høst 2018
LER-6004 Matematikk grunnemne i samisk kontekst, del 1 - Utforsking - 10 stp

Emnetype

Emnet er et grunnemne innenfor matematikkdidaktikk som blir undervist som en integrert del av SUM-prosjektet

Opptakskrav

Fullført lærerutdanning eller barnehage/førskolelærerutdanning

Innhold

Et sentralt mål med emnet er at studentene skal prøve ut nye måter å undervise på i matematikk, med fokus på samisk tradisjonell kunnskap, utforsking og modellering, for på denne måten å utvikle egen praksis.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskap og forståelse Studenten skal ha grunnleggende kunnskap om

  • elevers læring i matematikk ved hjelp av utforsking, kreativitet og problemløsning
  • elevers læring og kunnskaper om modellering i praktiske og matematiske kontekster
  • sammenhenger mellom utforskende arbeidsformer i matematikk og samisk tradisjonell kunnskap
  • utforskende undervisning i matematikk i samisk skole
  • undervisning ved bruk av problemløsning, utforsking og modellering i en samisk kontekst

 

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • prøve ut ulike typer undervisning ved bruk av utforsking, modellering og problemløsning i en samisk kontekst
  •  

 

Kompetanse

Studenten skal

  • kunne gjennomføre matematikkundervisning med fokus på utforsking og modellering relatert til samisk tradisjonell kunnskap


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Undervisninga vil variere mellom utvikling av undervisning, evaluering av gjennomførte opplegg, og diskusjoner om forskningslitteratur.

Eksamen

Arbeidskrav Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan ta eksamen:

  • 70 % deltaking på undervisning
  • Presentere refleksjoner rundt gjennomført undervisningsopplegg på minst to samlinger, omfang 10-15 minutter på hver.

Eksamen

Muntlig presentasjon på 20 minutter for medstudenter, der en tolker egen undervisning i lys av relevant teori.

Ved bedømming av eksamen benytter man karakterer etter en skala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.

Ved karakteren F/ikke bestått kan man ta kontinuasjonseksamen i starten av neste semester. Arbeid kan legges frem for ny sensur i omarbeidet eller supplert form.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: LER-6004
  • Tidligere år og semester for dette emnet