Gjesteforelesning med professor emerita Liv Emma Thorsen: Elefanter plukkes ikke fra trær: Å skrive fram dyrs biografier i et naturhistorisk museum

Liv Emma Thorsen gir eksempler på hvordan hun har arbeidet for å rekonstruere biografiene til fire pattedyr som står utstilt i Göteborg Naturhistoriska Museum: Den afrikanske elefanten, tonkin makaken, hvalrossen og gorillaen.

Dyrebiografiene blir presentert i boka boka Elephants are not Picked from Trees. Animal Biographies in Gothenburg Natural History Museum (Aarhus University Press 2014). De belyser hvordan museet anskaffet dyr til utstillingene i årene 1906 til 1948, og hvordan levende dyrekropper ble omformet til utstillingsobjekter. For, som David Sjölander, taksidermist ved Göteborg Naturhistoriska Museum, skrev til sin sjef Orvar Nybelin, 28. november 1948: ”Jag vill herved omtala att elefanter plockas ej från träd här i denna del av Afrika.” Sjölander befant seg i Angola hvor han lette etter en stor hannelefant til museet. Han var 62 år gammel og skulle virkeliggjøre sin store drøm, å skyte, preparere og montere elefanten som skulle bli hovedattraksjonen i museets Däggdjurssal.

Framstillingen bygger på et bredt kildemateriale fra museets arkiver og dokumenterer at naturhistoriske museer inneholder verdifulle kilder til dyrs kulturhistorie. Ikke minst viser boka at de naturhistoriske museene presenterer en natur som er historisk, sosialt og kulturelt konstruert: Hva er egentlig en utstoppet, afrikansk elefant?

Liv Emma Thorsen er etnolog og kulturhistoriker. Hun ledet KULVER- prosjektet ”Dyr som ting og dyr som tegn”. Boka Elephants are not Picked from Trees. Animal Biographies in Gothenburg Natural History Museum er hennes bidrag til prosjektet. Hun har tidligere vært ansatt ved IKOS, UiO, og er i dag professor emerita.

Når: 20.10.14 kl 13.00–15.00
Hvor: Tromsø Museum – Universitetsmuseet