Bertil Bjerkan
Førstemanuensis
Stillingsbeskrivelse
Medlem av Programstyret
Spesialpsykolog (20 %) ved Regionsenteret for døvblinde, UNN
De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →
Publikasjoner utenom Cristin
Bjerkan, B. (2012). Døvblindhet - fra begrep til diagnose. I L. W. Wehner (red.), Døvblindes hverdag (s. 42-50). Dronninglund, DK: Nordens Velfærdscenter. ISBN 978-87-7919-069-6
Jacobsen, K. & Bjerkan, B. (2011). Hvordan kan miljøarbeid bidra til å tilrettelegg for god psykisk helse? Utvikling: kompetanse i utvikling, 5(3), 12-13.
Bjerkan, B. (2011). Språkvansker. I F. Svartdal (red.), Psykologi i praksis (s. 199-208). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Bjerkan, B. (2011). Utvikling: De første leveårene. I F. Svartdal (red.), Psykologi: En introduksjon (s. 149-165). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Jacobsen, K., & Bjerkan, B. (2010). Tidlig samspill med spedbarn med alvorlig psykisk utviklingshemming. I V. Moe, K. Slinning, & M. Bergum Hansen (red.), Håndbok i sped- og småbarns psykiske helse (s. 480-492). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Jacobsen, K., Bjerkan, B., & Sørlie, R. (2009). Challenging behaviour in an adult male with congenital deaf-blindness: analysis and intervention. Scandinavian Journal of Disability Research, 11, 209-220.
Jacobsen, K., Bjerkan, B., & Tiller, K. (2008). Utredning og diagnostisering av mennesker med psykisk utviklingshemming. Utvikling, 2(3), 4-5.
Bjerkan, B. (2006). Døvblindhet, trivsel – og Tromsø. Døvblinde-Nyt nr. 2, 24-27. Udgivet af Danske Døvblindfødtes Forening og Videnscenter for Døvblindfødte, ISSN 1396-1632.
Bjerkan, B. (2006). Ulike typer sosial kontakt med mennesker med og uten utviklingshemming. I S. v. Tetzchner, E. Grindheim, J. Johannessen, D. Smørvik & V. Ytterland (red.), Biologiske forutsetninger for kulturalisering. Festskrift til Harald Martinsen på 60-årsdagen 6. juni 2006 (s. 47-58). Oslo: Universitetet i Oslo og Autismeforeningen i Norge. ISBN 82-569-2332-6.
Bjerkan, B. (2005). Sosialt samspill og kommunikasjon i utviklingspsykologisk perspektiv. Norsk Tidsskrift for Logopedi, nr. 1.
Bjerkan, B. (2001). Trivselen til tre døvblinde personer på sydentur. Døvblinde-Nyt, nr. 1.
Forskningsinteresser
Social development in infancy; early communication - normal and abnormal processes; deaf-blindness; stuttering.
Undervisning
Fagområde utdanning
Utviklingspsykologi - barn
Kommunikasjon og språk - typisk og utypisk
Klinisk psykologi - habilitering
Undervisning:
PSY-1503 Språk og språkvansker; PSY-2541 Barns utvikling; PSY-2543 Praksis i barnehage; PSY-1001 Innføring i psykologi; PSY-1007 Utviklingspsykologi;