høst
2017
MNF-6001 Videreutdanning i naturfag for lærere, Naturfag trinn 1 - 15 stp
Innhold
Kjemi i mat og kosmetikk
- Grunnleggende kjemi
- Kjemiske forbindelser i kroppen: Kjemiske kjennetegn, virkemåte og påvisninger av disse
- Kjemien i kosmetikk og krem
Bioteknologi
- Den genetiske koden og proteinsyntesen
- Arv, avl og genmodifisering
- Bioteknologi innen medisin og forskning
- Bioinformatikk
- Biosikkerhet og etikk.
Radioaktivitet
- Atomfysikk
- Radioaktiv stråling
- Nordlys
Naturfagdidaktikk
- Grunnleggende ferdigheter integrert i naturfag
- HMS i forbindelse med laboratoriearbeid
- Læringsutbytte av aktiviteter i naturfag
- Utfordringer med læreplanmålene i naturfag
Hva lærer du
Kunnskaper: Kandidaten
- har en grunnleggende forståelse av atomer, molekyler og ioner
- kjenner til begrepene mol, molar masse og konsentrasjon
- kan de viktigste kjemiske forbindelsene i kroppen og virkemåten til disse
- kjenner til det sentrale dogme innen bioteknologi (fra DNA til protein)
- kan gjør rede for betydningen av avl og miljø
- kan forklare krysning og hvordan bioteknologien brukes til foredling av planter og organismer,
- kan gi en oversikt over ulike former for medisinsk bruk av bioteknologi
- kan beskrive radioaktiv nedbrytning av grunnstoffer
- kjenner til bruken av ioniserende stråling til teknisk og medisinsk bruk
- kjenner til hvordan ladede partikler fanges opp av jordens magnetfelt og gir opphav til nordlys
Ferdigheter: Kandidaten
- kan anvende teoretisk kunnskap til gjennomføring av praktiske forsøk
- kan gjennomføre målinger og analysere resultater i etterkant
- kan gjøre beregninger med mol, molar masse, masse og konsentrasjon
- behersker et utvalg av teoretiske og eksperimentelle bioteknologiske metoder og analyseverktøy
- kan beskrive anvendelsesmuligheter for genmodifiserte mikroorganismer
- kan analysere læreplanmål
Generell kompetanse: Kandidaten
- kan vurdere å drøfte etikk innen naturfag med spesiell vekt på utfordringer innen bioteknologi
- kan behandle kjemikalier i henhold til HMS-regelverket både generelt og i en klassesituasjon
- kan formidle fagstoff gjennom bruk av hverdagslige eksempler
- kan skape gunstige læringssituasjoner og legge frem fagstoff gjennom variert bruk av skriftlig, muntlig og andre uttrykksformer
- kan utforme og gjennomføre undervisningsopplegg som dekker læringsmål i VG1 naturfag
- kan integrere de forskjellige delene som inngår i naturfag
Undervisning
Studiet er lagt opp som et fleksibelt studium med samlinger for å ivareta den eksperimentelle delen av faget. Det gjennomføres tre samlinger, totalt åtte dager.
Undervisningstype vil være forelesninger, seminarer og laboratorieundervisning på samlingene. I tillegg vil det være nettbasert undervisning mellom samlingene hvor studentene vil få tilgang til videoforelesninger, seminarer via toveis lyd-bilde, nettressurser, digitale tester med mere. Fronter vil bli brukt som læringsplattform.
Studentene er i jobb, og de er derfor i praksisfeltet. Studiet vil ta utgangspunkt i lærernes praksiserfaringer
Eksamen
Fire timers skriftlig skoleeksamen.
Studentene må ha minimum 80 % oppmøte på samlingene
- Tre godkjente obligatoriske tester i Fronter
- Godkjent laboratoriekurs og rapporter
- Godkjent utarbeidelse av undervisningsopplegg
Kontinuasjonseksamen: Kandidater som får F (stryk) kan melde seg opp til kontinuasjonseksamen påfølgende semester.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: MNF-6001
- Ansvarlig enhet
- Fakultet for naturvitenskap og teknologi
- Tidligere år og semester for dette emnet