Møte i Språk og samfunn v/ professor Endre Mørck: Variasjon i mellomnorsk

Det viktigste kildematerialet fra mellomnorsk tid (1350–1536) er diplom, dvs. middelalderbrev i vid betydning. I foredraget vil det bli sagt litt om muligheter
for og problem med å undersøke variasjon i  mellomnorsk ved hjelp av
diplommaterialet, og det vil bli presentert resultat fra undersøkelser av
mellomnorsk morfologi og syntaks.

Det viktigste kildematerialet fra mellomnorsk tid (1350–1536) er diplom, dvs. middelalderbrev i vid betydning. Sammenlikna med det meste av annet kildemateriale fra middelalderen har diploma den fordelen at de inneholder informasjon om når og hvor de blei skrevet, hvem som var utsteder(e), og i visse tilfeller også om hvem som var skriver. Diploma har derfor ofte vært nytta som grunnlag for studier av kronologisk, geografisk og det som vi kan kalle sosial variasjon. I foredraget vil det bli sagt litt om muligheter for og problem med å undersøke variasjon i mellomnorsk ved hjelp av diplommaterialet, og det vil bli presentert resultat fra undersøkelser av mellomnorsk morfologi og syntaks. I noen tilfeller synes resultatet av slike undersøkelser å bekrefte at diploma er gode kilder for studier av kronologisk, geografisk og sosial variasjon, mens resultatet andre ganger viser at diploma må nyttes med forsiktighet til slike studier. Spørsmålet er dermed hvor velegna diploma er som kildemateriale.

Når: 02.12.14 kl 19.00–21.00
Hvor: Rom E-0104 i SV/HUM-bygget