høst 2018
HEL-6331 Veiledningskompetanse for helsevitenskapelige utdanninger og helsetjenestene - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni 2018

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne. 

Opptakskrav

3-årig bachelorgrad.

Søknad om opptak registreres her: EVU-web


Innhold

Faglig innhold:

  • Det pedagogiske grunnlaget for veiledning
  • Veiledningsmetoder
  • Kommunikasjon, kommunikasjonsverktøy
  • Veiledning som strukturert prosess, faser i veiledning
  • Veiledning med særlig fokus på en-til-en veiledning og veiledning i grupper
  • Rollen som veileder og som relasjonsbygger og prosessleder
  • Refleksjon, kritisk refleksjon og etisk refleksjon
  • Skikkethetsvurdering
  • Læringsutbyttebeskrivelser og vurdering


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

  • Kan drøfte det teoretiske grunnlaget for veiledning, forstå prinsipper og forutsetninger i veiledning.
  • Kan analysere veiledningsfaglige problemstillinger med utgangspunkt i teoretiske grunnlag og metoder.
  • Grunnleggende kunnskap om kommunikasjon og samspillsprosesser i veiledningsforhold
  • Evne til å vurdere studentenes skittethet (i praksisstudier) og iverksette tiltak etter gjeldende retningslinjer.

 

Ferdigheter

  • Anvende metoder i veiledning på en selvstendig måte.
  • Anvende ulike samtaleverktøy for å bidra til refleksjon og læring hos veisøker.
  • Strukturere veiledningen.
  • Reflektere systematisk, kritisk og etisk over egen veiledning og fremme veisøkers refleksjon over egen læring.

 

Generell kompetanse

  • Vise innsikt i etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen.

Undervisnings- og eksamensspråk

norsk

Undervisning

Undervisnings- og arbeidsformer:

  • Egen fordypning, miniforelesninger og dialog
  • Arbeid i grupper, tilbakemelding (feedback)
  • Muntlig og skriftlig refleksjon
  • Veiledningsøvelser/oppgaver i og mellom samlingene.
  • Rollespill, video og øvelser i par og grupper

 

Læringsaktiviteter:

Studiet vil bestå av nettstudier, studiesamlinger, individuelt arbeid og arbeid i grupper. Studentenes egne erfaringer vil trekkes inn i og være sentrale i undervisningen.Selvstudier utgjør en vesentlig del av studiet. Digital teknologi tas i bruk via nettressurser som video, tekst, lenker, oppgaver og deltakelse i diskusjonsforum.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Obligatorisk deltakelse

Det kreves 80 % tilstedeværelse ved studiesamlingene. Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav. Krav om tilstedeværelse begrunnes med at studenten får mulighet til å tilegne seg kompetanse som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg kun ved å lese pensum og/ eller ta eksamen. Veiledning er et ferdighetsfag. Kunnskap og ferdigheter innen veiledning utvikles gjennom å praktisere, diskutere og reflektere over veiledningspraksis.

2. a) Studenten skal gjennomføre minimum 3 veiledningssamtaler med student/medstudent i emnet eller kollega (ikke pasient). b) Studenten skal utarbeide, dokumentere og reflektere over egne utviklingsmål.

Dette (a og b) dokumenteres i et arbeidskrav som skal leveres innen angitte frister og være godkjent av emneansvarlig. Maks 2000 ord (4 sider).

Studenter som ikke oppfyller arbeidskrav mister retten til å framstille seg til eksamen.

Eksamen tar utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene (LUB) og bygger på arbeidskravene og læringsaktiviteter i studiesamlingene. Før tredje studiesamling (muntlig eksamen) vil studentene legge frem video av en veiledningssamtale som utgangspunkt for diskusjon, refleksjon og tilbakemeldinger i muntlig eksamen.

 

Emnet vurderes til bestått/ikke bestått.


Pensum

Anbefalt litteratur

Tveiten, S. (2015) Veiledning mer enn ord. Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke AS.

Lauvås,P. & Handal,G. (2014) Veiledning og praktisk yrkesteori. Cappelen Damm AS.

Lauvås,P., Lycke,K.& Handal, G. (2016) Kollegaveiledning med kritiske venner. Cappelen Damm AS

Mathisen,P. & Høigaard,R. (2014) Veiledningsmetodikk. En håndbok i praktisk veiledningsarbeid. Høyskoleforlaget AS

Gjerde, S. (2010) Coaching. hva - hvorfor - hvordan. Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke AS.

Eide,H.&Eide,T. (2013) Kommunikasjon i relasjoner. - samhandling, konfliktløsing og etikk. Gyldendal Norsk Forlag AS

Rolfe,G., Jasper,M. & Freshwater,D. (2011) Critical reflection in practice. Palgrave Macmillan

Illeris, Knud (2012) Læring Gyldendal Norsk Forlag AS

Dysthe, O. (2001). Dialog, samspel og læring. Oslo: Abstrakt forlag.

Svare, H. (2008) Den gode samtalen: kunsten å skape dialog. Pax forlag.

Csikszentmihalyi, Mihaly (2002) Flow Rider- The Random House Group

 

Støttelitteratur knyttet til læring på nett

Margaryan, A., Collis, B. & Cooke, A. (2004). Perspectives on practice: activity-based blended learning. Human Resource Development International, 7(2), 265-274. Publisher Full Text.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society. The development og Higher Psychological Processes. Cambridge, Massachussets, London, England. Harvard University Press.

Wenger, E. (1998). Communities of practice: learning, meaning and identity. Cambridge: University Press.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: HEL-6331
  • Tidligere år og semester for dette emnet