Disputas – Cand psychol Børge Idar Mathiassen. Tittel på avhandlingen: “IQ as a Predictor and Moderator of Children’s Mental Health Status”

Cand psychol Børge Idar Mathiassen disputerer for ph.d.-graden i helsevitenskap og vil offentlig forsvare avhandlingen:

“IQ as a Predictor and Moderator of Children’s Mental Health Status”

Kort sammendrag av avhandlingen:

Det antas at cirka åtte prosent av barn og unge har en psykisk lidelse. Forekomsten av psykiske lidelser hos barn og unge med lærevansker er 3-5 ganger større enn dette. Det er forsket lite på hvilken betydning dette har for den hjelpen de mottar i spesialisthelsetjenesten. Hovedfokus i avhandlingen har vært å undersøke om kognitivt funksjonsnivå predikerer symptombelasting og psykososialt funksjonsnivå, og hvorvidt det er en faktor som påvirker effekten av den behandling som mottas.

I avhandlingen er det benyttet data fra pasienter henvist til poliklinisk behandling i psykisk helsevern for barn og unge. Både ved start av behandling og seks måneder etter oppstart ble symptomer på psykisk lidelse og psykososialt funksjonsnivå kartlagt av pasientenes behandlere. Kognitivt funksjonsnivå ble kartlagt med en standardisert test.

Resultatene viste at det er stor grad av enighet når flere behandlere vurderer en pasients symptomer på psykisk lidelse og psykososialt funksjonsnivå. Kognitivt funksjonsnivå predikerte pasientenes symptomnivå. Det ble ikke funnet noen samvariasjon mellom psykososialt funksjonsnivå og kognitiv funksjon. Resultatene viste videre at pasientene hadde en betydelig bedring i psykisk helse etter seks måneders behandling, og at de med høyest kognitivt funksjonsnivå hadde størst reduksjon i symptomnivå i denne perioden. Den sammen effekten ble ikke funnet på endring i pasientenes psykososiale funksjonsnivå. (Avhandlingen er tilgjengelig for utlån hos Seksjon for forskningstjenester frem til disputasdato)

Veiledere
Hovedveileder professor Knut Waterloo
Biveileder professor Monica Martinussen