Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2012
PED-1011 Normalitet, avvik og funksjonshemning - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse:
- kunnskap om begrepene normalitet, avvik og funksjonshemning i biologisk, utviklingspsykologisk og filosofisk perspektiv
- kunnskap om forklaringer på at mennesker defineres som avvikende og dermed anses å ha særskilte behov i forbindelse med opplæring
- kunnskap om forklaringer på at utstøtingsprosesser kan ødelegge folks selvbilde og føre til manglende motivasjon for innsats i skole og samfunn
- kunnskap om forklaringer på at livskvaliteten for funksjonshemmede og stigmatiserte grupper kan heves, og et samfunn som inkluderer alle kan realiseres, gjennom bedre sosiale og kulturelle levekår
Ferdigheter:
- kunne gjenkjenne utstøtingsprosesser i sosiale sammenhenger
Kompetanse:
kunne treffe tiltak for å motvirke sosiale utstøtingsprosesser
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav:
Hjemmeoppgave over oppgitt tema på 1700-1800 ord (ca. 5 sider). Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.Eksamen/vurdering:
Hjemmeoppgave over en (1) uke med oppgitt tema, ca. 3500 ord (ca. 10 sider). Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren F gis det tilbud om kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Pensum
Pensum PED-1011 høsten 2012:
Bøker:
Goffman, E. Stigma. Penguin Books, 1990 (ca 170 s.)
Morken, Ivar: Normalitet og avvik. Spesialpedagogiske utfordringer - en innføring. Cappelen Akademisk Forlag, 3. opplag 2010.
Kompendium (ca 300 s.):
Østerberg, D: Emil Dürkheims samfunnslære. Kap. 7:Forbrytelsens og straffens sosiologi. Oslo: PAX 1983 (12 s.)
Becker, H. S: Outsiders. Kap. 1. N.Y: The Free Press (19 s.)
Christie, N.: "Kategorienes makt." I J.I. Nergård og S. Nesset (red.), Det gjenstridige. Edmund Edvardsen 60 år. Vallset: Oplandske Bokforlag. 2003 (7s.)
Edvardsen, E.: Samfunnsaktiv skole. En skole rik på handling. Oplandske Bokforlag. 2004. Kap. 9 og 10 (27 s.)
Edvardsen, E. (2005): Distriktsmedisin som kulturmøte. I O. Lian og E. Merok (red.), Mellom nostalgi og avantgarde. Høyskoleforlaget. 2005. (10s.).
Edvardsen, E.: Historiske protokollers partiskhet. I C. Beck og A. Hoëm (red.), Samfunnsrettet pedagogikk ¿ NÅ. Oplandske Bokforlag. 2003.
Edvardsen, E. og J-I. Nergård: Funksjonshemning og lokalsamfunn. Kap. 1-3. Stensil. UiT
Johnsen B.E.: På talefot med psykisk utviklingshemmede. Spesialpedagogikk, 2003, nr. 2 (9s.)
Johnsen B.E.: Normalisering i beste hensikt. Embla, 2003, nr. 1
Simmel, G.: "The Stranger". Sosiologie, 1908
Simmel, G.: "The Poor". Sosiolgie, 1908
Høgmo, A.: Fremmed I det norske hus. Kap 1. Oslo: Gyldendal akademiske. 1998. (10 s)
Høgmo, A.: Er barn rasister? Norsk tidsskrift for migrasjonsforskning, nr. 2, 2002 (15 s.)
Haugen, R.: Barn og unges læringsmiljø. Kap. 10: Elever med særskilte opplæringsbehov (45 s.)