10-årsjubileum for det kvenske språket

Markering av 10 års jubileum for det kvenske språket som offisielt minoritetsspråk i Norge. Foredrag om kvensk språk og kvenske kulturinnslag.  Lesestund for barna. Velkommen!

Den 26. april 2005 fikk kvensk språk offisielt status som eget språk i Norge. Nå har Landsstyremøtet i Norske Kveners Forbund / Ruijan Kveeniliitto vedtatt å gjøre 26. april til offisiell markeringsdag for kvensk språk.  Navnet på dagen er Kveeniin kielipäivä –  Kvensk Språkdag.  Tiårsdagen markeres på Tromsø Museum.

Program:

«Kväänistä kvartissa / Kvensk på et kvarter»

Historien til det kvenske språket og språkets utvikling etter 2005 ved Merethe Kristiansen, Kvensk Institutt.

Foredrag om kvensk språk

ved Merethe Kristiansen, Kvensk Institutt

Anstein Mikkelsens film «Under en annen himmel»

Norsk dokumentar. 48 minutter

"Under en annen himmel". Foto: Arnstein Mikkelsen

- Det var jula 1960. Oldemor og jeg sto ute og så på stjernehimmelen. Hun var 90 og jeg var fire. – Hun pekte og forklarte. Jeg tror det var stjernene hun fortalte om, men jeg er ikke sikker. For hun kunne bare litt av mitt språk, og jeg enda mindre av hennes. Slik beskriver regissør Anstein Mikkelsen utgangspunktet for jakten på hans kvenske oldemors stjernehimmel.

Da filmskaper Anstein Mikkelsen startet jakten på sine oldemors stjernehimmel fant han mange, lange tråder fra hennes lille gård i Børselv og ut i verden. Den kvenske kulturen er ikke bare en isolert, liten flekk nord i Norge, men del av et spennende og stort fellesskap. Samtidig er kulturen og språket under større press enn noensinne.

Koret KvääniÄänii. Fra NRKs Salmeboka minutt for minutt

Musikkinnslag med KvääniÄänii

KvääniÄänii, som betyr "kvenske stemmer", er et kombinert barne- og voksenkor. Det ble stiftet i 2014 og er en videreføring av "Kvensk sanggruppe i Nord-Troms" som startet opp i 2011. Koret har bl.a. deltatt på NRK-satsingen "Salmeboka minutt for minutt" i 2014.

Språkstund med Tove Reibo., Kvenkultursenteret. Foto: Pål Vegard Eriksen.

Kl. 12.00 Lesestund for barn

Parallelt med foredraget blir det lesestund for barn. Tove Reibo fra Halti Kvenkultursenter leser fra Agnes Eriksen sine bøker «Kummitus ja Tähtipoika», «Spøkelset og Stjernegutten».

Arr. Norske Kveners Forbund i samarbeid med Kvensk Institutt, Vadsø Museum - Ruija Kvenmuseum og Halti Kvenkultursenter.

Når: 26.04.15 kl 12.00–15.00
Hvor: Tromsø Museum