høst
2018
HEL-6331 Veiledningskompetanse for helsevitenskapelige utdanninger og helsetjenestene - 10 stp
Innhold
Faglig innhold:
- Det pedagogiske grunnlaget for veiledning
- Veiledningsmetoder
- Kommunikasjon, kommunikasjonsverktøy
- Veiledning som strukturert prosess, faser i veiledning
- Veiledning med særlig fokus på en-til-en veiledning og veiledning i grupper
- Rollen som veileder og som relasjonsbygger og prosessleder
- Refleksjon, kritisk refleksjon og etisk refleksjon
- Skikkethetsvurdering
- Læringsutbyttebeskrivelser og vurdering
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- Kan drøfte det teoretiske grunnlaget for veiledning, forstå prinsipper og forutsetninger i veiledning.
- Kan analysere veiledningsfaglige problemstillinger med utgangspunkt i teoretiske grunnlag og metoder.
- Grunnleggende kunnskap om kommunikasjon og samspillsprosesser i veiledningsforhold
- Evne til å vurdere studentenes skittethet (i praksisstudier) og iverksette tiltak etter gjeldende retningslinjer.
Ferdigheter
- Anvende metoder i veiledning på en selvstendig måte.
- Anvende ulike samtaleverktøy for å bidra til refleksjon og læring hos veisøker.
- Strukturere veiledningen.
- Reflektere systematisk, kritisk og etisk over egen veiledning og fremme veisøkers refleksjon over egen læring.
Generell kompetanse
- Vise innsikt i etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen.
Undervisning
Undervisnings- og arbeidsformer:
- Egen fordypning, miniforelesninger og dialog
- Arbeid i grupper, tilbakemelding (feedback)
- Muntlig og skriftlig refleksjon
- Veiledningsøvelser/oppgaver i og mellom samlingene.
- Rollespill, video og øvelser i par og grupper
Læringsaktiviteter:
Studiet vil bestå av nettstudier, studiesamlinger, individuelt arbeid og arbeid i grupper. Studentenes egne erfaringer vil trekkes inn i og være sentrale i undervisningen.Selvstudier utgjør en vesentlig del av studiet. Digital teknologi tas i bruk via nettressurser som video, tekst, lenker, oppgaver og deltakelse i diskusjonsforum.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Obligatorisk deltakelse
Det kreves 80 % tilstedeværelse ved studiesamlingene. Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav. Krav om tilstedeværelse begrunnes med at studenten får mulighet til å tilegne seg kompetanse som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg kun ved å lese pensum og/ eller ta eksamen. Veiledning er et ferdighetsfag. Kunnskap og ferdigheter innen veiledning utvikles gjennom å praktisere, diskutere og reflektere over veiledningspraksis.
2. a) Studenten skal gjennomføre minimum 3 veiledningssamtaler med student/medstudent i emnet eller kollega (ikke pasient). b) Studenten skal utarbeide, dokumentere og reflektere over egne utviklingsmål.
Dette (a og b) dokumenteres i et arbeidskrav som skal leveres innen angitte frister og være godkjent av emneansvarlig. Maks 2000 ord (4 sider).
Studenter som ikke oppfyller arbeidskrav mister retten til å framstille seg til eksamen.
Eksamen tar utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene (LUB) og bygger på arbeidskravene og læringsaktiviteter i studiesamlingene. Før tredje studiesamling (muntlig eksamen) vil studentene legge frem video av en veiledningssamtale som utgangspunkt for diskusjon, refleksjon og tilbakemeldinger i muntlig eksamen.
Emnet vurderes til bestått/ikke bestått.
Pensum
Anbefalt litteratur
Tveiten, S. (2015) Veiledning mer enn ord. Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke AS.
Lauvås,P. & Handal,G. (2014) Veiledning og praktisk yrkesteori. Cappelen Damm AS.
Lauvås,P., Lycke,K.& Handal, G. (2016) Kollegaveiledning med kritiske venner. Cappelen Damm AS
Mathisen,P. & Høigaard,R. (2014) Veiledningsmetodikk. En håndbok i praktisk veiledningsarbeid. Høyskoleforlaget AS
Gjerde, S. (2010) Coaching. hva - hvorfor - hvordan. Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke AS.
Eide,H.&Eide,T. (2013) Kommunikasjon i relasjoner. - samhandling, konfliktløsing og etikk. Gyldendal Norsk Forlag AS
Rolfe,G., Jasper,M. & Freshwater,D. (2011) Critical reflection in practice. Palgrave Macmillan
Illeris, Knud (2012) Læring Gyldendal Norsk Forlag AS
Dysthe, O. (2001). Dialog, samspel og læring. Oslo: Abstrakt forlag.
Svare, H. (2008) Den gode samtalen: kunsten å skape dialog. Pax forlag.
Csikszentmihalyi, Mihaly (2002) Flow Rider- The Random House Group
Støttelitteratur knyttet til læring på nett
Margaryan, A., Collis, B. & Cooke, A. (2004). Perspectives on practice: activity-based blended learning. Human Resource Development International, 7(2), 265-274. Publisher Full Text.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society. The development og Higher Psychological Processes. Cambridge, Massachussets, London, England. Harvard University Press.
Wenger, E. (1998). Communities of practice: learning, meaning and identity. Cambridge: University Press.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: HEL-6331
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag
- Tidligere år og semester for dette emnet