Disputas – cand.san Svein Arild Vis. Tittel på avhandlingen: “Factors that determine children’s participation in child welfare decision making. From consultation to collaboration”

Cand.san Svein Arild Vis disputerer for ph.d.-graden i medisinske fag og vil offentlig forsvare avhandlingen:

Kort sammendrag av avhandlingen:

Norge har gjennom barnekonvensjonen forpliktet seg til å legge til rette for barns deltakelse. Det betyr at barn skal få anledning til å si sin mening og at de gis innflytelse utfra alder og modenhet. Det er opp til den enkelte saksbehandler å avgjøre hvordan dette skal praktiseres. Formålet med undersøkelsen er å identifisere hvilke faktorer som bestemmer om barn i alderen 6-14 år blir konsultert når barnevernet skal fatte beslutninger og hva som avgjør om barnets synspunkt tillegges vekt.

Studien måler sosialarbeideres  prioritering av deltakelse oghvor  ofte barn har innflytelse over utfallet av en beslutning. Resultatene viser at variasjon blant saksbehandlerne i deres syn på hvor problematisk deltakelse er kan forklare hvorfor ikke alle barn blir spurt om hva de mener. Når barn blir spurt om hva de mener, er den endelige beslutningen i tråd med barnets ønsker i omlag halvparten av sakene. Barnets innflytelse avhenger i stor grad av hva barnet mener. Sannsynligheten for at barnet får sine ønsker oppfylt er mindre dersom barnet ikke er enig med barnevernet. Barnets alder har liten betydning for om barnet får sine ønsker oppfylt. Når barn får delta på møter der saken diskuteres får de økt mulighet for innflytelse sammenlignet med om de har enesamtaler med saksbehandleren. Et viktig tiltak for å sikre barns videre deltakelse vil være å etablere møtearenaer som er barnevennlige. (Avhandlingen er tilgjengelig for utlån hos Seksjon for forskningstjenester frem til disputasdato)

Veileder
Professor Amy Holtan

Bedømmelseskomiteen