Kirke og kultur: Perspektiver på gudstjenesten (dagsseminar)

Hva er egentlig grunnen til at vi feirer gudstjeneste? Har gudstjenesten utspilt sin rolle som ritual og som del av samtidskulturen vi lever i? Er den blitt irrelevant for folk flest – kjedelig, fylt av pratsomme prekener og med salmer som ikke treffer hjemme? Eller bevarer den kanskje best sin egenart dersom den ikke er direkte relevant? Institutt for historie og religionsvitenskap (IHR) ved Norges arktiske universitet UiT, Kirkelig utdanningssenter i nord (KUN) og studentprestene ved UiT inviterer til fagdag, med forelesninger fra ulike faglige innfallsvinkler, samtaler og diskusjoner.

Program.

09.00-09.10: Kaffe og velkomst v/Tor Stranda

09.15-10.15: Merete Thomassen: Kulturkritisk blikk på tendenser i liturgien

10.30-11.15: Stig Lægdene: Prekenen som kulturell ytring

11.30-12.15: Ragnhild Strauman: Salmen som kulturell ytring

---------------------------------

12.15-13.15: Lunsj for påmeldte

---------------------------------

13.15-14.00: Espen Dahl: Om hverdag, mottagelighet og gudstjeneste

14.15-14.45: Line Skum: Gudstjenesten - en inkluderende kulturarena?

15.00-15.45: Leif Bremer: Om relevans – en samtale om liturgi mellom liv og død

15.45-16.00: Oppsummering/Avslutning v/Stig Lægdene

Sted: TEO H1, Rom 1.425

Foredragsholdere:

Leif Bremer: Fengselsprest i Tromsø og Vadsø, Espen Dahl: Professor ved IHR, Siv Ellen Kraft: Professor ved IHR, Stig Lægdene: Rektor ved KUN, Line Skum: Universitetslektor ved KUN, Tor Stranda: Studentprest UiT, Ragnhild Strauman: Førstelektor ved KUN, Merete Thomassen: Førsteamanuensis ved Praktisk-teologisk seminar i Oslo.

Påmelding til:  stig.laegdene@kun.uit.no innen 24. oktober.  Seminaret er gratis.

Arrangør: Institutt for historie og religionsvitenskap (IHR) ved Norges arktiske universitet UiT, Kirkelig utdanningssenter i nord (KUN) og Studentprestetjenesten ved UiT.

Når: 05.11.14 kl 09.00–16.00
Hvor: TEO H1, Rom 1.425