Workshop om arbeidshelse i nord

ISM/Helsefak, UIT og Arbeids- og miljømedisinsk avdeling, UNN inviterer til workshop vedrørende økt satsing på arbeidshelse i fremtidens Nord-Norge.  Hensikten med workshopen er å styrke kontakten mellom aktuelle fagmiljøer og se på muligheten av å etablere et «senter for arbeidshelse i nord».

Bakgrunn

I Norges nordområdesatsing har helse, sikkerhet og humane ressurser hittil fått mindre oppmerksomhet sammenlignet med tema som miljø, klima og ressursmessige næringspotensialer. Økt næringssatsing i nord og i møte med et Nord-Norge i endring blir det stadig viktigere å se arbeidshelse som en integrert del i folkehelsen. UiT/Helsefakultet ønsker å tydeliggjøre og posisjonere seg med tanke på virksomhet knytte til den arktiske dimensjon. Utviklingen av arbeidslivet og arbeidshelse i nordområdene en god arena for slik satsning. Både undervisning og forskning vil være aktuelt. En slik satsning kan møte UiTs ønsker om tett og reelt samarbeid med UNN og tverrfaglig på tvers av instituttene på helsefakultet og med andre fakulteter.

Se også vedlagt visjonsnotat.

Påmelding innen 1. oktober til Gerd Furumo, e-post: gerd.furumo@uit.no

Foreløpig program

08.45-09.00 Kaffe og velkommen

09.00-09.20 Hensikt med dagen, introduksjon og presentasjon av deltakere

09.20-10.30 Dagens status vedr fagmiljøer innen arbeidshelse i Nord-Norge og andre aktuelle miljøer

10.45-11.15 Professor Harri Vainio, Finnish Institute of Occupational Health Tittel kommer

11.15-12.00 Arbeidshelse ved universitet, erfaringer fra Sverige v/ Magnus Svartengren, Professor och överläkare, Uppsala universitet och Arbetsmiljöverket

12.00-12.45 Lunsj

12.45-14.00 Arbeid i grupper, inkl. pause.

Tema: Arbeidshelse i nord – fremtidig sentersatsing innen forskning og utdanning

Stikkord: faglig profil, folkehelse, nordområderelevans, strategiske prosesser

Deltakerne kan velge blant tre grupper:

1) Forskning 2) Utdanning 3) Kombinert forskning og utdanning

14.00-15.00 Framlegg av arbeidet i grupper og diskusjon i plenum