærerutdanning. PLP, Universitetet i Tromsø.
    • Bjørndal, Kristin Emilie W. (2000) Erfaringer fra en grunnskole i Tromsø. Filosofi i skolen. HiO-rapport, side 43-62, nr. 7.


    Forskningsinteresser

    Dialogpedagogikk, pedagogiske grunnlagsproblemer, filosofering med barn og ungdom, filosofi og kritisk tenkning i skolen, digital kompetanse med vekt på digital dømmekraft og danning, oppmerksomt nærvær (Mindfulness) innenfor utdanningsfeltet.

    Medlem av forskergruppe:

     



    CV

    Arbeidserfaring

    • 2012: Førsteamanuensis i pedagogikk, ILP, UiT
    • 2011: Studieleder og universitetslektor i pedagogikk, ILP, UiT
    • 2010: PhD-stipendiat, ILP, UiT
    • 2009-2010:Studieleder, ILP, UiT
    • 2004-2009: PhD-stipendiat, ILP, UiT
    • 2002-2004: Universitetslektor i pedagogikk, Program for læring og praktisk pedagogikk (PLP)
    • 2003: Undervisningsoppdrag ved avd. for lærerutdanning, Høgskolen i Tromsø
    • 2001: Forskningsassistent for professor Tom Tiller ved Program for læring og praktisk pedagogikk (PLP) ved UiT, PLP, UiT 
    • 2000-2001: Rektor og lærer ved Norsk dataskole as

    For detaljert cv ta kontakt

    Verv

    • 2008/v 2009: Instituttstyremedlem, IPLU, Universitetet i Tromsø.
    • 1997/ v1998: Fagutvalgskoordinator ved Samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Tromsø.
    • 1996/ v1997: Fagutvalgsmedlem, pedagogikk hovedfag. Universitetet i Tromsø.   
    • 1996/ v1997: Styremedlem i Pedagogikkstudentenes Nasjonale Fagråd (PNF).
    • 1997: Vararepresentant i styret for Norsk Studentunion (PNFs NSU-koordinator).

    Kursholder

    • Filosofi i skolen. Bestilling fra Tromsø kommune (7. februar og 14. mars 2006).
    • Filosofi i skolen. Bestilling fra Harstad kommune (22.-23. mars 2006).
    • Veiledning av lærlinger. FAGSAMLING I IKT-DRIFTSFAG for faglige ledere og lærlinger. Bestilling fra Kommunenes Opplæringskontor i Troms (19-20 april 2006).

    Innlegg på konferanser/seminar

    Ikke oppdatert

    • REDD BARNA Nettvettseminar, Folkets hus, Oslo 3. februar 2007, innlegg: Nettvett gjennom filosofiske samtaler.
    • Nasjonale konferanse for Filosofi i skolen: Dialog og dannelse – den filosofiske samtalen som en ny læringsarena. Det Humanistiske fakultet. UiO, 16. juni 2006, innlegg: Fra filosofiens abstraksjoner til lek og dialog.
    • Næringslivsdagene. Universitetet i Tromsø, 17.-18. oktober 2003, innlegg: Å være nyutdannet i det offentlig vs. det private næringsliv
    • IKT- konferanse i Øksnes kommune i Vesterålen, 2003, innlegg: BrainBank – i teori og praksis.
    • IKT- fremtidsvyer for skolen 28.november 2002, innlegg: Kunnskapsbaser.
    • Seminar om filosofi og barn. Høgskolen i Oslo, 11-12. november 1999, innlegg: Erfaringer fra en grunnskole i Tromsø.