Disputas – Siv.ing Eli Larsen. Tittel på avhandling: “Designing national electronic services in the public healthcare sector”

Siv.ing Eli Larsen disputerer for ph.d.-graden i medisinske fag og vil offentlig forsvare avhandlingen:

“Designing national electronic services in the public healthcare sector”

Kort sammendrag av avhandlingen:

Hvorfor er det så vanskelig å etablere gode elektroniske samhandlingsverktøy for et samlet helsevesen? Denne problemstilling er dagsaktuell, ikke minst fordi norske myndigheter i disse dager utreder muligheten for en felles elektronisk journal for Norges innbyggere.

Kandidaten har gjennom flere år studert hvilke mekanismer som er avgjørende for utviklingen av elektroniske samhandlingsverktøy for norsk helsevesen. Bakgrunnen for å forske på dette temaet, er det faktum at elektronisk samhandling på tvers av våre helseinstitusjoner i stor grad er mangelfull.

Tre offentlige prosjekter danner grunnlaget for studiet som er gjennomført med datainnsamling hovedsakelig bestående av intervjuer, observasjoner og dokumentstudier. Kandidaten har tidlig i sin studie også vært medlem av et prosjekt som prøvde å lage samhandlingsverktøy. Studiet strekker seg fra 2005 og frem til 2014

Avhandling bidrar med å gi et rikt innsyn i det som foregår i forbindelse med etablering av nye elektroniske tjenester i norsk offentlig helsevesenet og viser hvordan de forskjellige strategiene som myndighetene har benyttet opp gjennom de siste årene, har påvirket leverandører og brukere av informasjonssystemene som benyttes. Studiet viser at prioriteringen av hvilke samhandlingsverktøy som skal utvikles nå blir sterkere styrt av politiske prosesser enn hva helsevesenet selv etterspør.

Kandidaten foreslår at prioritering av hvilke tjenester som skal utvikles i større grad må legges til helsevesenet og at utvikling av nye tjenester må foregå på en trinnvis måte, slik at brukerne på et tidlig stadium kan gi tilbakemeldinger til sine leverandører for å oppnå at nye tjenester blir utviklet til beste for de som skal bruker dem til daglig. (Avhandlingen er tilgjengelig for utlån hos Seksjon for forskningstjenester frem til disputasdato)

Veiledere
Hovedveileder professor Gunnar Ellingsen, IKM
Biveileder førsteamanuensis Kjersti Bakken, ISM