Samtalen er gratis og alle er velkomne!" />

Skam – individuelt og kollektivt (filosofisk samtale)

Lørdag 26. april inviterer vi til samtale med Kai Krogh og Torjer Olsen om tema «skam» sett på fra både et psykologisk og filosofisk perspektiv.

Samtalen er gratis og alle er velkomne!

Skam - WikipediaSkam kan være ledd i undertrykkende mekanismer slike som devaluering, stemple som mindreverdig eller påtvinge andre et majoritetssyn. "Du må bli som oss dersom du skal bli akseptert" eller "du er ikke som oss og kan ikke bli akseptert".

Innlederne Kai Krogh og Torjer Olsen spør:

• Hvordan skapes skam og hvordan kan den utfordres?
  • Hvilken funksjon har skam på individ- og på kollektivnivå?
  • Har kollektiv skam spilt en rolle i samiske samfunn i historie og samtid?

Kai Krogh har bakgrunn som psykolog og som terapeut arbeider han ofte langs aksen «skam-stolthet», selvaksept, selv-medfølelse, frigjøring og stolthet. Kai vil gi oss en generell innføring i tema skam. Innledningen hans kommenteres av førsteamanuensis i urfolksstudier Torjer Olsen (Universitetet i Tromsø).

Torjer interesserer seg blant annet for "sjølrepresentasjoner" og maktrelasjoner i urfolks- og minoritetssammenhenger og vil se på skam ut fra et samisk og urfolksrelatert perspektiv. Han vil også ta opp hvordan det som omtales som «den samiske tausheten» kan bidra til å skambelegge seksualiteter som bryter med «det normale».

Når: 26.04.14 kl 11.15–13.00
Hvor: Skarven bar