Miniseminar om læringsutbytte og kvalifikasjonsrammeverket

HSL-FAKULTETET INVITERER TIL MINISEMINAR OM LÆRINGSUTBYTTE OG KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET
Åpent for alle ansatte!

HSL-fakultetet har invitert to forskere som skriver doktoravhandling innenfor feltet og som vil holde presentasjoner:

- Mari Elken, forsker ved NIFU – Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og undervisning

- Pål Anders Opdal, stipendiat ved RESULT – Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi, UiT

Tid og sted: Mandag 3. november, B 1005, HSL-fakultetet

Kl. 10.00  Velkommen (kaffe/te/kjeks)

Kl. 10.05  Mari Elken: Kvalifikasjonsrammeverk og læringsutbytte: funksjoner, formål og praksis?

Mari Elken vil i sin presentasjon fokusere på utviklingen av kvalifikasjonsrammeverk som verktøy – både med hensyn til ulike formål med kvalifikasjonsrammeverk, hvordan disse har blitt brukt internasjonalt og prosessen i Norge. Økende fokus på læringsutbytte har blitt kalt «den stille revolusjonen» - hva innebærer dette egentlig for høyere utdanning? Hva slags funksjon kan læringsutbyttebeskrivelser ta i norsk høyere utdanning og hvilke erfaringer finnes det på nåværende tidspunkt?

Ca. 30 min. til åpen diskusjon.

Kl. 11.30-12.10  Pål Anders Opdal: “Læringsutbytte” i høyere utdanning: Kritiske perspektiver

«Læringsutbytte» er det nye buzz-word i norsk høyere utdanning. Både på institusjonsnivå, på læreplannivå og på instruksjonsnivå anses «læringsutbytte» å være av overordentlig viktighet. Ikke desto mindre er det høyst uklart hva ordet betyr, hva «læringsutbytte» betegner. Forslag spenner fra «læringsutbytte» i betydningen «intendert læringsresultat» til læringsutbytte i betydningen «ikke-intenderte, men ønskelige effekter av undervisning». Læringsutbyttediskursen har følgelig vært omtalt som et terminologisk minefelt. Opdal vil i sin innledning introdusere «minefeltet», dessuten tilby noen kritiske perspektiver.

Spørsmål/ diskusjon.

Alle er velkommen!