Velkommen til lansering av boka:
Reformideer i norsk skole
Spredning, oversettelse, implementering
Kjell Arne Røvik, Tor Vidar Eilertsen og Eli Moksnes Furu (red.)
Bokomtale:
"Reformideer i norsk skole" handler om ideer om hvordan skoler bør organiseres, ledes og styres, men også om hvordan den pedagogiske kjernevirksomheten bør utføres.
De fleste samfunnsområder og organisasjoner, både i Norge og internasjonalt, preges av mange reformideer og høy reformaktivitet. Eksempler på reformideer som har fått tilnærmet global utbredelse er mål- og resultatstyring, kvalitetssikring, balansert målstyring og idealet om flatere organisasjonsstrukturer.
I Reformideer i norsk skole stilles fire hovedspørsmål:
- Hvor kommer reformideene fra?
- Hva handler de om?
- Hvordan spres og sirkulerer ideene i skolesektoren?
- Hva skjer når ideene forsøkes implementert og tatt i bruk i skolen?
Boken vil være relevant for forskere, studenter og praktikere som er interessert i reformer innen det norske skolefeltet. Den vil også være relevant for lesere som er interessert i teorier om og eksempler på reformideer og reformaktivitet generelt.
Program for lansering:
- «Forlaget har ordet». Redaksjonssjef i Cappelen Damm: Tor Paulson
- «Reformideer i norsk skole- spredning, oversettelse og implementering». Professor Kjell Arne Røvik, UiT-Norges arktiske Universitet
- «Finske reformideer i norsk lærerutdanningsdiskurs». Professor Sven Erik Hansén, Åbo Akademi, Vasa, Finland
- Ekstern kommentar fra Thomas Nordgård, Utdanningsforbundet i Troms
- Ekstern kommentar fra journalist i avisa «Nordlys»
- Diskusjon
Det blir enkel servering.
Arrangementet er åpent for alle - møt opp, ta del!