Sivilombudsmannens forebyggingsenhet mot tortur og umenneskelig behandling ved frihetsberøvelse besøker Tromsø 10.-12. september

Åpent møte 10. september 2014 | Tromsø (UiT)

Sted: MH-bygget, UiT Norges arktiske universitet, Auditorium 3

Tidspunkt: 19:00

Sivilombudsmannens forebyggingsenhet mot tortur og umenneskelig behandling ved frihetsberøvelse ble opprettet tidligere i år, etter at Norge sluttet seg til tilleggsprotokollen til FNs torturkonvensjon. Forebyggingsenheten skal gjennomføre besøk til alle steder der mennesker er fratatt friheten. Disse besøkene kan gjøres både med og uten forhåndsvarsel.

Under besøkene vil enheten blant annet gjennomføre private samtaler med de som er fratatt friheten. Formålet med disse besøkene er å forebygge tortur og umenneskelig behandling. Denne høsten skal enheten besøke flere fengsler, politiarrester og barneverninstitusjoner. Senere vil de også foretas besøk til psykiatriske institusjoner, Politiets utlendingsinternat på Trandum, sykehjem, bosteder for psykisk utviklingshemmede og andre steder der noen er fratatt friheten.

I forbindelse med enhetens besøk til Tromsø inviterer vi til et åpent måte med forebyggingsenheten for å informere om den nye ordningen. Forebyggingsenheten vil gjerne ha innspill fra alle som berøres av ordningens arbeidsområde og ser fram til å møte tromsøværinger fra sivilt samfunn, akademia, brukerorganisasjoner, myndighetsorganer, ansatte ved institusjoner som omfattes av ordningen og andre som er interessert. Det vil bli satt av god tid til spørsmål, innspill og diskusjon.

Les mer om Sivilombudsmannens forebyggingsarbeid her:

Vel møtt!

Målgruppe: Studenter, Ansatte, Gjester / eksterne