Rødvinsseminar: Beleiringen av Leningrad (1941-44) og den skjulte historien – samtaler med overlevende

Ph.d. James Clapperton holder årets første rødvinsseminar tirsdag 3. februar.

Hifo-Tromsøs første rødvinsseminar i 2015 dreier seg om bruk av muntlige kilder i historieforskningen, basert på intervjuer med 30 overlevende etter den tyske beleiringen av Leningrad (1941-44).

Foredraget er basert på doktoravhandlingen til historiker James Clapperton:
«The Siege of Leningrad and the Sacred Narrative: Conversations with Survivors» fra 2007. Intervjuobjektene til Clapperton kom fra ulike samfunnsgrupper: Kunstnere, musikere, soldater, ubåt-offiserer og lærere.

Foredraget diskuterer ulike aspekter ved bruk av muntlige kilder fra overlevende etter en av de verste blokadene under den andre verdenskrig, slik som minner, patriotisme, sult og kannibalisme.

Foredraget blir kommentert av historiker og Barents Chair Kari Aga Myklebost.

James Clapperton har doktorgrad i historie fra Edinburgh University. Han er dessuten musiker, og har også en doktorgrad i musikk fra Sussex University. Clapperton arbeider nå som produsent for Festspillene i Nord-Norge.

Foredraget vil foregå på norsk.

Salg av vin, øl, kaffe og brus.

Arr.: Historisk forening Tromsø

Når: 03.02.15 kl 19.00–22.00