Helsefaglig pedagogisk seminar, tema: Vurderingsordninger med god læring for studenter og liten lærerinnsats- finnes de?

Er det blitt litt mye eksamener og andre former for kontrollerende, karaktergivende vurdering i høgre utdanning? Er Kvalitetsreformens intensjon om at studentene skal få bedre oppfølging realisert eller hva har skjedd? Er lærerne blitt pålagt (eller kanskje også valgt selv) langt mer arbeid med vurdering av studenter enn tidligere? Fungerer dette? Slike spørsmål vil prof.em. Per Lauvås ta opp. Svarene har et optimistisk preg: Nyere forskning gir grunnlag for å hevde at det er mulig å lage vurderingsopplegg som både gir gode læringsresultater og liten arbeidsinnsats fra lærernes side.  Kun et luftig fata morgana?

Vi kan evt også få tid til gå videre med flere spørsmål:

• Er Bolognaprosessens vurderingsregimer holdbare? Det uttrykkes tvil
  • Kvalitetssikrer vi eksamen og vurdering – noen svin på skogen her?
  • NOKUT sikrer kvalitet på alt mulig, men på vurderingsområdet? Er det så farlig, da?

Studiebarometeret 2014  viser at studentene gjennomgående er minst fornøyde med individuell oppfølging og veiledning. Det er derfor all grunn til å tematisere, diskutere og reflektere over dagens vurderingsordninger. Professor emeritus Per Lauvås innleder til diskusjon. Ikke gå glipp av seminaret- meld deg på i dag!

Velkommen til seminar!

HelPed v/ Anita Iversen